Permalänk
Medlem

Drar detta ner gradantalet?

Hej.

Efter att ha låtit datorn vila i ett dygn testade jag att koppla in den igen.
Till min fasa så började datorn starta om sig vid spelande etc.
Jag startade Everest och till min fasa fick jag se detta.

Inget spår av damm eller liknande var heller funnit i chassit.

Jag har inga andra fläktar än CPU, GPU och HDD-fläkt.

Tror ni jag får ner gradantalet på CPU och GPU genom att sätta in 2x80mm till i datorn?

Eller räcker det med 1x120mm?

Eller jag behöver helt enkelt införskaffa mig en helt ny CPUfläkt?

Skall cpuflänsen/kylblocket vara skållhett?

Intel Pentium 4 560J, 3600 MHz (18 x 200)
ATI Radeon X850 XT (R480)

Många frågor, men jag är oerhört tacksam för svar!

/Lojje

Permalänk
Medlem

Vad har du för något chassie? Och HDD-fläkt, är det lika med en fläkt som blåser in luft i datorn?

Det jag tror utifrån det du skrivit så skulle det inte skada med en chassiefläkt till som transporterar ut luft ur datorn. Utan luftflöde genom datorn så kommer luften i den sakta men säkert värmas upp och dina komponenter kommer bli varmare och varmare.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Vad har du för något chassie? Och HDD-fläkt, är det lika med en fläkt som blåser in luft i datorn?

Det jag tror utifrån det du skrivit så skulle det inte skada med en chassiefläkt till som transporterar ut luft ur datorn. Utan luftflöde genom datorn så kommer luften i den sakta men säkert värmas upp och dina komponenter kommer bli varmare och varmare.

Jag använder detta chassi. (HemPc)
http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsuppor...

Kan tyvärr inte se vilket håll fläkten är riktad. Men gissar på att den blåser luft på hdd:arna.

Permalänk

Det chassit suger hårig apa. Det är dessutom en extremt varm processor.
Du kan alltid testa att plocka bort cpu kylaren och tvätta rent sen lägga på ny kylpasta.

Har du en sån plast-tratt till processorn som gör att luften teoretiskt ska blåsas ut på baksidan? (Själv hade jag en som sög in utifrån. Vilket inte var så lyckat.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Pentium 4 över 3ghz e kända föra att va varma

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Mortifier666, Japp. En tratt. Den har jag ryckt loss och slängt åt fanders. (Ingen skillnad märktes)

Edit:
Men så som ni har sagt. Denna cpu:n är känd för att vara varm.
Kan jag vara halvnöjd med gradantalet?
Nu har jag World of warcraft igång. Nu är cpu:n på 87 grader.

Permalänk
Medlem

87 grader är för mycket, har du garanti?
Känns som tratten borde göra lite nytta
Men nhy kylpasta lä ge några grader
annars bör du satsa på en 120mm fläkt som blåser ut (om det nu funkar i det chassit.

Permalänk
Medlem

Garantin är ute nu. Så det var därför jag passade på att öppna upp och kolla till lite.

Jag hade öppen den precis nu och tog bort hela kylblocket. Då hade det tydligen kommit en liten dammtuss mellan cpu och kylblock. (Gud vet hur den kom dit)
Nu när jag startade upp datorn var den på 55 grader. Nu när den varit igång ett tag och man kört igång Firefox ligger den på 62 igen.

Får väl ta och lägga en beställning på kylplasma. Några tips?
En polare låter mig även låna en av hans 80mm. Jag vill alltså att den ska blåsa utåt? Så den tar den varma luften i datorn osv?

Samt. Jag får väl sätta på den där tratten igen.

Edit:
Satt på tratten nu. Samt blåst lite på grafikkortet.
Nu när jag startade datorn låg den på 50 grader. Nu när jag skriver detta ligger cpu:n på 60 grader.

Såg även nu, med den där tratten på. Går det ju inte koppla in någon ytterligare fläkt som skall blåsa utåt.

Permalänk

haa 87C min 650 va uppe i 92C i idle en gång men då hade jag inte satt fast cpu fläkten ordenkligt.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

2x80mm eller CPU-tratten?

Vad ger bäst effekt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
2x80mm eller CPU-tratten?

Vad ger bäst effekt?

2 fläktar tycker jag, det lär göra mycket mer att få lite rundgång på luften i chassit.

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elrandhir
2 fläktar tycker jag, det lär göra mycket mer att få lite rundgång på luften i chassit.

Dessa fläktar skall då vara riktade utåt så de forslar ut den varma luften ur chassit? Eller en ut och en in? Väldigt novis fråga, men man vill ju vara säker.

Någon annan som har en teori?

2x80mm vs. tratten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
Dessa fläktar skall då vara riktade utåt så de forslar ut den varma luften ur chassit? Eller en ut och en in? Väldigt novis fråga, men man vill ju vara säker.

Någon annan som har en teori?

