Låg volym med hörlurar på ny dator.

Permalänk
Medlem

Låg volym med hörlurar på ny dator.

Har precis införskaffat en ny dator men har problem med låg ljudvolym. Jag använder mitt Asus P5B SE's integrerade ljudkort. Har googlat lite och läst och en möjlighet som verkar trolig är som jag fattat det att ljudkortet inte klarar av att förstärka ljudet tillräckligt(?).
Hade inte förväntat mig att ljudkortet skulle vara det bästa men trodde nog ändå att det skulle klara av att driva mina Philips hörlurar liknande SHP8900?

Hade inga problem med det integrerade ljudkortet i min förra dator med samma utrustning. Använder även högtalare som har egen strömförsörjning vilka fungerar bra. Tycker dock det känns som att jag måste vrida volymkontrollen högre på nya datorn än på den gamla. Har tyvärr ingen volymkontroll på hörlurarna. På den nya datorn har jag alltid volymkontrollen i windows på max med hörlurar samt högtalare medans jag i den gamla datorn hade volymen på fullt med högtalare men endast 1/6 med hörlurar..

Jag har provat att installera om/nya drivrutiner till ljudkortet.

Moderkort:

Asus P5B SE iP965

Ljud

Audio Codec: Realtek ALC662
Ljudutgångsläge: 5.1-kanals surround
Standarder som följs: High Definition Audio

Tack på förhand, Johan.

Permalänk
Medlem

Det installerades ingen speciell mjukvara för ljudkortet där du kan höjja/sänka volymen?

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se har det inte installerats något speciellt för ljudkortet och jag har inte hittat något bland den medföljande mjukvaran till moderkortet.

Edit: Kan tillägga att det finns Realtek programvara installerad, antagligen sen jag installerat nya drivrutiner. Där finns det dock ingen kontroll för volym. Det enda jag hittar är en EQ.