Permalänk

520 Watt - räcker det?

Hej,
Jag funderade först på GA-X38-DS5, men nu har jag också beställt detta Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort som grund för mitt nya system. Jag valde det mest för att det har stöd den snabbare FireWire standarden (800Mbit/s istället för 400). De komponenter som jag valde ser ni här nedan.

MOBO: Gigabyte GA-X38-DS5
CPU: Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz 2MB FSB800 Boxed
RAM: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX
HDD: Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB
OS: Vista Home Premium 64-bit
Grafik: ASUS Extreme Radeon HD2400Pro 256MB
Agg: Corsair HX520W Power Supply - 520 Watt

Nätaggregat, moderkort och minnen beställde jag från TBH. Processor, grafikkort och hårddisk beställde jag från Datorbutiken. Allting landade på 6763 kr med frakt. Har jag gjort en bra affär då tycker ni?

Förutom detta så har jag lite gamla komponenter hemma också som jag vill koppla in: två PATA hårddiskar, två optiska enheter och ett PCI ljudkort. Grafikkortet blir bara en tillfällig lösning eftersom moderkortet saknar integrerad grafik. Senare kommer jag att köpa kraftigare grafikkort, vet dock inte om jag kommer att använda CrossFire för då behöver jag två stycken och jag har inga större behov av det känner jag.

Nu tänkte jag ställa lite frågor till er andra här som redan är igång och använder det här moderkortet.

Som ni vet så har det här moderkortet bara en IDC (Ultra ATA133) kontakt där man kan ansluta IDE enheter som optiska enheter och hårddisker. Jag tänkte därför köpa ett IDE kontrollerkort och koppla in på en PCI plats. Är det någon som använder en sådan konfiguration som kan rekommendera ett kontrollerkort som fungerar bra med detta moderkort? Jag funderade på att köpa ett Promise Tech IDE RAID kontrollerkort.

Ni ser att jag har köpp ett Corsair 520 W aggregat, räcker det för det här systemet? Är det överdimensionerat, underdimensionerat? Jag ser att många av er kör med typ 650W. Mitt aggregat har 40A på 12V lindningen totalt sett, räcker det om man ska använda CrossFire? Jag har för mig att ATI rekommenderar minst 35A för CrossFire.

Ni som inte använder originalkylaren, vill ni vara vänliga och tala om vilken kylare ni har och om den passar in på moderkortet utan att man behöver kapa något? Vad har ni för kylpasta?

Ni som använder originalkylaren, hur fungerar den tycker ni? Låter fläkten mycket?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Du hade klarat dig på ett bra 200-300w nätaggregat

Tycker du ska ta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206314, den är ganska mycket overkill men kostar ändå så lite och är riktigt bra.

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Corsair HX520W är överdimensionerat som systemet ser ut ovan (men kommer funka bra). Men köper du tyngre grafikkort sen så är det nog alldeles lagom. Du borde klara crossfire utan problem också så långe du undviker effektmonster som 2900. Men 2 x 3870 borde gå bra.

Med ett modernt kvalitetsagg som HX520 så behöver man inte bry sig om lindningarna. 12Volten är det viktiga och HX520 ger 480 watt på 12volten.

HX520 är allmänt hyllat så i den klassen hittar man nog inget direkt bättre. Det är knäpptyst också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Du hade klarat dig på ett bra 200-300w nätaggregat

Tycker du ska ta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206314, den är ganska mycket overkill men kostar ändå så lite och är riktigt bra.

Det var fel på den länken som du skrev, men jag såg produkten som du ville visa. Du tog med ett kommatecken med i URL'n nämligen!

Jo, jag funderade på att köpa ett Corsair VX450 först men sedan läste jag på deras webbsida och i ett test också att det saknade modulära kontakter. Jag har aldrig haft ett nätaggregat med modulära kontakter och det känns naturligt att gå över till det och prova hur det fungerar. Jag har också läst i Swecs guide om att dessa modulära aggregat kan med tiden få glapp i kontaktdonen. Men själva idén med modulära kontakter är väldigt intressant och väcker vill-ha-begär. Av de där nätaggregaten som jag listade här ovan från Prisjakt, finns det något som utmärker sig? Corsair är kända för att göra bra nätaggregat sedan de började med det (inte konstigt då välberömda företag tillverkar dessa åt dem på kontrakt).

Av det jag har läst hittills så är Corsair HX520 ett mycket bra val. Betyder det att man även kan installera två grafikkort i CrossFire utan problem? ATI rekommenderar minst 35A på +12 för CrossFire och enligt Corsair så har HX520 480W totalt på +12V1, +12V2 och +12V3. Om jag har räknat rätt så borde det ge totalt 40A totalt på 12V lindningen... eller?

Angående PCI Express kortplatsen, behöver man inte en speciell strömkontakt (för extra ström) om man vill ha två grafikkort installerade? Det verkar som att det aggregatet saknar den kontakten.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

HX520 har 2 st 6+2 pin PCI Express kontakter.

Om du behöver fler följer det med molex > PCI-E adapter med grafikkorten.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk

Corsair är lungt det bästa valet.

Och ska du ha modulärt så får du väl ta HX520W, jag tycker det är förbaskat synd att det inte finns bra modulära nätaggregat i 300-400W klassen.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Corsair är lungt det bästa valet.

Och ska du ha modulärt så får du väl ta HX520W, jag tycker det är förbaskat synd att det inte finns bra modulära nätaggregat i 300-400W klassen.

MVH laggarbacken

Är en Nexus agget ok då? Funderar på ett sånt just för att de e bra pris, modulärt och inte mer än 400w.

sen är man skillad kan man ju alltid göra ett eget modulärt agg

Permalänk

Jag vil tacka alla för svaren! För min del blir det nog Corsair HX520W då. Vad gäller Nexus NX-8040 (400W) så är det nog det billigaste modulära aggregatet av lite högre kvalitet. Jag har själv funderat på att köpa ett sånt, Nexus ska också vara ett bra märke har jag läst, jag tror att det är ett nederländskt företag. Mer information om Nexus och deras produkter hittar man på deras webbplats på http://www.nexustek.nl/. Jag har dock hört att NX-8040 inte är helt modulärt, så det är inte helt 100% modulärt men det är bara en eller två sladdar som inte är modulära (som inte går att lossa från aggregatet). Men det är säkert bara såna sladdar som man ändå alltid behöver och därmed inte behöver lossas. En översikt över den nya serien kan man titta på här (video): http://www.3dgameman.com/content/view/8101/103/

Själv väljer jag Corsair HX520W bara för att försäkra mig om att jag har tillräckligt med kräm i fall det skulle behövas, det känns mer tryggt så samtidigt som jag tycker om Corsair märket. Annars är det väl inte fel att välja ett Nexus aggregat tror jag inte, om man inte behöver mer än 400W så är det bra värde för pengarna (kostar 546 kr i dagsläget enligt Prisjakt). Så välj du det om du inte behöver mer än 400W och priset känns rätt. Jag har inte läst att någon har klagat på ett Nexus aggregat hittills i alla fall, och flera medlemmar här på Swecs har kört med Nexus aggregat tidigare.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag tycker nog att det finns ett bättre alternativ än Nexus NX-8040.
Jag skulle hellre själv välja Antec NeoHE 430W som också är modulärt. Det kostar lite mer, cirka 55-60 kronor mer, men du får 5 års garanti (Har inte Nexus bara 1 års garanti på NX-8040?).
Nexus byggs av FSP, inte dåliga i sig. Antec NeoHE är ett Seasonic byggt aggregat.