Permalänk
Medlem

Hur klockar jag min Q6600 (2.4)

Hejsan!

Är ganska ny till det här med att klocka saker och ting, men då jag älskar att pilla med det mesta tänkte jag ge det ett försök...

Sitter med:
CPU: Intel Q6600 @ 2.4GHz (Kentsfield) Temp: ca 38-42*C idle (sitter och surfar och har nåt program igång).
MB: Asus P5N-E SLI.
RAM: CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK (2st, totalt 4GB).
Nätagg: 450w nånting nånting (ganska irrelevant?).

Vad jag har läst mig till och bestämt mig för att göra är att testa att höja CPU FSB från standard (267MHz) till 333MHz, för att se vad det ger för effekt. Till min stora förvåning (och irritation) finner jag INGENSTANS i mitt BIOS där jag kan höja just FSB. Har läst en del om att man kan höja och sänka en massa andra saker som voltantal och liknande och det verkar jag kunna göra i mitt BIOS, men inte just FSB! Någon som har ett likadant moderkort och kan ge mig en vettig förklaring?

Jag kan nästan lova att jag försökt alla metoder i BIOS, det verkar faktiskt på fullt allvar saknas en sådan funktion!

Alla förslag och idéer mottages varmt!

Permalänk
Medlem

Mitt förslag blir att läsa denna recension: TechGage.com

Där finns det förklarat med bilder och allt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Hogan77, den förklarade en hel del som jag undrade över. DOCK är det så att de använder en hel del begrepp som för mig är typ stjärnfysik. En sak jag inte förstår är att han skriver: (varning för långt citat...)

*********"The FSB & Memory Config portion of the BIOS proved to be the one I was inside of most frequent. This section also proves that just because of it's budget moniker, it's not about to hold you back from an insane overclock.

The first option in the menu allows you to either Link or Unlink the FSB and Memory. This is as to say, will your CPU/Mem scale to each other using the usual dividers, or not? If you choose Linked, you will have an option of a 1:1, 5:4 or 3:2 divider. If you are running PC2-8500 memory and plan to run your C2D at stock speed, you would run a 1:1 divider to make both the FSB and DDR2 speed 1066MHz.

Unlinked is the option I chose to use though, because thanks to NVIDIAs memory controller, there is a lot more flexibility here. As an example, at one time I chose to use a 375FSB (1500MHz) and then 800MHz for the ram, or DDR2-800. This gave me a divider of 15:16. As odd as it is, it works and works well. This essentially means that your ram should not be the factor for your CPU overclock not being able to reach new heights. I am unsure how out of whack the dividers go, but it certainly didn't stop me from reaching my max CPU overclock."************

Detta förstår jag noll av. Jag vill helst nöja mig med att ändra FSB för processorn, och ingenting annat, då jag trots allt känner mig relativt osäker. Tidigare har jag klockat mina AMD processorer (gamla athlon grejor), genom att bara gå in i BIOS och i en liten meny ändrat FSB.

Tänkte dock ge mig på att testa detta nu... Kan säga att jag testade nvidias nTune för att ändra FSB nyss... hela skiten frös och jag var tvungen att boota om datorn 2 gånger för att den skulle återställa inställningen och gå igång normalt

Permalänk
Medlem

Re: Hur klockar jag min Q6600 (2.4)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp

Nätagg: 450w nånting nånting (ganska irrelevant?).

Nätagget är inte alls irrelevant utan det har en stor roll i ett överklockat system.

Permalänk
Medlem

Vill du bara ändra FSB till 333 MHz som du skrev i ditt första inlägg så ändra FSB (QDR), MHz till 1332 (333x4).

Texten som du förstår noll av handlar om att köra minnena i "linked" eller "unlinked". Kort kan man säga att om du kör linked så körs minnena enligt FSB. I unlinked kan du sätta fristående värden.

Men läs lite om minnes inställningar HÄR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Nätagget är inte alls irrelevant utan det har en stor roll i ett överklockat system.

Okej, på vilket sätt om jag får fråga? Bara nyfiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan77
Vill du bara ändra FSB till 333 MHz som du skrev i ditt första inlägg så ändra FSB (QDR), MHz till 1332 (333x4).

Texten som du förstår noll av handlar om att köra minnena i "linked" eller "unlinked". Kort kan man säga att om du kör linked så körs minnena enligt FSB. I unlinked kan du sätta fristående värden.

Men läs lite om minnes inställningar HÄR

Okej, nu kör jag en reboot och testar att ändra FSB (QDR)!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan77
Mitt förslag blir att läsa denna recension: TechGage.com

Där finns det förklarat med bilder och allt.

Du hittar inte en liknande guide till P7N SLi Platinum? Hittar inte heller min cpu fsb i bios? Det står bara 1333.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ja då blir fsb 1333/4 ~ 333MHz.

Lite bilder och förklaringar hittar du via en recension hos Hardocp.com.

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu ställde jag om FSB till 300MHz (fick totalt 2700MHz), och det flyter på utmärkt! (testade 333MHz men då ville inte datorn starta...) notera att jag kör standardkylning på processorn

Sedan passade jag på att klocka mitt grafikkort lite också... Det är ett 7900GS förresten, har ingen koll på defaultvärdena Nuvarande status:
GPU Clock: ~470MHz
GPU Shader: ~450MHz
GPU Memory: ~670MHz

Ökade mitt resultat i 3DMark06 från ~4500 till ~5000

Nu verkar det bara som om det är RAM-minnet kvar att justera så ska datorn gå märkbart bättre sen (hoppas jag?) då "Windows experience index" räknar alla delar som 5.9, men RAM-et som 5.0 :S Vi får se hur det går... nu är jag nöjd iaf! Tack för all hjälp Hogan77!

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz