Dustinshome megapris på SCALEO PI 2530 [mod: sammanslagna trådar]

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering angående min PI2530: Den flyter på snabbare nu, men har fortfarande problem med att det inte går att installera uppdateringarna till datorn. Jag får nog helt enkelt skita i att uppdatera, då de inte kan installeras och bara ger bekymmer med ombootningar och långa väntetider.

Testade att köra 3dMark06 och fick 1475p, så jag köpte nytt grafikkort. Radeon kortet jag först ville ha skulle inte få plats, så jag köpte ett MSI 8600GT overclock edition för dryga tusenlappen, klockade upp det ganska rejält ytterligare (kör med Rivatuner, 635Mhz respektive 1728Mhz) och får nu runt 5600p i 3DMark06

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankan
En liten uppdatering angående min PI2530: Den flyter på snabbare nu, men har fortfarande problem med att det inte går att installera uppdateringarna till datorn. Jag får nog helt enkelt skita i att uppdatera, då de inte kan installeras och bara ger bekymmer med ombootningar och långa väntetider.

Testade att köra 3dMark06 och fick 1475p, så jag köpte nytt grafikkort. Radeon kortet jag först ville ha skulle inte få plats, så jag köpte ett MSI 8600GT overclock edition för dryga tusenlappen, klockade upp det ganska rejält ytterligare (kör med Rivatuner, 635Mhz respektive 1728Mhz) och får nu runt 5600p i 3DMark06

Är det så illa med utrymmet i chassit? Att 350W aggregatet begränsar ett gf 8800GT förstår jag men hur trångt är det, var går gränsen för hur stor grafikkort man får plats? Och även om man får plats med alla grafikkort på marknaden, vad är max utan att nätaggregatet ger vika? HD3850? X1950pro, 8600gts?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Funnyvlad, just i min burk så kan nog graffet vara max 21,5 cm långt. Det beror främst på att det är kablar ivägen, och om jag får undan dem så mycket det går så har jag ungefär det utrymmet. Kan nog vara lite olika från burk till burk hur väldragna kablarna är med hänsyn till utrymme. Vad gäller nätagget så har det inga problem med mitt överklockade 8600GT, ett HD3850 skulle eventuellt funka med lite tur. Men i just min burk så skulle det inte få plats, om jag inte drog om kablar. Detta är jag inte sugen på att göra. Är nog rätt nöjd med mitt MSI 8600GT ändå, verkar funka bättre än jag trodde till spel och ligger ju väl i nivå med ett 8600GTS i prestanda efter klockningen. Oklockat gav det 5265p, med klockningen kom jag upp i 5605p senast jag testade. Klockade upp det lite till faktiskt, kör nu på 675/1728 utan problem med oljud eller artefakter

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankan
Funnyvlad, just i min burk så kan nog graffet vara max 21,5 cm långt. Det beror främst på att det är kablar ivägen, och om jag får undan dem så mycket det går så har jag ungefär det utrymmet. Kan nog vara lite olika från burk till burk hur väldragna kablarna är med hänsyn till utrymme. Vad gäller nätagget så har det inga problem med mitt överklockade 8600GT, ett HD3850 skulle eventuellt funka med lite tur. Men i just min burk så skulle det inte få plats, om jag inte drog om kablar. Detta är jag inte sugen på att göra. Är nog rätt nöjd med mitt MSI 8600GT ändå, verkar funka bättre än jag trodde till spel och ligger ju väl i nivå med ett 8600GTS i prestanda efter klockningen. Oklockat gav det 5265p, med klockningen kom jag upp i 5605p senast jag testade. Klockade upp det lite till faktiskt, kör nu på 675/1728 utan problem med oljud eller artefakter

tack:) byter nog ut grafikkortet i påsk. Hur som helst är 8600GT ett klart lyft gentemot 8400GS men jag avaktar den nya Geforce 9xxx serien.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ingen som uppdaterat bios och klockat skiten ur prollen?

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att ställa min fråga i den mer "officiella" PI2530 tråden.

Enligt nedanstående tråd ska man kunna lägga in ett modifierat bios på detta moderkort och klocka prollen, ingen som provat?

http://msi-forum.de/thread.php?threadid=34348&sid=2bd64cc11cc...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tog och sorterade ut poster från mormor-tråden som var riktigt snack om just den här datorn. Det är bättre att de ligger här istället.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har läst igenom nedanstående tråd men min tyska och googles översättning i kombination med min inte allt för stora erfaranhet av överklockning gör att jag har svårt att inse om dom med det modade bioset lyckats överklocka eller inte och hur dom isf gick till väga.

/joakim

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gelboy
Kanske bättre att ställa min fråga i den mer "officiella" PI2530 tråden.

Enligt nedanstående tråd ska man kunna lägga in ett modifierat bios på detta moderkort och klocka prollen, ingen som provat?

http://msi-forum.de/thread.php?threadid=34348&sid=2bd64cc11cc...

Permalänk

Hej igen allihop!!

Nu har jag installerat XP på min pi 2530, då jag tyckte vista segade ner det hela.. Vilken raket det blev nu!

Men jag får inte den trådlösa delen i nätverkskortet att fungera. Skivorna man får med som innehåller drivrutiner är begräsnade att endast användas i VISTA. Jag laddade hem WLAN drivrutinerna från deras hemsida (för XP) men jag får bara en mapp med DLL filer samt konfigurationsinställningar. Borde det inte vara en setup med? Hur gör jag nu?

MVH

Visa signatur

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grrth
Hej igen allihop!!

Nu har jag installerat XP på min pi 2530, då jag tyckte vista segade ner det hela.. Vilken raket det blev nu!

Men jag får inte den trådlösa delen i nätverkskortet att fungera. Skivorna man får med som innehåller drivrutiner är begräsnade att endast användas i VISTA. Jag laddade hem WLAN drivrutinerna från deras hemsida (för XP) men jag får bara en mapp med DLL filer samt konfigurationsinställningar. Borde det inte vara en setup med? Hur gör jag nu?

MVH

Måste bara hålla med om att XP installationen blev lyckad för mig också. Slipper problemen med uTorrent och hastigheten där.
Dock så började jag gilla vista
Vad ska du använda den trådlösa delen till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grrth
Hej igen allihop!!

Nu har jag installerat XP på min pi 2530, då jag tyckte vista segade ner det hela.. Vilken raket det blev nu!

Men jag får inte den trådlösa delen i nätverkskortet att fungera. Skivorna man får med som innehåller drivrutiner är begräsnade att endast användas i VISTA. Jag laddade hem WLAN drivrutinerna från deras hemsida (för XP) men jag får bara en mapp med DLL filer samt konfigurationsinställningar. Borde det inte vara en setup med? Hur gör jag nu?

MVH

Hej!

Öppna enhetshanteraren och leta upp nätverkskortet (finns under "Andra enheter"). Högerklicka på det och välj "Uppdatera drivrutin". Följ guiden och välj "Nej, inte den här gången" och sedan att installera från angiven plats. Tala om var filerna finns så fixar guiden resten.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej!

Öppna enhetshanteraren och leta upp nätverkskortet (finns under "Andra enheter"). Högerklicka på det och välj "Uppdatera drivrutin". Följ guiden och välj "Nej, inte den här gången" och sedan att installera från angiven plats. Tala om var filerna finns så fixar guiden resten.

Mvh Johan

Hej!

Tack så jättemkt för hjälpen, men det köste tyvär inte mitt problem. Det stod: "Det gick inte att hitta någon bättre drivrutin än den som redan är installerad".. hmmmmmmm. :S:S:S eller fungerar den, och jag kanske gör fel? var skall jag går in för att hitta och ansluta till trådlösa nätverk?

