Bästa gratis säkerhetslösningen?

Permalänk
Medlem

Bästa gratis säkerhetslösningen?

Nu är det dags för en omformattering ocn nyinstallation av windows efter att datorn har börjat gå lite segt och klagat på trojaner m.m. För tillfället använder jag bara AVG antivirus och windows inbyggda brandvägg. Därför vill jag ha tips på bra gratisprogram inom följande kategorier:

-Antivirus
-Antispyware
-Brandvägg

Helst vill jag att programmen är så resurssnåla som möjligt. Det jag själv hade tänk är AVG antivirus, AVG antispyware (bra eller dåligt?) och Comodo brandvägg . Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem

Den bästa gratis säkerhetslösningen är sunt förnuft. Ställ dig frågan varför du får in en massa skräp i datorn. Det är du själv som är den största boven i dramat. Man kan skippa antivirusprogram och sånt helt och hållet om man vet vad man gör. Brandvägg är dock rekommenderat att man har. Det mest resurssnåla man kan ha är en hårdvarubrandvägg i form en router till exempel. Sen ska man aldrig köra som administratör i Windows.

Eftersom du verkar behöva ett av-program så är väl AVG en bra gratis lösning som sagt.

Sen kan du köra Firefox med Adblock och Noscript. (Eller Opera och Site Specific Settings) Aktivera bara javascript och insticksprogram på sidor du litar på eller måste använda det på.

Sen ska man veta vad man laddar ner och installerar. Det är nog det viktigaste.

Visa signatur
Permalänk

Hur ställer man in så att en hårdvarubrandvägg funkar som den ska?

Har en NETGEAR Wireless Router 54 Mbps 802.11g WGR614IS, finns det nån guide hur man ställer in den på ett vettigt sätt?

Behöver man ingen mjukvarubrandvägg om den är på? Inte ens Xp's inbyggda?

Några problem man brukar stöta på med att köra så?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

- Brandvägg (Windows egna - Router)
- Antivirus (AVG, funkar ok. men med spybot och brandvägg så)
- Spyware (Spybot, immunisering och kolla 2 gånger i veckan)

Stäng även av "remote registry" i Ctrl pnl > admin tools > services.

sen får du inte så mycket skit om du inte själv drar in det

EDIT: lite tillägg

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

AVG Anti-Virus Free Edition 7.5
http://free.grisoft.com/doc/5390/us/frt/0?prd=aff

AVG Anti-Spyware Free Edition 7.5
http://free.grisoft.com/doc/5390/us/frt/0?prd=asf

Comodo Firewall Version 3.0
http://www.personalfirewall.comodo.com/download_firewall.html

för ett par månader sen hade jag aldrig hört talas om comodo innan men måste påstå att den är riktigt bra med tanke på att den är gratis och käkar inte allt för mycket ramminne

testade den då nån länkade den i den stora firewall tråden för den var kompatibel med Xp x64 har inte hittat nån annan som är det..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
[B] - Brandvägg (Windows egna - Router)

Om trådskaparen har windows xp så ger det inget som helst skydd då den brandväggen bara kollar inkommande trafik och inte utgående trafik. I vista tror jag att det finns lite mer skydd mot illasinnad utgående trafik, men ändå inte att rekomendera om man tidigare haft problem med trojaner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Helst vill jag att programmen är så resurssnåla som möjligt. Det jag själv hade tänk är AVG antivirus, AVG antispyware (bra eller dåligt?) och Comodo brandvägg . Vad tror ni om det?

Just AVG antispyware har jag aldrig testat men de andra två programmen är ett bra och resurssnålt val och AVG antispyware är säkerligen bra också. Så kör på dessa.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
[B] Om trådskaparen har windows xp så ger det inget som helst skydd då den brandväggen bara kollar inkommande trafik och inte utgående trafik. I vista tror jag att det finns lite mer skydd mot illasinnad utgående trafik, men ändå inte att rekomendera om man tidigare haft problem med trojaner

Ja det är sannt, dock kommer mycket in med remote registry (som är aktivt default). sen är det alltid bra med en brandväggs lösning. antar att inte AVG har det

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Har lagt in Spybot search & destroy som jag har använt ibland tidigare också. Men såg nu att dom hade en resident protection som alltid var igång, måste man ha ingång det för att det ska fungera? Trodde att det räckte med att bara imunisera sen stänga av programmet.