Permalänk
Medlem

Skillnad på 450w och 450w?

Kan någon förklara för mig vad som gör att till exempel Corsairs 450w nätagg är bättre än tjaaa... låt oss säga ett nätagg från Q-tek som också ligger på 450w (om det nu finns). Jag menar... 450 watt är ju 450 watt och inge mer eller mindre, och båda lär väl kunna leverera lika mycket ström till datorn och dess delar? Men vissa säger ju att Corsair är ändå det bästa valet för att det är dels kanske dyrare, men hur kan det prestera bättre än ett annat billigare med samma watt?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

Därför att på t.ex Q-tek STÅR det att det ska ge 450w .. men kanske bara ger ca 350-400w. Corsair som är kvalité ger 450w , därför att komponenterna är av högre kvalitet, därav högre prislapp.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Så det handlar alltså om falsk marknadsföring helt enkelt?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

Q-tec ljuger som sagt om specifikationerna.

Sen är det mycket mer som kan göra ett agg bättre än ett annat agg. Ex tyst fläkt, bättre val av komponenter osv...

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Effekten som står på nätaggregat visar hur mycket det kan dra och inte vad det kan leverera, ungefär som effekten på en cpu så nej det är inte falsk marknadsföring. Möjligtvis vilseledande.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Tyvärr anger Q-tec vad nätaggregatet kan ge under mycket korta stunder (t.ex. precis när man startar datorn), så kallat PEAK-värde, och inte vad den klarar att ge under långa stunder (under "normal användning"). Titta till exempel på denna...

http://www.microcaos.pt/forum/showthread.php?t=6891

Räknar man fram PEAK-värdet får man 3.3x28 + 5x35 + 12x16 = 459 watt, men under normal användning kan den bara ge 3.3x18 + 5x25 + 12x16 = 376 watt.

Men 376 watt är ett för högt värde det med. Q-tec och andra billiga märken anger gärna vad aggregatet klarar av att ge vid 25 grader, men hju varmare luften i aggregatet blir desto mindre effekt klarar den av. Dvs så länge aggregatet är kallt så kan den möjligtvis ge 376 watt men iom att luften värms upp inuti aggregaten kan aggregatet inte längre ge lika mycket effekt. Och luften inuti ett Q-tec aggregat blir gärna väldig het, eftersom...

Utöver effekten är också effektiviteten viktig, hur effektiv nätaggregatet är att omvandla det den får in från eluttaget (240v-260v) till vad datorn behöver (3.3v/5v/12v). Billiga aggregat som Q-tec har ofta en effektivitet på 50-60%, det innebär att om du trycker in 100watt in i aggregatet kommer endast 50-60 watt datorn tillgodo, teoretiskt om du skulle lyckas få ut 450 watt från aggregatet skulle den dra så mycket som 750 watt från eluttaget. Det som inte kommer datorn tillgogo blir värme, och värmen måste du givetvis blåsa ut från aggregatet, detta är anledningen till att Q-tec aggregat ofta utrustas med ordentliga fläktar. Dyrare aggregat brukar ligga runt 75-80% effektivitet (vid 40-50 grader), de allra bästa strax under 90%. Så det är möjligt att Q-tec blir en dyr historia i längden, det du sparar in på köpet i början förlorar du iom en högre elräkning.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Effekten som står på nätaggregat visar hur mycket det kan dra och inte vad det kan leverera, ungefär som effekten på en cpu så nej det är inte falsk marknadsföring. Möjligtvis vilseledande.

What?

Effekten som står på ett nätaggregat är vad det ska klara av att ge.

(Möjligtvis att Q-tec tänker så, men det är inte regeln)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
What?

Effekten som står på ett nätaggregat är vad det ska klara av att ge.

(Möjligtvis att Q-tec tänker så, men det är inte regeln)

Ah ja helt fel av mig, men ändå så står det ju inte på agget hur mycket som blir värme

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Allt detta grundar sig i hur värdet anges, i Q-tecs fall så är det ren bullshit & kalla det vilseledande är helt enkelt för snällt...

Detta är exakt samma sak som microstereo hos siba som kan ge flera hundra watt & kostar 399kr, i det fallet handlar det om att den kan leverera detta i någon millisekund innan den ger upp helt med en THD & S/N som vida överstiger allas förstånd...

Tillverkare ljuger så gott dom kan med specifikationer för att folk ska köpa produkterna & jag är lite fundersam på hur skit agg till datorer kan bli godkända till försäljning öht... (el-säkerhetsmässigt sett)

Det är precis samma sak även inom TV/Monitor/Projj branscherna, alla anger kontrast värden & ljusvärden & annat krafs, ingen mäter dock på samma sätt, är då dessa siffror till hjlälp för oss konsumenter? NEJ

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

HEXUS.net testade ett gäng nätaggregat för två år sedan, däribland Q-tec 650 watt, med ett inte helt oväntat resultat.

"I tested the QTec Triple Fan 650W, PD was sat nearby working on some copy for the site. He heard me laughing as the input power shot up to 900W for just 400W of output power. "Video it, Rys!". So I did. The following download is the last few seconds of that PSU's life, in input power terms, before I turn the camera off and stand back from the test bench to watch it pop. I really wish I'd caught it on camera for you, but I didn't want to stand too close as nearly 1100 watts made that piece of junk go bang."

http://www.hexus.net/content/item.php?item=1359&page=25

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för svaren. Tror jag förstår nu det jag undrade.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Okej, tackar för svaren. Tror jag förstår nu det jag undrade.

Så är det med det mesta här i livet.
Du kommer finna att det är massor som vill ha dina pengar, men inte vill betala för den produkt de säger sig ha att sälja till dig.
Lycksökare/lurenskojjare har funnits i alla tider.

En firma som Q-tek har bara lyckats stanna kvar på marknaden ovanligt länge pga oseriösa importörer/leverantörer.

För ett par hundra år sedan plockades denna typen av lurendrejari ur marknaden ganska kvickt, genom att de blev upphängda i närmsta träd.

Allt är inte bättre idag

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Det sorgliga är att Q-Technology blandas ihop med Q-Tec.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

En sak till som man får se upp med är att billiga nätagg brukar ge mkt mindre andel av den angivna totaleffekten på 12V än kvalitetsaggen. Och både processorn & grafikkort drar mesta strömmen från 12V (det finns ju även 3,3 & 5V också på nätaggen). T ex mitt gamla 380W nätagg (ändå av hyfsad kvalite) klarade 288W på 12V, mitt nya 520W nättagg klarar 480W på 12V. Så jag får mkt större andel av effekten där den verkligen behövs med nya agget.