Lite hjälp med min 6625WD önskas.

Permalänk

Lite hjälp med min 6625WD önskas.

Har ju bara haft den ett par dagar nu, och är överlag nöjd och glad.

Men, jag har ett par smärre problem jag vill ha lite hjälp med.

Blåtanden verkar inte ha lust att göra m jag vill.

Först så startade jag bara upp datorn som den kom ur kartongen. Det följer ju märkligt nog inte med minsta lilla manual eller "komma igång", så man vet ju inte som glad amatör hur man ska göra. Om man ska börja installera en massadrivisar, eller om det redan är installerat eller vad som är installerat. Man får ju inte ens med en liten folder som förklarar vad alla knappar och lampor är till för eller hur de kan lysa och vad det då indikerar. Det får man alltså gissa sig till själv verkar det som? Det är dåligt och snålt av Zepto tycker jag.

I det läget så kunde jag alltså få blåtandskontakt mellan datorn och min nalle, och lägga till dem som enheter på båda ställena. Men, då jag ville skicka en fil eller bild från nalle till dator så hiittades datorn men inget hände os datorn när man skickade, och det blev ett felmeddelande i nallen att sändningen misslyckades.

Efter lite klurande så åkte den medförljande skivan fram och där hittades en blåtandsdriv som installerades. Nu lades enheterna till igen men inte fan går det att skicka nåt för det....

Det ska ju bara vara att skicka så ska de ploppa upp ett fönster i vilken man får godkänna på datorn, sen kommer sändningen. Men icke.

Så vad kan vara fel, och hur kan det lösas?

IR funkar inte heller. Datorn reagerar inte alls hur mycket jah åller nallen med påslaget IR mot datorns IR-öga. Hittade nåtpå skivan som kanske kunde vara en IR-driv som installerades, men inte fan funkar det för det inte.

Hade problem med DVD-läsaren med först, som inte ville spela upp en DVD-skiva. Men det verkar ha varit max otur med en kinkig original DVD-film vars kopieringsskydd antagligen jäklade med datorns DVD-läsare.

Frågan är nu vilka drivisar jag behöver eller borde uppdatera i denna dator, och var jag finner dessa? Har sett att det ibland rekommenderas att hämta drivisar på andra ställen än hos Zepto?

Behöver jag dona men någon ny Bios-version, eler drvis till den? Grafikkortet?

En kul grej är att jag upplever battritiden som väldigt bra, kan ju surfa minst 2 timmar med standardbatteriet. Men det beror ju givetvis på att min gamla laptop är så mcket sämre än det, så att denna rätt strömtörstiga Zepto ändå käns som ett stort lyft på baterikapaciteten.

Den är väldigt tyst och stillsam med, och blir inte direkt varm heller, men ja har ju inte hunnit spela nåt resurskrävande heller ännu. Men jag har kört en del Futuremark 05/06 för att se vilka poäng den klarar. Och det verkade rätt lovande.

Tycker skärmen verkar riktigt trevlig, och inte var det så knepigt eller irriterande med blank skärm heller.

Tony-Avesta

Permalänk
Medlem

Första jag gjorde när jag slet upp mitt packet med 6625WDan var sitta som en fåne å undra vart manualen tog vägen Inte fan har jag någon koll på vilken lampa som betyder vad osv. Men lättlärd som jag är sket jag i det och koppla in den.

Det första jag gjorde var att flasha bios, hade läst lite här på sweclockers om det sen innan jag fick min zepto så hade bränt ner nya bios på en cd-r redan.
Efter det så fick jag ha skojj å installera windows! yay! Sedan följt av att jag drog ner alla drivrutiner från ftp.zepto.dk å installera dom.

Nya grafikkorts drivvisar hämta jag från www.laptopvideo2go.com (som för övrigt verkar lida av väldigt hög downtime).

