Permalänk
Robot

HD4850 OC

Ett kanonkort får en välförtjänad uppgradering.
Alternativ kylning samt mindre överklockning.

Detta används nu:
Arctic Cooling Accelero s1 rev 2 (svåra att få tag på!)
Turbo Module fläktar
Zalman STG kylpasta

Kapade av original-flänsen till voltregulatorn, då acceleros sats inte passade. Vågar inte riskera nåt...

Temperaturer:

Stock: 76c idle(!)
Accelero s1 m Turbo Module: 33c idle, 43 load
Accelero s1 passiv: 44c idle, 52c load
Accelero s1 m 120mm Nexus: ej testat, kommer

OC:

GPU clock: 700mhz
Mem clock: 1125mhz (minnet rubbar sig knappt)

Temp med Accelero/TM: 37c idle

Har aldrig överklockat ett ATI/AMD kort förut men ATIs Catalyst Control Center verkar inte optimalt att klocka med...
bara att vänta på lite bättre drivrutiner och programvara.

Observation: Systemet blev instabilt och jag stod helt utan bild vid ett tillfälle! Tror jag skiter i överklockning som det ser ut nu! inte för att jag behöver heller!

Besök albumet: HD4850 OC av b3h3moth81

Permalänk
Medlem

Najs, hur svårt va det och hur fick du rent allt? skulle vilja göra sånt här med, men vågar inte, i allal fall, snyggt jobbat 10a från mig!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
Najs, hur svårt va det och hur fick du rent allt? skulle vilja göra sånt här med, men vågar inte, i allal fall, snyggt jobbat 10a från mig!

Det är inte så svårt, det största hindret som kan uppstå är om kylpastan på original-flänsen "suger åt". Jag hade bara använt kortet nån dag så den hade inte hunnit bränna in riktigt.

Se verkligen till att kylaren är kompatibel med grafikkortet, jag fick höra att denna skulle funka. Lik förbannat satt jag utan kylning på volregulatorn men det löste jag genom att bryta originalkylaren i två delar (med händerna, kvalité Ati/Amd?) sen putsade jag ner flänsens kanter och skruvade fast den igen som ingenting hade hänt

Jag använder alltid Gripen bensin men det finns säkert annat som funkar. Fördelen är väl att det gör rent bra, avdunstar och inte lämnar spår.

Små skruvmejslar, fick införskaffa nya elekronik-mejslar då de gamla var kass.

Jag kan intyga att original-kylningen knappast är koppar utan förmodligen färglagd aluminium - AMD/ATI har sparat pengar på kylningen...

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81

Jag använder alltid Gripen bensin men det finns säkert annat som funkar.

Själv använder jag Gripen Aceton (Utan Olja)...men jag har hört att den Kemiska Bensinen från Gripen ska vara snäppet bättre :P...vet inte varför men dom funkar säkert lika bra...tänk bara på att INTE Använda dom kemikalierna på plast...det kan försvaga eller t.o.m få plasten att spricka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Text text

Jag kan intyga att original-kylningen knappast är koppar utan förmodligen färglagd aluminium - AMD/ATI har sparat pengar på kylningen...

Hur blir ljudnivån nu?
Samt även om det är koppar är det lätt att bryta av.
Koppar är oftast ganska mjuk när det gäller små delar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Denna kylaren är bara för bra för att vara sann. Kostar nada, ser snygg ut, kyler som fäen, låter nästan noll. Aj visst fan, passar inte 8800 GTS (G80) - visste det var för bra för att vara sant.

Men berätta nu, är den så bra som den verkar?

Permalänk
Medlem

Det finns feta voltmods till de här kortet! Går att få upp det i typ 800 Mhz har jag hört. Skall gå med odentlig kylning och en vanlig B2 penna!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

hmm. blev lite överraskad där 8800GTS 512mb e ju kraftfullare på pappret :S

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk

Hade varit roligt med en "efterbild" då allt är monterat. Mest pga hur du gjorde med originalkylaren du klöv, har lite svårt att visualisera det.

edit: menar alltså där hela kortet syns.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att köpa en extra kylare till mitt nya 4850 då.

