Permalänk
Medlem

Problem med trådlöst nätverk

Har inskaffat en router, d-link dkt-110, och den funkar inte alls som den ska.
Det kvittar om jag använder USB-stickan i min stationära dator eller det inbyggda trådlösa nätverkskortet i min laptop.

När jag går in på nätet så får jag uppdatera varannan sida för den kan inte visas för jag inte har åtkomst till nätet ungefär. Det är som om internetet dör en tiondels sekund väldigt ofta. Jag kan inte komma in på pokersiter p.g.a. detta, vanligt surfande blir jobbigt och om jag har nerladdning på längre än 5 minuter så måste jag inaktivera nätverket sen aktivera igen för det har inte längre kontakt med nätet alls.

Vad kan det bero på o vad kan man göra? Kräva pengar tillbaka?

Den bärbara datorn står 1 meter från routern (utan vägg) o den stationära 3 meter från med vägg mellan men öppen dörr 1 meter längre åt sidan till rummet med routern.

Permalänk
Medlem

Börja med att ordna förbindelse med kabel. Du har väl nätverkskort för detta, eller hur?

Det kan vara så att du ansluter till nåt annat nät automatiskt. Kolla min Nätverksguide:

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var en väldigt bra guide, men hjälpte tyvärr inte. Allt funkar kanon med kabel i och har gjort i 2½ år och när jag kör trådlöst så är det rätt nät och det har alltid 4 eller 5 pinnar av 5 möjliga, vilket gör att jag tycker det är skumt att den tappar förbindelse då o då...

Permalänk
Medlem

Hög signalstyrka betyder inte att det är en bra signal, bara att den är stark.

Du kan mycket väl har stora störningar. Testa by kanal. Dra hem ex netstumbler och kolla vilka andra nät det ligger i närheten. Står routern nära saker som micro, gammal crt-tv en dect telefoner är även det saker som kan sätta käppar i hjulet!

Normalt brukar det kunna vara en hel del stabilitetsproblem med "hemma" routrar. Men om det nu bara handlar om en 2 sek, så låter det inte som den startar om vilket mer tyder på störingar i signalen.

Edit läste lite tydligare, och det låter som din router visst startar om. Har du senaste firmwaren på den?

Permalänk
Medlem

Ta bort krypteringen för att testa, eller byt typ, WEP i st WPA t ex.