Kan tyvärr inte säga om min bluetooth eller IR fungerar eller inte då jag inte fått för mig att använda dom än, men spela DVDs var inga problem på min Zepto. Har du otur kan det ju bero på att delarna är trasiga eller så, har ju ändå läst om ett par användare som fått sina datorer som knappt funkat i huvud taget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noggster
Första jag gjorde när jag slet upp mitt packet med 6625WDan var sitta som en fåne å undra vart manualen tog vägen Inte fan har jag någon koll på vilken lampa som betyder vad osv. Men lättlärd som jag är sket jag i det och koppla in den.

Det första jag gjorde var att flasha bios, hade läst lite här på sweclockers om det sen innan jag fick min zepto så hade bränt ner nya bios på en cd-r redan.
Efter det så fick jag ha skojj å installera windows! yay! Sedan följt av att jag drog ner alla drivrutiner från ftp.zepto.dk å installera dom.

Nya grafikkorts drivvisar hämta jag från www.laptopvideo2go.com (som för övrigt verkar lida av väldigt hög downtime).

Kan tyvärr inte säga om min bluetooth eller IR fungerar eller inte då jag inte fått för mig att använda dom än, men spela DVDs var inga problem på min Zepto. Har du otur kan det ju bero på att delarna är trasiga eller så, har ju ändå läst om ett par användare som fått sina datorer som knappt funkat i huvud taget.

På min var ju Vista redan installerat, så det ska jag väl inte behöva göra om igen? Eller måste man det när man flaschar om Bios?

Frågan är ju om jag har en Biosversion som är up to date, eller om jag ha nåt att tjäna på eller beövr flascha om min Bios? Vilken version bör man ha, och hur kollar man vilken man har?

EDIT: Upptäckte just att hörlursutgången inte heller verkar funka. Det blir inget ljud i hörlurarna när de ansluts, och datorns högtalare spelar på som om inget hänt.

Frågan blir ju även här, ska jag installera någon drivrutin för att det ska funka, eller är det nåt knas? Det hade man ju kanske kunnat få vet i en Så här kommer du igång"-broschyr eller liknande. Som det är nu så törs ju inte en glad amatr som jag bara börja installera en massa jox från skivan som följde med, eller laddat hem från Zepto. För man vet ju inte i klartext att man ska det, och vilka versioner som man bör ha m.m.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Har du bluetooth aktiverat? Vet inte var knappen sitter på 6625WD, men på min är det Fn+F10 som aktiverar det. Det finns en liten symbol för bluetooth på en av tangentbordsknapparna.

Drivrutiner till grafikkortet hittar du på www.laptopvideo2go.com

Ang. ljudet borde du kontakta Zepto.

Har du installerat chipset drivrutiner? Du kan hämta senaste på intels hemsida.

Senaste BIOS hittar du på zeptos ftp (ftp.zepto.dk). Du kan se din nuvarande version genom att gå in i BIOS vid uppstart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Har du bluetooth aktiverat? Vet inte var knappen sitter på 6625WD, men på min är det Fn+F10 som aktiverar det. Det finns en liten symbol för bluetooth på en av tangentbordsknapparna.

Drivrutiner till grafikkortet hittar du på www.laptopvideo2go.com

Ang. ljudet borde du kontakta Zepto.

Har du installerat chipset drivrutiner? Du kan hämta senaste på intels hemsida.

Senaste BIOS hittar du på zeptos ftp (ftp.zepto.dk). Du kan se din nuvarande version genom att gå in i BIOS vid uppstart.

Blåtanden är på ja, för det går ju att få kontakt mellan nalle och dator, och att lägga till dem som enheter hos varandra. Blåtanden slås på med Fn+F2 och då ändras lampan för trådlöst nätverk från blått till mer lila. Detta fick man lits ut själv då ingen som helst manual finns med datorn, vilket är dåligt.

Men, det går alltså inte att skicka t ex en bild från nalen till datorn, trots att datorn hittas och kan väljas. Men inget händer i datorn när man skickar från nallen, och det blir ett felmeddelande i nallen.