Permalänk
Medlem

Har själv en sådan kylare på mitt kort (X1950pro) och den kyler bättre passivt än stock kylningen.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd

Ser ingen anledning till att byta kylare på mitt grafikkort, slöseri med pengar, orginalkylaren är riktigt bra redan.

HD4850+kylningen som du har köpt = samma pris som HD4870

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Ser ingen anledning till att byta kylare på mitt grafikkort, slöseri med pengar, orginalkylaren är riktigt bra redan.

HD4850+kylningen som du har köpt = samma pris som HD4870

Jasså? 4850+AC S1 1753kr inkl. frakt @ inet

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Ser ingen anledning till att byta kylare på mitt grafikkort, slöseri med pengar, orginalkylaren är riktigt bra redan.

HD4850+kylningen som du har köpt = samma pris som HD4870

Hade jag köpt 4870 skulle jag ändå få byta den kylaren min ekonomi tillät inte hoppet. Vill inte ha komponenter på 70-80 grader som värmer chassit istället för att blåsa ut. Ren och skär princip.
Varför ta sig tiden att gå in på ett galleri som från början inte väcker ens intresse, bara för att klaga? Har jag påstått att man MÅSTE byta kylare?
Det är ju mitt val eller hur, hur bekvämt det än kan tyckas att låta andra bestämma villkoren för inköp.

Original-kylaren är ett billigt smäck-bygge "If you ask me", väldigt många användare och hårdvaru-recensenter samtycker. Finns de som gjort bios-ändringar för att få upp fläkthastigheten men det är inte jag komfortabel med + jag ville ha en utomordentlig prestanda på en låg ljudnivå, vilket denna kylaren bidrar med.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Ser ingen anledning till att byta kylare på mitt grafikkort, slöseri med pengar, orginalkylaren är riktigt bra redan.

HD4850+kylningen som du har köpt = samma pris som HD4870

dyraste 4850 ca 1600kr, Billigaste 4870 ca 2150kr

2150-1600=550

Ac accelero S1 max 200kr. Går att få tag på för under 160

Nästan iaf.

Om man vill kombinera nytta med nöje och använda grafikkortet som kokplatta så visst, då kan jag hålla med om att det är lite onödigt. Men om man hellre klockar grafikkortet en gnutta än steker fläsk på det så finns det vissa fördelar med att lägga 200kr på bättre kylning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
dyraste 4850 ca 1600kr, Billigaste 4870 ca 2150kr

2150-1600=550

Ac accelero S1 max 200kr. Går att få tag på för under 160

Nästan iaf.

Om man vill kombinera nytta med nöje och använda grafikkortet som kokplatta så visst, då kan jag hålla med om att det är lite onödigt. Men om man hellre klockar grafikkortet en gnutta än steker fläsk på det så finns det vissa fördelar med att lägga 200kr på bättre kylning

Merci beaucoup, hoppas att informationen är tydlig o går fram!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Jaaa, blir nog till att göra just detta byte även för mig när jag får hem delarna till nya datorn.. Tack för galleriet, det gör så att man känner sig säkrare inför bytet på att det är en bra grej

BTW, hur tysta/effektiva är de "tillhörande" fläktarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton-c
Jaaa, blir nog till att göra just detta byte även för mig när jag får hem delarna till nya datorn.. Tack för galleriet, det gör så att man känner sig säkrare inför bytet på att det är en bra grej

BTW, hur tysta/effektiva är de "tillhörande" fläktarna?

Edit: Ja, tänkte underlätta "konverteringen" till Röda laget!
De är väldigt bra, just nu hör jag dock ett svagt tickande. Verkar som nåt tar emot. Det enda som stör är att monteringen är lite so-so. Men mycket tysta är de i övrigt!

Har en Nexus liggandes här ska prova att montera den (gotta love buntband ), vilket leder till att den tar upp mer plats men ändå mindre än HR-03.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
De är väldigt bra, just nu hör jag dock ett svagt tickande. Verkar som nåt tar emot. Det enda som stör är att monteringen är lite so-so. Men mycket tysta är de i övrigt!