Fanaticos: Hört talas om router?

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Nu har jag öppnat datorn. Tänker byta CPU fläkten till en Nexus men chassifläkten är vad jag kan se 70mm, stämmer detta. Nån annan som kan mäta/kolla upp?

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010126637.aspx?

Ser inte att den är stoppad för försäljning, utan bara att den har utgått.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man kan uppgradera till 3Gb ram-minne med en 1Gb-modul och en 2Gb-modul på den datorn. Det finns bara två minnesplatser men båda är upptagna. Dock ska moderkortet klara av 4Gb. problemet är att Vista 32-bit(som medföljer) klarar av enbart 3Gb.

Min fråga är då. Är det bättre att köra 2x2048Mb eller 1024 + 2048Mb?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga till er som äger datorn; fungerar kortläsaren utan problem? På min dator som jag idag haft tid att plocka med så lyser den fint och när man stoppar in ett SD-kort (jag har testat med två stycken som fungerar) så lyser "access" lampan. Men i Vista (som är FSC installationen, inget rört) så känns den inte alls vid. Jag har kollat i diskhanteraren men finns ingen enhet för minneskortläsaren.
Jag pillade visseligen i BIOS före första uppstarten (av windows) men kan inte minnas att jag stängde av något USB-relaterat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag undrar om ma.n kan uppgradera till 3Gb ram-minne med en 1Gb-modul och en 2Gb-modul på den datorn. Det finns bara två minnesplatser men båda är upptagna. Dock ska moderkortet klara av 4Gb. problemet är att Vista 32-bit(som medföljer) klarar av enbart 3Gb.

Min fråga är då. Är det bättre att köra 2x2048Mb eller 1024 + 2048Mb?

Vad jag sett (i uppstarten) så finns det inget dual channel så du tjänar inget extra på att köra likadana moduler.
Men å andra sidan så är priset så oförskämt lågt på DDR2-minne och du kan nog få en bit över 3 GiB tillgängligt då grafikkortet inte har så mycket minne (och alltså inte stjäl så många minnesadresser).
Men kanske tveksamt att lägga ut några hundra extra på några hundra MiB minne. Och de gamla minnena får du ju inte ens en spottstyvel för på begagnatmarknaden.

Edit:
Minneskortläsarproblemet löste sig självt. Helt plötsligt senare så behagade den fungera bara. Det tillsammans med ett antal andra datorproblem som också löste sig själva igår var mycket märkligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag undrar om man kan uppgradera till 3Gb ram-minne med en 1Gb-modul och en 2Gb-modul på den datorn. Det finns bara två minnesplatser men båda är upptagna. Dock ska moderkortet klara av 4Gb. problemet är att Vista 32-bit(som medföljer) klarar av enbart 3Gb.

Min fråga är då. Är det bättre att köra 2x2048Mb eller 1024 + 2048Mb?

En vän kör Kingston 2GB och 1GB original och det funkar utan problem.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att uppgradera datorn med en penryn processor, är skeptisk men vore smutt om det går. Annars antar jag att det är E6XXX eller Q6XXX som gäller om man ska ha något med lite mer fräs i. Tänkte inte uppgradera närmsta tiden men det vore bra och veta vad man kan stoppa i den om man skulle råka springa på någon bra deal.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag lite problem med min 2530, någon som vet vad man kan göra när ljudkortet förlorats? I BIOS är det inställt "Azalia HDA" inställt på "Auto" (finns annars bara disabled).
Vista vägrar hitta hårdvaran ö.h.t.
Jag har testat att manuellt lägga in drivrutinerna utan resultat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man kan köra HD 4670 med Scaleos 350W aggregat? Eller är HD 4650 mer lämplig?

Edit. HIS Radeon HD 4670 Turbo 512Mb funkar alldeles utmärkt och nätaggregatet har inga som helst problem med grafikkortet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]