Nvidia vill köpa processortillverkaren VIA

Permalänk
Melding Plague

Nvidia vill köpa processortillverkaren VIA

Enligt taiwanesiska moderkortstillverkare är Nvidia intresserade av att köpa VIA, på grund av företagets processordivision. Både AMD och Intel kommer att lansera processorer med inbyggt grafikkort nästa år, något som kommer att placera Nvidia i en knivig sits eftersom de för närvarande inte har några processorer i produktportföljen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Frågan är vad Vias produkter kan hjälpa dem här? Intel och AMD är så mycket större på alla sätt och vis. Fast jag förstår att Nvidia inte riktigt har något val och Via är inget speciellt stort företag till skillnad från de som Intel och AMD och det blir lite svårt att köpa upp Intel och AMD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Köpa Köpa Köpa.
Nvidia har verkligen svårt med styrkretsar. Annars skulle detta inte ens funnits mer som ett förslag på skoj.
Eller ska Nvidia börja bygga processorer? Haha, dumt.

Permalänk
Medlem

"AMD kommer att ha problem att konkurrera mot Intel de närmsta åren."
Mjaha, säger vem? Intels presschef?

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk

Undra om de kommer slå igenom med grafik i processorn, de borde göra de, för de är ju inte så många procent av världens datorer som har ett bra kort i sig.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Men för h* alltså, skärpning?!

Citat:

AMD kommer att ha problem att konkurrera mot Intel de närmaste tiden.

Om ni nu mot förmodan inte skulle ligga inne med information om Hur AMD's Fusion presterar, samt även Intels motsvarighet?!

Intel har ju själva kommenterat Phenom, att det är en för avancerad processor att bygga med 65nm-teknik. Snart kommer 45nm Phenom, alltså sin "rätta" förpackning, vem vet vad som sker då?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Köpa Köpa Köpa.
Nvidia har verkligen svårt med styrkretsar. Annars skulle detta inte ens funnits mer som ett förslag på skoj.
Eller ska Nvidia börja bygga processorer? Haha, dumt.

Nej men du har rätt tror jag. Jag tror själv att Nvidia är nog ganska nervösa just nu eftersom de själva inte har någon bra lösning att komma med på just under topic.

För övrigt kommer AMD att ta hjälp av IBM så att skriva att AMD kommer ha det tufft är inte alls säkert, även om det ser så ut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
För övrigt kommer AMD att ta hjälp av IBM så att skriva att AMD kommer ha det tufft är inte alls säkert, även om det ser så ut.

De har väl redan tidigare samarbetat med ibm? Och det är klart att de kommer få det tufft, det har de ju redan.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det inte påverkar VIA's moderkortsserier negativt iaf....

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Se på fasen. Ja det vetefan hur detta skulle gå. Intel lär knappast inte gilla idén att nvidia ska bli en konkurent på allvar på processorer. Visst de är mycket mindre men de har pengar att pusha till VIA för utveckling om så sker. Helt klar är att det enda Nvidia skulle vara intresserade av är VIAs X86 och deras design firma Centaur Technology som designade C7:an. S3 graphics är nog de som ligger mest pyrt till i detta läget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
De har väl redan tidigare samarbetat med ibm? Och det är klart att de kommer få det tufft, det har de ju redan.

Jo det är i och för sig sant. Angående samarbetet mellan IBM och AMD vet jag inte hur "allvarligt" det är men jag vet att nu skulle det tydligen bli allvarligt för annars blir det monopol. Frågan är vad det kostar AMD att få hjälp från IBM, eller om IBM tar del av kakan senare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Jag hoppas det inte påverkar VIA's moderkortsserier negativt iaf....

Hehe, vad är fördelen med VIAs chipset idag?
Men det kanske är jag som är tråkig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nej, de här tycker vi inte om.
VIA är ju nästan det enda märket på marknaden för mini-ITX moderkort, och jag ser gärna att de fortsätter tillverka dem (vilket de kanske gör, även om ett uppköp tar plats).

Tycker att allt började gå lite åt det mysko hållet när AMD köpte upp ATI. Helt plötsligt så köper de käna, stora företagen upp de mindre, kända företagen.
Och nu ska nVidia börja tillverka CPUer?

*skakar på huvudet*

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hehe, vad är fördelen med VIAs chipset idag?
Men det kanske är jag som är tråkig.

Hade ett nForce chipset ett litet tag men jag bytte tillbaka till VIA rätt snabbt.

Hade visserligen stabilitetsproblem med nForce, men det är nog inte speciellt många moderkort som har det, men det jag ogillar mest med nforce är att de är så hungriga. Styrkretsar från Intel, AMD och VIA är mycket mer energisnåla. Visst, prestandan på VIAn är väl 1% sämre eller något, jämfört med jämbördigt nForce, men det skiter jag i när det drar 10W mindre.

Så jag tycker det är väldigt synd att VIA la ner sin utveckling av styrkretsar för några månader sedan (bortsett från dem till sina egna processorer). Gillar deras styrkretsar, även om de gjorde några katastrofalt dåliga runt 2001.

Permalänk
Medlem

Hur skall de lyckas övertala Intel om X86 instruktionerna när de inte ens fått licens på Quick Path så att de kan släppa chipsets (SLI kort) till Intels nya prollar.
Låter som Nvidia måste krypa till korset snart.

Permalänk
Hedersmedlem

Framtiden kommer bli mycket spännande, helt klart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Nej, de här tycker vi inte om.
VIA är ju nästan det enda märket på marknaden för mini-ITX moderkort, och jag ser gärna att de fortsätter tillverka dem (vilket de kanske gör, även om ett uppköp tar plats).

Tycker att allt började gå lite åt det mysko hållet när AMD köpte upp ATI. Helt plötsligt så köper de käna, stora företagen upp de mindre, kända företagen.
Och nu ska nVidia börja tillverka CPUer?

*skakar på huvudet*

//Gorian

Jag tror inte du behöver skaka på huvudet. Saken är den här att Nvidia är för små just nu för att konkurrera med Intel och AMD som företag då AMD har sina processorer, styrkretsar PLUS grafikkort. Vad har Nvidia? Grafikkort och lite styrkretsar som få köper.

Nvidia är nog ganska nervösa att halka efter Intel och AMD på sikt och därför måste hitta en bra partner eller något företag de kan köpa upp och vad är bättre än VIA justnu? Jag tror i och för sig att AMD skulle vara ett bättre och lyckat köp jämfört med VIA men AMD är just nu för dyra för Nvidia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Hade ett nForce chipset ett litet tag men jag bytte tillbaka till VIA rätt snabbt.

Hade visserligen stabilitetsproblem med nForce, men det är nog inte speciellt många moderkort som har det, men det jag ogillar mest med nforce är att de är så hungriga. Styrkretsar från Intel, AMD och VIA är mycket mer energisnåla. Visst, prestandan på VIAn är väl 1% sämre eller något, jämfört med jämbördigt nForce, men det skiter jag i när det drar 10W mindre.

Så jag tycker det är väldigt synd att VIA la ner sin utveckling av styrkretsar för några månader sedan (bortsett från dem till sina egna processorer). Gillar deras styrkretsar, även om de gjorde några katastrofalt dåliga runt 2001.

Jag vet. Jag var lite ironisk och tänkte "VIA+Klockning= :down:"

Men du har helt rätt, de är inte så ström törstiga men de tillhör också mid end och low budget vilket jag inte är intresserad av men majoriteten är.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Intels patent på x86 borde väll gå ut snart då de byggt x86 datorer i snart 20 år. Efter det är det väll fritt fram för alla att tillverka x86 processorer eller har jag missuppfattat allt ?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Avstängd

Tycker det vore kul med en tredje part. Via har ju en fin bas med sin nya Isaiah. Den skulle kunna konkurera ganska bra med lite mer resurser, redan nu lär den ju kunna ge A64 en tuff match på IPCn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Intels patent på x86 borde väll gå ut snart då de byggt x86 datorer i snart 20 år. Efter det är det väll fritt fram för alla att tillverka x86 processorer eller har jag missuppfattat allt ?

Går att förlänga mot en avgift skulle jag tro. Dessutom introducerades X86 för 30 år sedan. Men det har ju kommit till nya saker som är yngre än 20 år dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Intels patent på x86 borde väll gå ut snart då de byggt x86 datorer i snart 20 år. Efter det är det väll fritt fram för alla att tillverka x86 processorer eller har jag missuppfattat allt ?

Patent kan förlängas, ser ut som det blir fritt fram för SLI på Intels styrkretsar i framtiden.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Äntligen.. hoppas verkligen uppköpet går igenom och att x86 licensen får ligga kvar. Det behövs ett tredje alternativ på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Äntligen.. hoppas verkligen uppköpet går igenom och att x86 licensen får ligga kvar. Det behövs ett tredje alternativ på marknaden.

Exakt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om det blir tre "stora" processortillverkare på konsumentmarknaden istället för två

Permalänk
Medlem

mycket krig bland det stora grabbarna nu.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Känns som Nvidia hamnat lite i kläm här, får dom inte till det här med via så är det nog dödstöten. Tror inte dom klarar sig på försäljning bara med lösa grafikkort, mot vad dom har idag så att säga. Visst har ju via mini-itx o så men nu börjar ju fler företag ge sig in i den marknaden som Asus små stationära, för jag antar att det är egna saker och inte mini-itx dom kör.

Men kriget är ju en bit bort, blir ju inget riktigt krig förrän Intel släppt sina grafikkort och nvidia köpt via.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

ja! precis vad jag ville höra! Äntligen säger jag bara.
själv tror jag att nvidia kan göra nåt riktigt bra av det här, ytterliggare en "stor" CPU tillverkare hade inte gjort nåt om ni frågar mig.

för mig blir det då ett helhetssystem från nvidia, ja okej, lite fanboy är jag allt men det blir så när man alltid kört på nvidias grejer och aldrig haft några problem.

jag ser detta positivt iaf.

och nvidia har ju fått in lite slantar i kistan nu på senare tid.. så varför inte. de har ju gott om pengar att utveckla vidare på sina grejer. det som hade vart mest kul är om de kommer att släppa en helhetslösning FÖRE AMD som redan har bekräftat att det ska komma

Permalänk
Avstängd

En processor med inbyggt grafikort? Det känns väl inte så smart, det blir en enorm socket till den processorn hehe

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte uppköpet går igenom. Ett företag som Nvidia är ju dödstöten för Via.

De kommer lägga ner Via och sedan använda bitar av deras teknologi i sina egna produkter.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
En processor med inbyggt grafikort? Det känns väl inte så smart, det blir en enorm socket till den processorn hehe

Om det finns nackdelar är väl knappast detta någon av dessa? Man sparar ju ett helt instickskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
En processor med inbyggt grafikort? Det känns väl inte så smart, det blir en enorm socket till den processorn hehe

Varför skulle det bli det? Får man plats med 8 kärnor på en sockel (kommer ju om ett tag iaf) så får man nog in en liten GPU också. Det lär ju ändå inte vara 8800ultra-klass på den ändå om det nu är det du tror.

OnT: Låter jättefint. Var det inte det här vi snackade om ett tag i nån nyhetstråd för ett litet tag sen? Självklart är det ju Isaiah de är ute efter och den processorn ligger ju i Core2-klass i princip. Lite synd bara att så få känner till den. Ska bli riktigt fint med en stor tredje aktör och nVidia har kanske resurserna att göra den populär på marknaden. Hoppas det går bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Isaiah ja, är det någon som vet hur det går med den. Första kvartalet 2008 var väl planen, i alla fall från början.