Windows Home Server-chassin på gång

Permalänk
Melding Plague

Windows Home Server-chassin på gång

Det har varit relativt tyst kring Microsofts operativsystem Windows Home Server vilket förmodligen har en stor marknad som väntar om ett par år. Tillbehör till Windows Home Server-datorer har dock börjat dyka upp, nu senast ett Mini-ITX-chassi från en japansk tillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett chassi gjort i stark hållbar stål, med en låsbar dörr.. av plast. Även om nästan alla chassin är tillverkade så, är det ändå lite roligt att det enda som ska skydda den mot inbrott, är av plast.

Permalänk
Medlem

Såg ju härliga ut! Fint med hot-swap
EDIT: Måste man köpa en Home Server-licens för att köpa ett sådant eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många kommer att köpa en en hemserver?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag kommer garanterat köpa en när dom kommer till sverige. Jag gillar tanken bakom det.

Chassit såg nice ut. ITX är en trevlig standard.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många har behovet av en då?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

nån jäkla Windowsserver kommer då aldrig komma ifråga, men jag vill gärna ha den där lådan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hur många kommer att köpa en en hemserver?

Tanken är väl att det här ska vara en billig server för hemanvändare som vill ha en server? Och med tanke på hur utvecklingen går så...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

tills microsoft fattar att vista suger kommer inget vara bra från deras sida..
windows XP är det bästa operativsystemet någonsin.

om dom förstår det så är dom smarta.. dom gav ut vista ett år för tidigt...
dom har gjort det för krävande för datorsystem alldelles i onödan, räcker med att kolla på baksidan på crysis(tror jag, stämmer det)? i lokal datorspelsaffär.. där står det tex att man ska ha minst en 1.8 ghz single core prolle te xp och hela 2.4 till vista för MINIMUM requirements .. windows xp är mkt snyggare (med themeprog) och flyter mkt bättre...

vista var en negativ handling från microsoft

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Tanken är väl att det här ska vara en billig server för hemanvändare som vill ha en server? Och med tanke på hur utvecklingen går så...

Några USB minnen duger lika bra för hemmet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna byta min fullstora filserver mot något litet. Som laptop-användare så klarar jag mig inte bara på den interna disken, och verkligen inte med några USB-minnen

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir en riktigt stor succe, ett lagomt svårt användargränssnitt med stor valfriheten bäddar vägen mot succe!

Komma åt sina egna filer, överallt, dygnet runt

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag skulle gärna byta min fullstora filserver mot något litet. Som laptop-användare så klarar jag mig inte bara på den interna disken, och verkligen inte med några USB-minnen

Köp en flyttbar hårddisk då.

Frågan är om behovet är så stor för de flesta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Tja, som mediaserver kan denna nog bli väldigt populär när folk ska börja ha HD-material som tar upp en del plats trots allt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hur många har behovet av en då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Hur många kommer att köpa en en hemserver?

Jag har redan en server och håller på med min andra. Den nya kan bli riktigt intressant med denna låda och Windows Home Server.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nån jäkla Windowsserver kommer då aldrig komma ifråga, men jag vill gärna ha den där lådan.

QFT!

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

MaLo: Värst vad du försöker få folk att ge upp tanken på hemmaserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
där står det tex att man ska ha minst en 1.8 ghz single core prolle te xp och hela 2.4 till vista för MINIMUM requirements

Ja jävlar, hela 600Mhz ökning mot ett operativsystem som är 7? år gammalt.
Har du någonsin använt Vista överhuvudtaget?

Permalänk
Hedersmedlem

Som redan skrivits: om chassit är bra, i meningen praktiskt för uppgiften, OK då är detta ett bra tillskott till urvalet av chassin. I övrigt: aldrig att jag skulle använda Windows för en serverlösning, och speciellt inte hemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callon
Ja jävlar, hela 600Mhz ökning mot ett operativsystem som är 7? år gammalt.

Ja helst ska det ju inte vara nån skillnad alls mellan olika OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
tills microsoft fattar att vista suger kommer inget vara bra från deras sida..
windows XP är det bästa operativsystemet någonsin.

om dom förstår det så är dom smarta.. dom gav ut vista ett år för tidigt...
dom har gjort det för krävande för datorsystem alldelles i onödan, räcker med att kolla på baksidan på crysis(tror jag, stämmer det)? i lokal datorspelsaffär.. där står det tex att man ska ha minst en 1.8 ghz single core prolle te xp och hela 2.4 till vista för MINIMUM requirements .. windows xp är mkt snyggare (med themeprog) och flyter mkt bättre...

vista var en negativ handling från microsoft

Du inser väl att Vista är mer än bara ett Tema till windows XP? Det finns mycket, mycket mera i Vista som fungerar galant. Sen ska vi inte tala om hur det var när XP lanserades, eller hur det var innan SP2. Vill du inte använda Vista gör det inte, men snacka inte skit om något du inte har någon anning om alls.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ja helst ska det ju inte vara nån skillnad alls mellan olika OS.

Varför inte då? Utvecklingen går framåt men du vill stå och trampa vatten med Windows 3.11 i 3000 år framöver eller vad menar du?

Klart det ska vara skillnad från operativsystem till operativsystem, varför ska dom annars skapa nya för?

Någon hemmaserver blir det nog inte för mig ändå men visst är man sugen.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
tills microsoft fattar att vista suger kommer inget vara bra från deras sida..
windows XP är det bästa operativsystemet någonsin.

om dom förstår det så är dom smarta.. dom gav ut vista ett år för tidigt...
dom har gjort det för krävande för datorsystem alldelles i onödan, räcker med att kolla på baksidan på crysis(tror jag, stämmer det)? i lokal datorspelsaffär.. där står det tex att man ska ha minst en 1.8 ghz single core prolle te xp och hela 2.4 till vista för MINIMUM requirements .. windows xp är mkt snyggare (med themeprog) och flyter mkt bättre...

vista var en negativ handling från microsoft

Avgör du kvalitén på alla OS genom att kolla på baksidan av spelkartonger?
Det kan inte ha något med hur tillverkaren optimerar och så?

Har du testat Windows Vista på en modern dator med mer än 2GB RAM, och gärna en dual-core processor?

Jag kan säga att jag kommer ALDRIG gå tillbaka till Windows XP. Det är slött, använder någon promille av ditt interminne, men skriver ALLT till swap-filen.
Rent responsmässig är Vista snabbare än XP, det går inte att förhandla.
Har du en ny, bra dator är Vista bättre och snabbare än XP. Det går inte heller att förhandla om.

Har du en gammal dator, ja då har du en gammal dator och ska därför bestraffas med ett gammalt operativsystem.

XP flyter sämre än Vista. XP med "themeprog" flyter sjukt mycket sämre än Vista.

Men sen går jag bet på Crysiskartongen. Så, hm, XP är väl bättre då..

Tyvärr känner jag mig också såhär just nu (taskig humor, och alla har redan sett bilden minst en gång!):
http://www.luclin.org/files/jamond/Retarded.jpg

Och vad jag tillförde ämnet vet jag inte

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Yay, Windows Home Server med Aero interface, DirectX och Solitaire samt Minesweeper!

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Utvecklingen går framåt men du vill stå och trampa vatten med Windows 3.11 i 3000 år framöver eller vad menar du?

Klart det ska vara skillnad från operativsystem till operativsystem, varför ska dom annars skapa nya för?

För att vara lite irriterande petig:

- nya versioner är inte nödvändigtvis detsamma som att utvecklingen går framåt

- med tanke på ovan blir det mer intressant, för mig i alla fall, den dag Microsoft faktiskt vågar skrota den föråldrade grunden till alla generationer av Windows och faktiskt bygga något helt nytt ifrån grunden

- den drivande kraften bakom att ett vinstdrivande företag likt Microsoft lanserar nya operativsystem är nödvändigheten att attrahera marknaden till nya köp

- ovan behöver inte betyda att den nya produkten är bättre, men marknadsföringen ska oavsett hur föra fram det budskapet

Så länge valet är fritt och att någorlunda rättvisa förhållanden råder på marknaden må var och en välja vad denne bäst tycker om.

... (sent tillägg)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Har du en gammal dator, ja då har du en gammal dator och ska därför bestraffas med ett gammalt operativsystem.

Allvar eller humor? Eller båda delar? Jag har mycket svårt att förstå mig på en sådan tanke. Om du inte vill fastna i träsket att alltid köpa nytt, varför inte utforska andra mjukvarulösningar? Windows är inte normen för hur saker ska vara, än om det är det klart dominerande operativ systemet i vanliga desktop datorer.

Jag är ingen Windows fantast, men en sak kan jag med bestämdhet säga: den klart dominerande orsaken till att Windows XP fungerar slött och dåligt är användaren/administratören. Även om vi utgår ifrån att Vista är bättre så är jag helt övertygad om att många användare kommer att lyckas lika väl med att göra operativ systemet till en snigel.

Visst trummar optimister in att vi människor ska kunna fortsätta konsumera och exploatera lika fritt som nu för med lite ny teknik så löser sig allt. Om inte människan, eller i det här fallet användaren, förändras d v s förbättrar sig gör ny teknik ringa nytta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Allvar eller humor? Eller båda delar?

Du kan vara helt lugn, det var humor med i det.
Det jag menar är att Vista inte är helt optimalt för äldre datorer.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
tills microsoft fattar att vista suger kommer inget vara bra från deras sida..
windows XP är det bästa operativsystemet någonsin.

Fel. Windows Server 2003 är bättre, och det är just vad Windows Home Server bygger på. Inget Vista där.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
MaLo: Värst vad du försöker få folk att ge upp tanken på hemmaserver.

Jag är lite anti för nu får vi ytterligare en pryl som står och äter ström i onödan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Fel. Windows Server 2003 är bättre, och det är just vad Windows Home Server bygger på. Inget Vista där.

/Adrian

trodde det var windows server 2008! varför bygga på nåt gammalt?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Chassit säljs på www.mini-itx.com
Där de anger Chenbro som tillverkare.

På Chenbro´s hemsida hittar man en manual på engelska.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)