Jag har inte installerat något annat än någon driv för blåtand och IR som fanns på den skiva som följde med från Zepto. Men om jag skulle installea dem eller inte det vete fan, då ingen information om detta följer med från Zepto.

Jag vore väldigt tacksam om någon kunde lista vad jag bör eller ska uppdatera eller installera för drivrutiner, var de kan hittas och vad de heter m.m.

Det mesta funkar ju, men det kanske finns nyare drivrutiner för detta ändå.

Det som inte funkar, osh som kanske behöver uppdaterade drivrutiner, eller inga finns installerade alls ännu, är ju Blåtanden och IR. Kanske prolemen med ljudet beror på nåt sådant med?

Tack för din Insats....

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Om du kollar på din skiva så finns alla drivrutiner där. För att hitta dom senaste behöver du bara gå in på respektive tillverkares hemsidor och leta upp dom.

Finns det några oidentifierade enheter i enhetshanteraren?

Sa windows att det fanns en massa oinstallerade enheter första gången du satte på datorn? Om man beställer med förinstallerat operativsystem så ska zepto ha installerat alla drivrutiner redan nämligen.

Har du BlueSoleil installerat och igång?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Om du kollar på din skiva så finns alla drivrutiner där. För att hitta dom senaste behöver du bara gå in på respektive tillverkares hemsidor och leta upp dom.

Finns det några oidentifierade enheter i enhetshanteraren?

Sa windows att det fanns en massa oinstallerade enheter första gången du satte på datorn? Om man beställer med förinstallerat operativsystem så ska zepto ha installerat alla drivrutiner redan nämligen.

Har du BlueSoleil installerat och igång?

Nej Windows sa inget om nåt som var oinstallerat första gången jag startade, utan det donade på en stund själv sen var Vista igång. Jag satte aldrig i någon skiva då, för det var det ingen info om att jag skulle göra, eller inte göra.

När jag beställde datorn så var det aldrig någon fråga om Vista skulle installeras eller inte, utan jag bara kryssade i köp av Vista Home Premium. Men Vista var ändå installerat när datorn kom.

Det ser inte ut att vara några oidentifierade enheter i enhetshanteraren, inga frågetecken eller utropstecken kan ses.

Det var BlueSoleil som vi installerade från skivan, och det funkar ändå inte att skicka till datorn fast enheterna är inlagda på både dator och nalle.

Åsså en liten EDIT: Nu kikade jag själv lite närmare på skivan som följde med från Zepto, och se där, på skivan finns en User Manual med som en fil. Ska ta och läsa den nu och se var den säger jag ska göra och hur saker och ting funkar.

EDIT 2:

Har nu läst manualen, som inte gav så mycket mer än det jag redan listat ut själv. Men det fanns i alla fall en manual, så där måste jag nog be Zepto om ursäkt.

Petade i skivan som följde med, och som det stod i manualen att den skulle inneålla alla drivisar ja skulle behöva.

Klickade mig igenom allihopa och installerade de jag förstod mig på hur de skulle installeras, alltså starta installationen.

Drivis för ljudkortet var lätt att både hitta och installera, så nu får ja ljud i lurarna och högtalarna på datorn kopplas ur som de ska. Så enkelt var det löst.
Jag körde in blåtandens drivis igen, Soleil eller vad den hette. Det ploppade upp en ruta som sa att det fanns en nyare version och om jag ville uppdatera till den. Men det verkade som den kostade pengar så det gav jag fan i.

Men, nu verkar blåtanden plötsligt fungera som den ska, har i alla fall lyckats skicka filer åt båda hållen.

Installerade nåt som hette CIR driver, trodde det var för IR jag, men inte fan funkar IR för det. Stendött. Men testar jag IR på min gamla dator med samma nale så funkar det direkt, så det är inget fel på telefonen.

