Permalänk
Medlem

Vattenkylning= tyst? underhåll?

Såg kompletts datorpaket som nu kommer med vattenkylning

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10278

Min undran är alltså då om vattenkylning är tystare än de mer traditionella sätten samt om det krävs något från användarens sida för att hålla vattenkylningen igång?

"Nu med CPU VATTENKYLNING som standard! "

Om det nu är så att CPUn kylningen blir tystare med vattenkylning och man ändå har ett hög presterande grafikkort, märker man ens nån skillnad på den totala ljudmängden?

Tacksam för svar.

PS: Har läst FAQ om vattenkylning Ds

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

den vattenkylningen ser inte så himla bra ut, men vad vet jag?

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Har flera gånger sagts att färdiga paket oftast är usla, dock så verkar dom som det ändå finns färdiga radiator/pump -paket som inte är helt usla, även om man oftast får bättre prestanda av att plocka ihop själv.

Permalänk

Re: Vattenkylning= tyst? underhåll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Såg kompletts datorpaket som nu kommer med vattenkylning

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10278

Min undran är alltså då om vattenkylning är tystare än de mer traditionella sätten samt om det krävs något från användarens sida för att hålla vattenkylningen igång?

"Nu med CPU VATTENKYLNING som standard! "

Om det nu är så att CPUn kylningen blir tystare med vattenkylning och man ändå har ett hög presterande grafikkort, märker man ens nån skillnad på den totala ljudmängden?

Tacksam för svar.

PS: Har läst FAQ om vattenkylning Ds

Som svar:

Nej.

Köper du en fet CPU-kylare med en massa heatpipes och grejjer (typ Schyte Infinity, Thermalright 120, Noctua mfl.) och en eller två tysta 120mm fläktar (Noctuas eller Nexus Real Silent serie) så kommer processorkylningen endå överröstas av grafikkort och hårddiskar. Så jag kan inte se någon anledning till att köra med vatten om du inte ska överklocka som en tok, men enligt mig så är inte skillnaden tillräckligt stor för att övervinna vattenkylningens krångel samt pris.

Jag körde själv med vattenkylning, ett eget ihopplock från www.dangerden.com för 2000kr+ men min senaste dator fick en towerkylare med heatpipes istället och jag är lika nöjd med prestandan och ljudnivån från den som med vattenkylningen, och så slipper man allt krångel vattenkylningen ger.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens

Min undran är alltså då om vattenkylning är tystare än de mer traditionella sätten samt om det krävs något från användarens sida för att hålla vattenkylningen igång?

"Nu med CPU VATTENKYLNING som standard! "

Om det nu är så att CPUn kylningen blir tystare med vattenkylning och man ändå har ett hög presterande grafikkort, märker man ens nån skillnad på den totala ljudmängden?

Tacksam för svar.

PS: Har läst FAQ om vattenkylning Ds

Om man satt ihop sakerna på rätt sätt så kräver det kanske lite påfyllning av vatten nån gång då och då och kanske en rengöring 1 gång per år av block och byte av slang.
(tog drygt 2 år för mig dock)

I övrigt rullar systemet på.
Man kan med fläktar och styrning få ett i stort sett helt tyst system med vattenkylning kombinerat med bra överklockning.
Tyst i surfning och lite mer ljud spelandes.

Med nya cpu´s som är både tysta och kalla från början är det för de allra flesta helt ok med en bra tower luft kylare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Ja idag är de ju inte processorkylningen som är problemet för de löser ju som sagt towerkylarna + tysta 120mm fläktar placerade på ett så effektvit sätt som möjligt.

Kan hålla med om att de är lite bökigt med vattenkylning de är de men när man väl får till de och man sitter med riktigt schyst setup och allt är fixat då är man nöjd. Men grejen med vattenkylning är som ex att man behöver igentligen inte kosta på en massa tusen utan istället kollar man efter nåt relativt billigt ihopplock istället.

Billigt = 230v pump 100-300:- , cpu-block 200-400:-, radiator 200-400:-, slang 10-100:-, 120mm fläktar 50-100:-, nipplar (totallt) 50-100:-

Nånstans runt 1000-1100 spänn får man nåt hyggligt för åtminstonde, inom Sverige då också. Kan till och med bli billigare om man gör ett bra kap. Hittar man nåt intressant block men som ej stödjer ens sockel så får man ju vara beredd på lite moddning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag har ganska nyligen gått över till vattenkylning och kommer att fortsätta med det. Dagens processorer drar visserligen mindre ström än förut, men eftersom det sitter flera kärnor i en modern CPU så värmer de ändå rejält mycket och ska man överklocka så är vattenkylning mycket effektivare än luft. Med luftkylning kunde jag inte komma högre än 3.4 GHz med min q6600 - men med vattenkylning är jag redan på 4 GHz och det finns möjlighet att nå ännu högre utan att grilla CPUn (fast vCore är redan på 1.65 V). Med luftkylning skulle detta aldrig fungera.

Jag kör med batterivatten (köpte en 5l dunk på Mekonomen för någon femtiolapp) och lite glykol för dess antikorrosiva och bakteriedödande egenskaper. Rengöring kanske behövs om några år, men det är lätt (bara att spola igenom med varmvatten och diskmedel, sedan skölja ur med lite batterivatten och fylla igen. Blocken tar man loss, monterar isär och borstar rena med en tandborste.)

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Vill definitivt försvara luftkylarna, Jag kan köra min Q6600 i 4ghz med min Tuniqtower och har samma temp då som med mitt utslängda vattenkylnings-set. Skall man gå över till vatten skall man lägga minst 1500-2000kr. Allt under detta kommer ej att ge mycket mer prestanda än bra luftkylning och definitivt är de billigare vattenkylnings-kiten ej tysta. Mitt 1000kr corsair vattenkylning lät som bara den..

