Problem med korrosion på moderkortet

Permalänk

Problem med korrosion på moderkortet

Jag har ett DFI Lanparty nForce4 UT och jag upptäckte att det har blivit korrosion nere vid en av 3pins kontakterna(dom till chassi fläktarna)och vid PCI platserna även lite i PCI platserna så min fråga är nu går det fixa? går det tabort rengöra så det funkar? har inte vågat testat än!

Går det ta bort korrosionen med något medel? Nått som löser upp Korrosion och dunstar helt och som självklart inte skadar moderkortet!

HJÄLP!

Bild på moderkortet kollar du noga så ser du det gröna der nere:
http://bayimg.com/lajnnAABf

Uppförstorad bild på "skadan"(dålig kvalle jag vet!)
http://bayimg.com/LaJNoAaBF

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Avstängd

Jag ser ingenting, men du borde kanske skaffa en luftavfuktare.
Använder du inte kontakterna gör det väl inget, PCI är väl svår att fixa men, men fläktkontakten är väl bara att putsa lite försiktigt med ett fint sandpapper.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattTratt
Jag ser ingenting, men du borde kanske skaffa en luftavfuktare.
Använder du inte kontakterna gör det väl inget, PCI är väl svår att fixa men, men fläktkontakten är väl bara att putsa lite försiktigt med ett fint sandpapper.

Kolla nogrannare! Kan fixa en bättre o större bild sen...
Nja...nog inget jag behöver detta kort har används med vatten kylning av en annan som hade kortet innan mej och det har vell läckt vatten när han tog bort allt! Korrosion uppstår ju inte direct vad jag vet...

Men går det ta bort korrosionen med något medel så man kan använda moderkortet? Någon som vet?

Nått som löser upp Korrosion och dunstar helt och som självklart inte skadar moderkortet!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Avstängd

Men har det läckt vatten så pass mycket att det har fått koppardlear att ärja är det möjligt att det är det minsta problemet. Risken är att det har varit kortslutningar både här och var som kan ha orsakat permanent skada på kortet.
Men nåt som garanterat inte skadar kortet men samtidigt tar bort korrosionen vet jag inte.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattTratt
Men har det läckt vatten så pass mycket att det har fått koppardlear att ärja är det möjligt att det är det minsta problemet. Risken är att det har varit kortslutningar både här och var som kan ha orsakat permanent skada på kortet.
Men nåt som garanterat inte skadar kortet men samtidigt tar bort korrosionen vet jag inte.

Nja...inga koppar delar vad jag kan se bara i och vid PCI platserna o vid 3pinskontakten längst ner! Det ser ut som något grönt pulver jag har lyckats ta bort en del men inte allt! jag använde mej av Artic silver's Artic Clean som man använder till att tabort silverpasta från processorer och kylare.
jag tänkte kanske funkar

Om jag nu testar moderkortet så borde det vell funka om det inte är någon skada på komponenterna. det är ju bara sån där grönt pulver vid o i PCI platserna den korta delen där korten får ström(tror jag)

Det va mest vid 3pins kontakten över där är det tre bryggor där var det mest!

Det kan vell inte skada något om jag testar? typ processorn?

Eller om jag kör något PCI kort i någon av platserna när det är lite grönt pulver på några av stiften?

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Avstängd

Jag antog att det var ärgad koppar när du pratade om grönt och korrosion.
Hade jag testat det hade jag inte använt några komponenter jag var rädd om iaf.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattTratt
Jag antog att det var ärgad koppar när du pratade om grönt och korrosion.
Hade jag testat det hade jag inte använt några komponenter jag var rädd om iaf.

Okej så med andra ord är det bara o slänga skiten :/ Damm....

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Avstängd

Nej, men räkna inte med att det kommer att fungera, eller att det inte har tagit nån skada.
Och har du nåt gammalt som du inte är rädd om är det ju bara att testa.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!