Gick in på länken ovan för att dra hem senaste grafikdirvisen, men det var ju inte så lätt att veta vad man skulle välja där i alla listor. Testade den översta nyaste som skulle vara för Vista. Men den gick inte att installera så det sket sig.

Installerade nåt som hette LiveView MVP, som jag trodde var till TV-kortet. Men det vete fan vad det var, för nu funkar inte TV längre fast den gjorde det förut.

Framåt/bakåt-knapparna på nya musen funkar plötsligt inte heller längre, kanske för att jag installerade en drivis till touchpaden. Måste kanske installera Logitechdrivisen igen då.....

Nåväl, en liten bit på vägen blev det ju i alla fall.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

lånar din tråd lite, kan bero på att jag är lite halvlullig efter lite glögg å öl men var hittar jag P/S2 porten till tangenbordet egentligen? finns det äns?

Permalänk

Nu på morgonen, efter att ha slagit på datorn igen, så funkade bakåt/framåt på musen igen.

En annan sak jag undrar över är om det enkelt går att lagra olika inställningar för pekplattan och musen?

Som det är nu så blir pekarrörelserna sega och kräver flera omtag på pekplattan för att nå över hela skärmen om jag aktiverar pekplattan för att styra utan musen ett tag. Med musen så blir det de rörelserna jag ställt in och vill ha på den.

Hade ju varit trevligt om man kunde lagra en inställning som funkar bra med pekplattan, oc en som passar bra för musen. Och sen enkelt kunna skifta mellan dem, eller helst att datorn själv känner om det är pekplattan som används eller musen och då själv sköter om vilken hastighet m.m. det ska vara på de olika styrsätten.

Jag har även upptäckt att det låter lite mer om tangentbordet när man skriver på tangenterna närmast runt 5-knappen. Orsaken är att tangentbordet inte ligger helt ner mot botten på graven för tangentbordet där, och man liksom trycker ner det helt i botten när man skriver vilket ger ett extra klickljud när tangentbordet trycks ner ca 1 mm och slår i botten.

Är det nåt som går att åtgärda enkelt?

En sak till.

Har jag förstått det rätt, om jag tror att det bara är den ena låsknappen på undersidan för batteriet, som ska vara återfjädrande, och den andra får man öppna/låsa själv?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noggster
lånar din tråd lite, kan bero på att jag är lite halvlullig efter lite glögg å öl men var hittar jag P/S2 porten till tangenbordet egentligen? finns det äns?

Nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Nu på morgonen, efter att ha slagit på datorn igen, så funkade bakåt/framåt på musen igen.

En annan sak jag undrar över är om det enkelt går att lagra olika inställningar för pekplattan och musen?

Som det är nu så blir pekarrörelserna sega och kräver flera omtag på pekplattan för att nå över hela skärmen om jag aktiverar pekplattan för att styra utan musen ett tag. Med musen så blir det de rörelserna jag ställt in och vill ha på den.

Hade ju varit trevligt om man kunde lagra en inställning som funkar bra med pekplattan, oc en som passar bra för musen. Och sen enkelt kunna skifta mellan dem, eller helst att datorn själv känner om det är pekplattan som används eller musen och då själv sköter om vilken hastighet m.m. det ska vara på de olika styrsätten.

Jag har även upptäckt att det låter lite mer om tangentbordet när man skriver på tangenterna närmast runt 5-knappen. Orsaken är att tangentbordet inte ligger helt ner mot botten på graven för tangentbordet där, och man liksom trycker ner det helt i botten när man skriver vilket ger ett extra klickljud när tangentbordet trycks ner ca 1 mm och slår i botten.

Är det nåt som går att åtgärda enkelt?

En sak till.

Har jag förstått det rätt, om jag tror att det bara är den ena låsknappen på undersidan för batteriet, som ska vara återfjädrande, och den andra får man öppna/låsa själv?