Har en Nexus liggandes här ska prova att montera den (gotta love buntband ), vilket leder till att den tar upp mer plats men ändå mindre än HR-03.

Okej, du får gärna säga hur resultatet blev om du testar nexusen..jag satt själv och funderade på om vilket som funkar bäst av de tillhörande fläktarna eller en nexusfläkt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton-c
Okej, du får gärna säga hur resultatet blev om du testar nexusen..jag satt själv och funderade på om vilket som funkar bäst av de tillhörande fläktarna eller en nexusfläkt..

Prova en Titan X)

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Prova en Titan X)

Okej <_< ... Är nog inget för mig tror jag

Permalänk

44grader idle, 56-60 load passivt grabbar!

Edit: Det är klart man får punga ut 200kr och då kan man lika gärna köpa ett 4870...NOT!

Some ppl...

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Ser ingen anledning till att byta kylare på mitt grafikkort, slöseri med pengar, orginalkylaren är riktigt bra redan.

HD4850+kylningen som du har köpt = samma pris som HD4870

Sitter du onykter framför datorn eller?!? Kan du visa hur du har räknat? Skulle vara intressant...

Dessutom, med voltmod och odentlig fläkt så kan man få upp det här kortet i 800Mhz! Fungerar inte ATI tool att klocka med?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Sitter du onykter framför datorn eller?!? Kan du visa hur du har räknat? Skulle vara intressant...

Dessutom, med voltmod och odentlig fläkt så kan man få upp det här kortet i 800Mhz! Fungerar inte ATI tool att klocka med?

Ja, jag är åtminstone kanonfull just nu o ser fortfarande inga skäl till att inte byta kylare.
Dryckenskapens nyckfullhet kan inte omintetgöra faktumet att det är en bra investering att införskaffa alternativ kylning!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

jag har också S1, men utan fläktar. Kan inte säga annat än att den är kung

Fick dock ett sprillans 8800GT på garantin med nån asus-specialkylning på och har inte orkat installera S1:an på den. Men tempsen är fullt godkända ändå (51/72) och förr med mitt första 8800GT och med S1 så hade jag skitbra temps på 40/53 (idle/load)

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt en s1'a till mitt 8800GT , hoppas på att kunna köra det passivt i mitt lianli chassi.

Annars ser detta nice ut !

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DredZ
Själv använder jag Gripen Aceton (Utan Olja)...men jag har hört att den Kemiska Bensinen från Gripen ska vara snäppet bättre :P...vet inte varför men dom funkar säkert lika bra...tänk bara på att INTE Använda dom kemikalierna på plast...det kan försvaga eller t.o.m få plasten att spricka

Använde Desivon (desinfektion) och tops (små pinnar med bomull på toppen som tjejor använder till smink ni vet )

Permalänk
Medlem

Kör samma setup som du fast med en nexusfläkt som snurrar i 1000rpm. Har liknande temperaturer, någon grad svalare kanske med oc 700/1055

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk

Hehe, jag la bara en fläkt under mitt 4850 så sjönk tempen med 15grader
Väntar på mer pengar så jag kan köpa en ny kylning.

Permalänk

Jag köpte en accelero idag och när jag kom hem så fick jag en trevlig liten chock. Sata kabeln tog emot flänsarna så först tänkte jag så här efter att jag kom och tänka på en signatur här "går det inte med lite våld så går det med mycket" men det gick inte och jag ville ju inte lämna tillbaka kylaren då jag hört mycket gott om den.

Så därför tog jag fram dremeln och skulle precis börja kapa när jag kom på att man bara kunde ta bort plast höljet på undersidan, vilket jag gjorde och när jag monterade tillbaka kortet så tog det fortfarande emot men bara så att kortet lutade lite snett och jag kör graffet i idle just nu på ca 45 grader, riktigt nöjd trots att det är lite mer i Idle än vad jag förväntade mig av ett 8600gt.

jag kör ingen fläkt mer än chassifläkten och cpu fläkten,, då luften dras från botten av lådan och uppp över S1:ans flänsar. Jag använde isopropyl-alkohol dock vet jag inte om det är skadligt