2x80mm vs. tratten

En i bakändran som suger ut luften, och en endera på sidan, eller om du inte har någon plats på sidan, så sätter du en i fronten, som blåser in luft.

antar att det går att sätta en fläkt där du har tratten, så släng den åt helv* och sätt dit den ena fläkten som blåser in luft ;D

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Medlem

Har ingen plats i fronten pga hårddiskar som är i vägen.
Har endast två platser där bak.
Taket har ju utrymme men Gud vet hur jag skall fästa en där smidigt och stabilt. (inga lufthål eller så)

Dubbelhäftande tejp kanske?
Då kan man ju lika gärna ha 1x120mm i taket som blåser inåt och 2x80mm som forslar ut luft?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
Har ingen plats i fronten pga hårddiskar som är i vägen.
Har endast två platser där bak.
Taket har ju utrymme men Gud vet hur jag skall fästa en där smidigt och stabilt. (inga lufthål eller så)

Dubbelhäftande tejp kanske?
Då kan man ju lika gärna ha 1x120mm i taket som blåser inåt och 2x80mm som forslar ut luft?

Ja, kan du sätta en på översidan så gör det då, det spelar ju ingen större roll igentligen, det fina med att ha den på sidan är väl att luften blåser rakt mot moderkortet, men att ha en på översidan duger gott, det viktigaste är ju att du får ett bra luftflöde i chassit.

du får väl sätta fläktarna där det finns plats, men låt en suga ut luften i bakändan, och den andra blåsa in luft.

Det är ju igentligen inte svårt att göra iordning fästhål och lufthål till en fläkt, men det beror väl på om man har nödvändiga verktyg också.

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Medlem

Ok ok.

Får väl börja med 2x80mm med en ut- och en insugning. Väntar med en 120mm:are i taket. Verkar ju dock lite diffust ang. vilken fläkt man skall köpa.
I mitt fall är det väl CFM jag ska kolla lite efter då jag söker hög fart på luften.
Någon som har något tips? dBnivå eller kostnad spelar ingen roll. Bara man vet att det är bra grejjer.

Av allt kollande efter fläktar så blir man ju ganska sugen på en helt ny cpu.
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Verkar ju lite trevlig. Eller är den också känd för att vara en varm processor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
Ok ok.

Får väl börja med 2x80mm med en ut- och en insugning. Väntar med en 120mm:are i taket. Verkar ju dock lite diffust ang. vilken fläkt man skall köpa.
I mitt fall är det väl CFM jag ska kolla lite efter då jag söker hög fart på luften.
Någon som har något tips? dBnivå eller kostnad spelar ingen roll. Bara man vet att det är bra grejjer.

Av allt kollande efter fläktar så blir man ju ganska sugen på en helt ny cpu.
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Verkar ju lite trevlig. Eller är den också känd för att vara en varm processor?

Revoltek är mitt tips. Låter inte mycket alls, men kickar alla "tysta" fläktar med hästlängder vad gäller prestanda. Det bästa är nästan att de är bland de billigaste fläktarna som finns.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224842

Kolla CFM och det rimliga priset av 33kr.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Wow tjena! 39,9!
Den slog ju allt med hästlängder.
Men, är det en 80 eller 92? Tryckte man på egenskaper var det en 92:a. Men i rubriken en 80a.

Jisses!

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med värme i min gamla Scaleo X.
Kolla in denna tråd för tips om hur jag löste det:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Q6600@3.2 GHz | Gigabyte GA-P35-DS4 |2x2GB Corsair XMS2 DHX 6400 | Powercolor HD3870 | Antec p182 | Corsair HX620W

Permalänk
Medlem

Oh, tack. Vi har ju precis samma prestanda på datorerna.
Jag har lagt beställning på 2x80mm och nytt grafikkort.
Fläkten i fronten har jag inte kollat vilket håll den sitter åt. Det jag bara märkte var att det var helt omöjligt att få loss den. De nedre vita plopparna som satt i hålen satt som berget.

Hur värt kan det vara att beställa den CPUkylaren också nu då? Tänkte på den du beställde. Zalman CNPS9500AT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
Garantin är ute nu.

Nocturnal eller en TT TRUE

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
Oh, tack. Vi har ju precis samma prestanda på datorerna.
Jag har lagt beställning på 2x80mm och nytt grafikkort.
Fläkten i fronten har jag inte kollat vilket håll den sitter åt. Det jag bara märkte var att det var helt omöjligt att få loss den. De nedre vita plopparna som satt i hålen satt som berget.

Hur värt kan det vara att beställa den CPUkylaren också nu då? Tänkte på den du beställde. Zalman CNPS9500AT

Om du fortfarande kör med originalkylaren, som suger stenhårt så är det helt klart värt att byta.

Du behöver inte byta till just CNPS9500, det finns många andra kylare som är minst lika bra om inte bättre. Men för mig funkade det utmärkt med den.

Angående fläkten i fronten så satt min inte fast så värst mycket. Bara en vit plopp som man tryckte in och sedan drog man ut fläkten mot sig.

Visa signatur

Q6600@3.2 GHz | Gigabyte GA-P35-DS4 |2x2GB Corsair XMS2 DHX 6400 | Powercolor HD3870 | Antec p182 | Corsair HX620W