Permalänk
Medlem

Långsam boot av Windows Vista 64bit

Systemet ser ut som följande:

Intel DP35DP
Intel Core 2 Q6600
2x OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT (tot 8GB)
Windows Vista Home Premium (64bitar)

Under tiden jag väntade på att få min 64bitars skiva från Microsoft så körde jag riggen på 32bitars versionen. Allt fungerade klockrent förutom att Windows hittade 3,7GB av mina 8GB minne.

Glad som fan när skivan damp ner i brevlådan började jag med att uppdatera bios till det senaste(ver. 0326) och gjorde en clean install följt av chipset, GPU, LAN och Audio drivare.

Problemet är nu att riggen tar över 4min att boota upp från att jag trycker power on tills inloggningsrutan för Vista dyker upp. Längsta tiden tar det när laddningsremsan från Microsoft står och rullar.

Hittar ingen äldre bios version på Intels hemsida och jag har ingen lust att installera 32bitars versionen igen. Moderkortet ska också klara av 8GB minne vilket inte borde vara problemet.

Någon som har liknande problem med P35 chipset eller Vista 64bit så är jag väldigt tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Installerade du drivrutiner efter du installerat 64 bitars? Då kan du ställa tillbaka klockan eller vad det heter

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jo det gjorde jag. Men datorn blev seg med bara ett rent OS. Installerat, så jag tror inte det har med drivrutinerna att göra.

Jag har läst runt och kommit fram till att mitt moderkort endast klarar 1.8 på memory voltage. "1.8 V (only) DDR2 SDRAM DIMMs with gold-plated contacts"

Då mina Reaper minnen från OCZ vill ha minst 2.1v antar jag att det kan bli problem eller ställer bios bara ner hastigheten på dem? Kan tillägga att jag har kört memtest under 24h utan några fel.

Permalänk
Medlem

Har du hittat någon felkälla ännu? Jag sitter på nästan exakt samma system som du (med samma problem), och då med undantaget av att jag använder valueram-stickor. Jag har även prövat UEFI-boot med SP1'an av Vista, utan framgång.

Tacksam för svar, annars får man kontakta Intel.

Permalänk
Avstängd

Re: Långsam boot av Windows Vista 64bit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Systemet ser ut som följande:

Intel DP35DP
Intel Core 2 Q6600
2x OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT (tot 8GB)
Windows Vista Home Premium (64bitar)

Under tiden jag väntade på att få min 64bitars skiva från Microsoft så körde jag riggen på 32bitars versionen. Allt fungerade klockrent förutom att Windows hittade 3,7GB av mina 8GB minne.

Glad som fan när skivan damp ner i brevlådan började jag med att uppdatera bios till det senaste(ver. 0326) och gjorde en clean install följt av chipset, GPU, LAN och Audio drivare.

Problemet är nu att riggen tar över 4min att boota upp från att jag trycker power on tills inloggningsrutan för Vista dyker upp. Längsta tiden tar det när laddningsremsan från Microsoft står och rullar.

Hittar ingen äldre bios version på Intels hemsida och jag har ingen lust att installera 32bitars versionen igen. Moderkortet ska också klara av 8GB minne vilket inte borde vara problemet.

Någon som har liknande problem med P35 chipset eller Vista 64bit så är jag väldigt tacksam för tips.

Du har en Piratkopierad version av Windows Vista Ultimate, nya uppdateringar dödar cracken och om du kollar på System information så ser du bredvid produktkoden att det återstår 30 dagar.
Så microsoft har kommit med en fix och din bios är skadad.
Ominstallera.

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS (0407) löser problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Långsam boot av Windows Vista 64bit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinovo
Du har en Piratkopierad version av Windows Vista Ultimate, nya uppdateringar dödar cracken och om du kollar på System information så ser du bredvid produktkoden att det återstår 30 dagar.
Så microsoft har kommit med en fix och din bios är skadad.
Ominstallera.

Tror du att han skulle fått en 64-bitarsskiva från M$ om han hade en crackad version, då skaffar jag det med det samma på TPB =/ (OBS! Ironi)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)