MVH Tony

Har inte tänkt på det själv tidigare, men nu när du påpekade det så är det nog helt enkelt så att touchpads generellt sett är myckt söligare än möss eftersom det är svårt att "pricka rätt" om den är för snabb. Det är nog standard.

På laptopvideo2go laddar du ner drivrutinerna så här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=72290&highli...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med låsknappen på undersidan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Nej

Har inte tänkt på det själv tidigare, men nu när du påpekade det så är det nog helt enkelt så att touchpads generellt sett är myckt söligare än möss eftersom det är svårt att "pricka rätt" om den är för snabb. Det är nog standard.

På laptopvideo2go laddar du ner drivrutinerna så här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=72290&highli...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med låsknappen på undersidan?

Jo, touchpaden är ju lite lurigare at bli kompis med. Men det går ju att justera upp fart aceleration och ännslighet även på den, liksom på musen. Så frågan är om det går att fix det så att det lagras en inställning som gäller för touchpaden och en annan för musen. Så man kan kvickt byta mellan dem, eller helst så att datorn själv känner vad som används och sköter om vilken inställning som ska användas.

Batteriet måste lossas med två låsknappar på undersidan av datorn för att kunna tas ut. Den ena knappen är återfjädrande av sig själv. Den andra verkar vara icke åtefjädrande utan man får skjuta den själv till öppet eller låst läge. Är det som det ska vara, eller ska båda vara återfjädrande?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Det är så på min också. Den ena låser sig automatiskt och den andra skjuter man till själv, så det är som det ska vara.

Personligen tycker inte jag att det känns konstigt att växla mellan touch-paden och musen, så det ser inte jag som ett problem. Synaptics har ju lite mjukvara vill jag minnas (Synaptic gör musplattan) som man kanske kan odrna det i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det är så på min också. Den ena låser sig automatiskt och den andra skjuter man till själv, så det är som det ska vara.

Personligen tycker inte jag att det känns konstigt att växla mellan touch-paden och musen, så det ser inte jag som ett problem. Synaptics har ju lite mjukvara vill jag minnas (Synaptic gör musplattan) som man kanske kan odrna det i.

Det är ganska ofta jag flyttar runt datorn lägenheten, och inte alltid så orkar man få med sig musen. Därför kan det bli lite pillande på plattan då och då, och musen där emellan.

En liten fråga till.

Vad är det för fördelar med att hämta drivisar på den sida du länkade till, istället för hos Nvidia?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Det är ganska ofta jag flyttar runt datorn lägenheten, och inte alltid så orkar man få med sig musen. Därför kan det bli lite pillande på plattan då och då, och musen där emellan.

En liten fråga till.

Vad är det för fördelar med att hämta drivisar på den sida du länkade till, istället för hos Nvidia?

MVH Tony

Du kan inte hämta drivrutiner hos Nvidia. Dom hjälper inte till på den bärbara fronten utan överlåter det till respektive tillverkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Nej

Har inte tänkt på det själv tidigare, men nu när du påpekade det så är det nog helt enkelt så att touchpads generellt sett är myckt söligare än möss eftersom det är svårt att "pricka rätt" om den är för snabb. Det är nog standard.

På laptopvideo2go laddar du ner drivrutinerna så här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=72290&highli...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med låsknappen på undersidan?

På den sidan så står det i de länkar man tankar hem drivisen ifrån inget om att den är för 8600GT utan bara en massa andra grafikkort som 7600 8800 m.m.

Är det fortfarande samma drivis för Vista 32 även om man nu har en 8600GT?

Var även i kontakt med Zeptos support igår och frågade om hur jag skulle få min blåtand och IR att funka som det ska.

Svaret jag fick var att de rekommenderade mig att avinstallera BlueSolei och bara köra på Microsoft (Intel ?) egna drivisar som finns på datorn, eller sm den kan installera automatiskt.

Jag gjorde så men inte fan funkar blåtanden som den ska för det. Min mobil och datorn får kontakt så pass att man kan lägga in den som enheter i varandra. Men om jag vil sända en bild från mobilen så hittar den inte datorn fast båda är synliga och inlagda som enheter i varandra. Detgår däremot att sända bilder från datorn till mobilen. Märkligt märkligt. Det är förbockat i datorn för synlighet, att andra ska kunna ansluta till den och föra över filer.

Har även istallerat drivrutiner för IR (CIR) som fanns på skivan som följde med datorn. Men IR är helt stendöd och reagerar inte med vare sig ljud eller ikon om man håller mobilen med IR på nära datorns mottagare. På min gamla bärbara så funkar det direkt, så det är inget knas med telefonen.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

CIR har jag för mig är Microsoft media center IR dvs den som använda av microsoft fjärkontrollern och fungerar därför ej med konvertionella IR enheter

angående bluetooth har du testat [FN+F2]?

MVH
Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soubiran
CIR har jag för mig är Microsoft media center IR dvs den som använda av microsoft fjärkontrollern och fungerar därför ej med konvertionella IR enheter

angående bluetooth har du testat [FN+F2]?

MVH
Johan

Ja det har han. Annars hade han ju inte kunnat se datorn via blåtand.

Tony,
Gör som jag skrivit på länken jag skickade till dig. Bara tryck på download på den version du vill ha och till ditt operativsystem så laddar du ner filen. Ladda sedan ner INF-filen (högerklicka, spara som) och byt ut den ursprungliga mot den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Ja det har han. Annars hade han ju inte kunnat se datorn via blåtand.

Tony,
Gör som jag skrivit på länken jag skickade till dig. Bara tryck på download på den version du vill ha och till ditt operativsystem så laddar du ner filen. Ladda sedan ner INF-filen (högerklicka, spara som) och byt ut den ursprungliga mot den.

Ok, har nu dragit hem 167.45 och en INF till den. Jag klickade på Vista 32 i vänstra listan och kom då till en sida där det på högra sidan fanns en radda med drivisar. Jag valde den nyaste för Vista 32, 167.45. Då kom man till en annan sida där det fanns nedladdning av både driven och INF.

Men, jag höll på att skita i byxan då jag installerade det sen.Hade bytt ut INF mot den nya och sen klickade jag på setup. Det började installera så fin så, men lev plötsligt lekisupplösning, men det brukar det ju kunna bli under installationen ibland. Men rätt var det var så blev det kolsvart och inget verkade hända mer än att hårddisken verkade jobba. Efter 10 min gav jag upp, hade då testat att trycka på några tangenter oc musen men inget hände. Så jag blev tvungen att hålla inne strömknappen i 4 sek. och avliva den.....

Tänkte att nu jäklar är det väl bara att börja packa och gå till posten med den.... Hade ju inte avinstallerat den gamla drivisen, men det ska man ju inte behöva göra har jag för mig?

Sen när jag startade datorn igen så gjorde den själv jordens megakoll och rabblade sida efter sida med tester. Sen startade den till slut och allt verkar funka som innan, och går man in i Nvidiakontrollen och kör systeminfo så står nu 167.45 som drivis.

Kalsonger, det det är 60 grader och mjukmedel som gäller va.....?

Kan nu någon förklara vilken drivis jag ska ha för att få IR och blåtanden att funka, eller vad som kan vara knas med dem, så blir ja glad.

Jag har spelat en en hel del på den de sista dagarna, Unreal Tournament 2003 på max inställningar och 1280x1024. Det går kalas och den blir inte mer än ljummen hur länge jag än spelar. Nu är väl detta inget elakt spel för grafikortet m.m. men ändå. Man kunde ju lätt få för sig att man köpt sig en smörgåsgrill som folk har tjoat om värmeproblem med Zepto. Men det gäller ju bevisligen inte alla Zepto och modeller.

MVH Tony