Radeon HD 3850 X2 ingen omöjlighet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
En lösning som alltså utpresterar en 8800GTX på genomsnitssfrekvens och ger alltså ungefärligen samma prestanda som en 8800GTS 512MB, uppskattat.

Nu snackar du i mössan igen Borka.

Utpresterar 8800GTX på genomsnittsfrekvens? vilken genomsnittsfrekvens Borka? Skulle man räkna Mhz/prestanda utpresterar knappast din lösning ett 8800GTX i "genomsnittsfrekvens". Sedan skriver du att det alltså ger en "ungefärligen" samma prestanda som ett 8800GTS 512? You must be joking right? Skriv bara att det presterar som 8800GTS 512, oftast sämre men många gånger bättre beroende på upplösning, spel and so on. Det finns inget genomsnittligt frekvensvärde att tala om.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=7

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Mr.Borka om du läser testet ser du att 8800GTS presterar några fps upp till 20-30% mer fps. Vad du testar fram hemma är inte särskilt intressant. Kan du visa nya tester där 2900Xt presterar bättre än 8800Gts? Bioshock ger 8800gts 25% mer fps.

Jag tror inte någon som sitter med dubbla 3850 kör Unreal 3 i 2560x upplösning, kortet klarar ju knappt av x1920 annars. Men visst spelar man bara detta spel så fungerar det bra.

Många andra spel kör Unreal3motorn, motorn är bara en del av spelet och därför ser du helt olika prestanda i Gears of War, Bioshock osv.

Det är ju fint att du plockar ut en minimal del av testet och framhåller det som hela sanningen. Du framstår inte som särskilt seriös på grund av detta.

Det kort 3850X2 bör jämföras med är ett maximalt fabriksöverklockat 8800Gt då ett sådant kanske skulle kunna närma sig x2 i pris. När 3850x2 vinner över 8800Gt OC är det med några fps men 8800Gt OC slår ofta tillbaka med 20-30% vinster i andra spel, ofta tungdrivna spel och därför av större betydelse.

3850x2 låter fortfarande som en ytterst tveksam produkt. Jag vägrar tro att nya 4000 serien skulle vara så usel att ett 3850x2 får existens berättigande.

Mina egna erfarenheter väger väl högre än ett diagram på nätet som du inte har en aning om varken de gäller eller inte. Det finns väl ingen anledning att jag ska rätta mig efter ett diagram på nätet när jag självt testat grejerna och få se det hela i praktiken?

HD3850 i Crossfire är inte tänkt som en enthusiastlösning heller. Men du verkar ha missat poängen med HD3850X2 - det är inte tänkt som en killer, utan en billig lösning som skulle kunna fylla gluggen mellan 3870 och 3870X2 där både 8800GT och 8800GTS 512MB sitter idag. Om vi ser till priserna skulle en sådan lösning kunna kosta dryga 2200kr om vi ser på en dubbel-PCB-lösning och en skvätt lägre om de byggs på en PCB.

Det handlar inte om att 4000-serien skulle vara för svag eller oexisterande vid lanseringen för att HD3850X2 skulle krävas. Detta är ju inget AMD själva sitter med utan de uppmanar tillverkarna att bygga ihop, så det har ju inget som helst att göra med den nästa serien utan är bara en åtgärd för att under tiden fylla hålen mellan prissegmenten.

Sedan gällandes Unreal 3. Motorn i sig är väldigt stark på AMD-maskiner, men alla applikationer som har tekniken eller lånat delar av tekniken presterar ju självtklart inte likadant per automatik.

Citat:

Dillen: 8800gts har en cpu borka och ati kortet 2st så NEJ jag snackar inte skit..

Plus du jämför ati's high end kort med ett budget kort som 9600gt kort som nvidia släppt...

8800GTS har ingen CPU. Den har en enkel GPU (dvs. en stycken) och HD3870X2 har två. Vad gör det för skillnad? Det är ju bara ett allmänt dåligt argument, för om du skall klämma fast till det argumentet kommer du fortsätta sitta på ett mainstreamkort även under nästa serie då Multi-GPU är det som gäller idag då det är för dyrt och tar för lång tid att alltid sitta och pyssla ihop en starkare grafikkrets hellre än att bara sätta dit två av befintliga.

