Permalänk
Medlem

50 1.4, skärpedjup D70?

Jag har fått ett sjukt sug efter att skaffa något objektiv till min D70 som ger riktigt kort skärpedjup.
Lånar ett par bilder här som Simon_M tagit, något liknande vill jag kunna ta men vet inte riktigt vad för glugg som vore bra för det.

(Säg till om du inte vill att jag ska länka dom, ändrar isåfall)

http://www.bsfoto.se/seemen/gallery/galleries/08-05/25/IMG_57...
http://www.bsfoto.se/seemen/gallery/galleries/08-05/29/IMG_62...

Anledningen till att jag frågar är därför att jag vet inte hur skillnaden blir med APS-C sensor jämfört med fullformat när det gäller skärpedjup, men jag kan tänka mig att större sensor ger mindre skärpedjup? Skiljer det mycket om man skulle köra samma objektiv på FF jämför med APS-C?

De objektiven jag kikat lite på är Nikon AF 85/1,8 D och Nikon AF 50/1,4 D, sen finns ju även 105 och 135 med f/2.0 men det känns lite väl dyrt.

Men iaf, skulle något av de här objektiven ge någolunda schyssta resultat? Blir såklart inte sådär bra som exemplen jag länkade ovan men något som påminner kanske?
50an känns nog mest lockande för 85 med 1.5x blir lite väl långt nästan så det lutar nog nästan åt ett köp där men tänkte passa på att fråga först

Tacksam för lite hjälp!

Permalänk

Tror inte sensorn alls har nått med skärpedjupet att göra det beror enbart på bländaren, det är iaf vad jag fått lära mig. Nån som kan säga nått annat?

Har ett Nikon 50 1,8D och det skärpedjupet räcker gött för mig vet inte om det är värt de extra pengarna för 1,4D.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Tror inte sensorn alls har nått med skärpedjupet att göra det beror enbart på bländaren, det är iaf vad jag fått lära mig. Nån som kan säga nått annat?

Skärpedjupet är en funktion av bländaröppningens storlek och förstoringsgraden.

En APS-C-sensor förändrar ju bildutsnittet gentemot en 35mm-sensor (/film) med en faktor på 1,5 (för Nikon). Ponera att du med en D70 ska ta en bild med identiskt utsnitt som med en D3. Då måste du med D70 således stå 1,5 ggr längre ifrån motivet. Vad blir resultatet då? Jo, förstoringsgraden förändras -- att motivet är lika stort i de två bilderna beror ju på att den mindre sensorn "skär" bort en del av bilden som kommer ur objektivet. Optiskt får du med mer av scenen eftersom du faktiskt backat -- i och med detta blir skärpedjupet längre.

För att bibehålla samma bildutsnitt är det andra alternativet att använda objektiv vars brännvidd förhåller sig med en faktor på 1,5. Med 50mm på en D3 behövs 33mm (50/1,5) på en D70 för att kunna stå på samma avstånd från motivet. Även här blir det längre skärpedjup med den mindre sensorn -- men återigen inte p g a sensorn i sig. Istället är det bländaröppningens storlek som påverkar. För eftersom bländartalet är relativt till brännvidden kommer öppningen vara större på 50mm f/5,6 än vad den är på 33mm f/5,6. Och större bländaröppning ger som bekant kortare skärpedjup.

Kontentan: I praktiken får man kortare skärpedjup med större sensor.

Permalänk
Medlem

1.8D/50 är ju väldigt prisvärt är det enda jag kan säga.
väldigt kort skärpedjup

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret ExE, nu har jag koll på hur det ligger till med det där

http://www.smartpict.com/lenstest/Nikon_50_18_VS_50_14/US_tes...

Verkar skilja ganska mycket i skärpa mellan 1.8 och 1.4, speciellt på typ f/2.8 men 1.4an är egentligen skarp redan från 1.4. Det blir nog en sån

Permalänk
Medlem

För att komplettera ExEs inlägg lite och svara på frågan om "hur mycket som skiljer" APS-C och FF vad gäller skärpedjup så kan man säga att det är ungefär ett bländarsteg. Generellt kan man säga att man behöver ett bländarsteg ljusstarkare objektiv för att få lika kort skärpedjup på APS-C.

Den långa och något med invecklade sanningen kan man läsa om här:
http://www.bobatkins.com/photography/technical/digitaldof.htm...

Permalänk

Här vill jag hoppa in med en fråga, få se om det finns något svar på den.
Jag har en kompakt, med 18xzoom. Pyttesensor ger som många skriver tyvärr inte kort skärpedjup.

Men det konstiga är att med rejäl zoom blir skärpedjupet kort, se den här bilden:
http://mattiasbredberg.myjalbum.net/Skansen/slides/P5190208.h...
Med kortare brännvidd blir objektet i motivet mer som inklippt i bakgrunden, dvs enormt skärpedjup och rätt konstgjort resultat. Nu har jag inte något bra exempel tillgängligt men kan någon förklara det här för mig?

Permalänk
Medlem

Det du pratar om handlar inte inte om skärpedjupet, utan om perspektivet. Nu har jag inte några data på vilken brännvidd och bländare osv som användes på bilden du länkade till, men hade man tagit den med en kamera med större sensor hade mer av själva MOTIVET varit ur fokus. Man kanske hade haft själva ögonen i fokus, på sin höjd.

Med lång brännvidd kan man få bakgrunden ur fokus, men inte delar av själva motivet. Vid ett porträtt kanske man bara vill ha ögonen skarpa, eller bara ett av ögonen, men med en "kompakt" kommer hela huvudet att vara i fokus, medan man måste vara extremt noga med att sätta fokus rätt med APS-C eller "FF", annars blir näsan i fokus och ögonen suddiga, eller liknande.

Permalänk
Medlem

Nikon 50 1.8, 1.4
Nikon 85 1.8, 1,4
Nikons makro-optik

Sigma 30 1.4
Sigma 50 1.4

Tamron 17-50 2.8@50 2.8

Dessa kan jag rekommendera med kort skärpedjup. Använder Sigmas 30mm själv, då jag anser att 30mm är något mer användbart än 50.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller