Permalänk

Bluescreen vid klockning

Jag har problem med min dator efter klockning.
Har kört Prime95 i 24h och det va inga problem, men vid vanlig användning/ idle så bluescreenar den.
Idlar på ~40°C, max load ligger på 70°C

Kör min Q6600 G0 @ 3,4GHz med en vcore på 1,3625 V (enligt bios) CPU-Z visar en vcore på 1,344 V.
Har följt diverse guider när jag klockade så PCI-e är låst på 100Mhz m.m.
Memory multiplier står på 2 och minnena går i 378*2 (756).

Resten av datorn finns i signaturen.

Det borde väl inte bero på för låg vcore eftersom den är primestabil i 24h?
Någon som har en aning om va felet kan vara?

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

körde du prime 95 eller orthos som bygger på oprime 95? Vilket läge kröde du. small FFT eller blend eller large FFT?

Small FFT testat processorn och visar snabt om den inte vill medans blend testar minne med och därmed buss och mobo bättre.

Sedan fins ju memtest86+ att köra om procesorn vekar stabil.Väldigt känsligt app också så bra å testa omman gått över gränsen för vad minnena pallar. brukar gå å hitta fell efter en runda alltså när den kört alla passes villket jag tror är ca 7 eller 9 typ.

Permalänk

Jag körde Prime95 small FFT.
Kanske ska köra en runda memtest86+ också och se om det är minnena som strular.
Jag kör dem ju iofs under vad de är specade för, men man vet ju aldrig..

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

kö en blend test. kan ju vara mobot som kinkar med.
Du kör en instans på varge kärna med eller?

Permalänk

Kör en blend test nu..får se om det händer nåt.
Jag behöver inte köra flera instanser, den belastar alla fyra kärnor ändå.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Prime belnd ersätter inte memtest86, ett bra komplement men bara 24h memtest kan visa om RAM verkligen funkar som det skall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Prime belnd ersätter inte memtest86, ett bra komplement men bara 24h memtest kan visa om RAM verkligen funkar som det skall.

Ok. Då ska jag köra det också.
Räcker det med ~12h över natten, eller ska man köra 24h?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

prime bruakr allstra fel rätt ofta, säg med 1-2h mellanrum om minnet är lite instabilt. men somsagt memtest86+ är mer grundligt men att köra blend ger en bra uppfattning om systemet överlag. memtest86+ för att kompletera om man fortfarande misstänker problem.

körde 15-16h i dag på mina men dom går inom spec så tyckte det fick räcka då det inte ska vara nåt problem. Köpt PC8500 för å slippa clocka minnena i onödan. bara som sissta utväg eller för lite extra prestanda.