9600GT är inget budgetkort, det är ett mainstreamkort i det lite billigare segmentet. Sedan är HD3870 inte ett High-End kort utan likaså ett Mainstreamkort precis som den svagare HD3850 som där tendenserar lite på budgetsegmentet. Läs prefixet bakom HD3870X2 - vad betyder X2-an?

Citat:

Dojjan: Nu snackar du i mössan igen Borka.

Utpresterar 8800GTX på genomsnittsfrekvens? vilken genomsnittsfrekvens Borka? Skulle man räkna Mhz/prestanda utpresterar knappast din lösning ett 8800GTX i "genomsnittsfrekvens". Sedan skriver du att det alltså ger en "ungefärligen" samma prestanda som ett 8800GTS 512? You must be joking right? Skriv bara att det presterar som 8800GTS 512, oftast sämre men många gånger bättre beroende på upplösning, spel and so on. Det finns inget genomsnittligt frekvensvärde att tala om.

Fel ordval. Jag menar gensomsnitt på bildfrekvens i form av bilder per sekund även om man antagligen inte gör på det sättet. Jag skulle skylla på att det var sent då jag skrev det, men antagligen var det nog inte så.

Ungefärligen prestandan av en 8800GTS 512MB baserar jag på det att 8800GTS 512MB inte totalt utklassar en 8800GTX. Därav skulle det finnas utrymme för en närliggande presterande lösning att vara i närheten av den förstanämnda.

Permalänk

http://www.gamepyre.com/reviewsd.html?aid=929&p=1

helt ny review x3850x2 har problem med ett single 9600Gt, åker ofta på rejält med stryk.

Demolerar mostståndet rejält i Crysis,?? Har Crysis till slut fått x2 kort att fungera? Imponerande av 3850x2. Bara medium, men ändå. Nice.

2200kr för 8800Gt prestanda med rejäla luckor ibland... tveksamt köp.

Tycker man att ens eget ord står sig bättre än alla tester på nätet kan jag lova att man aldrig kommer att bli tagen som seriös. Visst kan man göra det för sig själv, men låt det stanna där.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
http://www.gamepyre.com/reviewsd.html?aid=929&p=1

helt ny review x3850x2 har problem med ett single 9600Gt, åker ofta på rejält med stryk.

Demolerar mostståndet rejält i Crysis,?? Har Crysis till slut fått x2 kort att fungera? Imponerande av 3850x2. Bara medium, men ändå. Nice.

2200kr för 8800Gt prestanda med rejäla luckor ibland... tveksamt köp.

Tycker man att ens eget ord står sig bättre än alla tester på nätet kan jag lova att man aldrig kommer att bli tagen som seriös. Visst kan man göra det för sig själv, men låt det stanna där.

3850 i Crossfire är inte 3850X2. Det är som att säga att 8800GTS i SLi blir 8800GX2 per automatik. Om du vill vara lat så är det nog bättre att skriva 2xHD3850.

Jag skulle snarare säga att det är du som uppstår som oseriös, ungefär som den sidan du länkade som jag aldrig sett tidigare och som knappast gjort något jobb av det hela. Sedan att Crossfire skall kunna skala ~80% i Crysis har jag aldrig sett tidigare och speciellt inte under Catalyst 8.1. Det där med "Helt ny" kan jag inte alls hålla med om, isåfall borde de väl lagt en halv minut på att tanka ned senaste drivrutiner?

Att 9600GT presterar nära till en 8800Ultra är ju det sämsta jag läst.

Sedan finns det väl mer att tro på utifrån en faktisk användares resultat över ett anonymt resultat på nätet. De folket som gör recensionerna skulle ganska ofta kunna modifiera resultat smått mot kompensation från utgivaren för att framföra en ny produkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Hur bantar du ned priset hos en HD3870X2 till en motsvarande HD3850X2? Vi snackar om 25-33% av priset som skulle falla bort på en nedklockning, knappast lönsamt då tekniken kostar lika mycket som den starkare.

Vad har priset på RV670 med saken att göra? Eller vad menar du?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Hur står sig HD3850x2 på marknaden? Är det värt sin slant eller?
Än så länge verkar det endast vara Asus som gjort detta kort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=299402

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.