Tänk dig för om du verkligen behöver det och skall du köpa, snåla inte.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är inte alltid tyst heller, det krävs ju en bra radiator om man ska kunna köra relativt fläktlöst, dock vill man ju alltid ha en fläkt på radiatorn. Samt vattenpumpen låter alltid något, kan i vissa fall vara mer irriterande än fläktljud.

Jag håller mig dock undan för vattenkylning, jag mår inte bra ifrån datorn då jag alltid tänker på att en slang kan gå sönder medans man är borta för att sedan komma hem och se hur hela datorn kortslutits och tänt eld på lägenheten

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vattenkylning är inte alltid tyst heller, det krävs ju en bra radiator om man ska kunna köra relativt fläktlöst, dock vill man ju alltid ha en fläkt på radiatorn. Samt vattenpumpen låter alltid något, kan i vissa fall vara mer irriterande än fläktljud.

Jag håller mig dock undan för vattenkylning, jag mår inte bra ifrån datorn då jag alltid tänker på att en slang kan gå sönder medans man är borta för att sedan komma hem och se hur hela datorn kortslutits och tänt eld på lägenheten

Njaaa en trasig lgh belägen inom stockholmsområdet är nog de sista man vill ha, haha. Eller ännu värre (var fan porten till huset ). Ja de gäller ju att köpa rätt saker om man ska ha de tyst också, helt klart, så visst bör man kosta på en slant, dock vill ja ändå försvara att man kan komma billigt undan trots allt.

Mitt pris-exempel jag gjorde var mest bara en grund för kylning på processorn, kanske inget för nybörjare som är väldigt osäkra men har man lite hjärnkunskap där uppe så brukar man få ihop sånt där relativt fast med lite tips och tricks på traven.

Men om man nu kör sin Quad @ 4ghz+ med luft var nånstans hamnar då load-temp ungefär kontra 4ghz+ med en bra vattenkylnings-setup?
Har sett massa jämförelser tidigare på detta men om man tänker sig just ett kit för runt 1000-lappen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
den vattenkylningen ser inte så himla bra ut, men vad vet jag?

Försäljningsknep så klart...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Njaaa en trasig lgh belägen inom stockholmsområdet är nog de sista man vill ha, haha. Eller ännu värre (var fan porten till huset ). Ja de gäller ju att köpa rätt saker om man ska ha de tyst också, helt klart, så visst bör man kosta på en slant, dock vill ja ändå försvara att man kan komma billigt undan trots allt.

Mitt pris-exempel jag gjorde var mest bara en grund för kylning på processorn, kanske inget för nybörjare som är väldigt osäkra men har man lite hjärnkunskap där uppe så brukar man få ihop sånt där relativt fast med lite tips och tricks på traven.

Men om man nu kör sin Quad @ 4ghz+ med luft var nånstans hamnar då load-temp ungefär kontra 4ghz+ med en bra vattenkylnings-setup?
Har sett massa jämförelser tidigare på detta men om man tänker sig just ett kit för runt 1000-lappen.

Haha "vart fan är dörren?!" haha..

Jo självklart är det så som du säger! Fast faktumet vad gäller mig personligen om oroligheten står kvar

Självklart kommer tempen vara jättebra med vattenkylning jämfört med luft, det är i princip en regel, att det alltid är så

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Skillz
[B] Haha "vart fan är dörren?!" haha..

De fattas bara att huset har diverse nätverksutrustning (som servar X antal viktiga företag + privata kunder) i antingen nåt mindre eller större NOD-rum på källarvåningen. *Vattenkylning förstörde mitt liv*

Aja ska inte spy ut för mycket nu.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Man bör också tänka på att processorns livslängd är proportionell mot den temperatur den arbetar vid. Med vatten transporterar man bort värme ca 30 gånger effektivare än med luft och därför blir temperaturerna med vattenkylning mycket lägre = längre livslängd på processorn. När jag säger att jag kör 4 GHz så menar jag att det är den frekvens datorn jobbar på dygnet runt, oavsett belastning - inte ett enstaka överklockningsrekord. Därför står det så i signaturen också. De som säger att de kan köra i 4 GHz med luftkylning bör förklara varför det står något lägre i signaturen...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De fattas bara att huset har diverse nätverksutrustning (som servar X antal viktiga företag + privata kunder) i antingen nåt mindre eller större NOD-rum på källarvåningen. *Vattenkylning förstörde mitt liv*

Aja ska inte spy ut för mycket nu.

Låter som en bra första sida på aftonbladet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Man bör också tänka på att processorns livslängd är proportionell mot den temperatur den arbetar vid. Med vatten transporterar man bort värme ca 30 gånger effektivare än med luft och därför blir temperaturerna med vattenkylning mycket lägre = längre livslängd på processorn. När jag säger att jag kör 4 GHz så menar jag att det är den frekvens datorn jobbar på dygnet runt, oavsett belastning - inte ett enstaka överklockningsrekord. Därför står det så i signaturen också. De som säger att de kan köra i 4 GHz med luftkylning bör förklara varför det står något lägre i signaturen...

Givetvis. Varför ska man skriva in något annat lustigt i signaturen om man inte kör med det 24/7? Det vore väldigt irrelevant må jag säga! Maxningsförsök kan man ha som "max/ed: XGhz" om det ska vara så.

Men ja, finns många muppar som skriver ut många hundra mhz mer än vad dom egentligen kör dygnet runt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini