Är 9800gx2 ett singelkort? Eller inte?

Permalänk
Medlem

Är 9800gx2 ett singelkort? Eller inte?

Har sökt lite här och där efter den här frågan utan resultat. Har iaf hört från folk som säger att om man t.ex. trycker igång SLI-inställning i spel, så kommer man få mer prestanda om man använder ett singel 9800gx2. Stämmer det?

Eftersom Quad-SLI med gx2 räknas som 2 kort bara så börjar man ju undra...

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är 2 kort, eftersom det faktiskt är 2st PCBn sammansatta med en SLI brygga (?) men använder endast en PCi-E port. ATis X2 kort däremot ser jag som ett kort. Ungefär som man skulle säga att en dual-core processor är 1 processor, medan man säger att om man har ett moderkort som stödjer 2 processorer och använder det så har man just 2 processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Jag skulle nog säga att det är 2 kort, eftersom det faktiskt är 2st PCBn sammansatta med en SLI brygga (?) men använder endast en PCi-E port. ATis X2 kort däremot ser jag som ett kort. Ungefär som man skulle säga att en dual-core processor är 1 processor, medan man säger att om man har ett moderkort som stödjer 2 processorer och använder det så har man just 2 processorer.

Okej, men tror du att man får bättre prestanda om man sätter igång en SLI-inställning i t.ex. Cod 4-settingsmenyn?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Okej, men tror du att man får bättre prestanda om man sätter igång en SLI-inställning i t.ex. Cod 4-settingsmenyn?

Ingen aning faktiskt. Har aldrig använt ett GX2/X2 kort eller SLI/crossfire i hela mitt liv så jag kan inte svara på det.

Permalänk
Medlem

Vad heter kortet enligt datorn? om datorn säger 9800gx2 så är det troligen ett kort.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

GX2 är ju ett 2 sammanfogade kretskort, så alltså är det ett kort, senast jag kollade så behöver man bara en PCI-E plats med:), fast ni kanske har en poäng, det där med COD4:P, googla lite vettja:D

Permalänk
Medlem

Tänkte även mer på att det heter ju Quad-SLI när man bara lirar med två stycken 9800gx2 i brygga. Se Sweclockers test t.ex.:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6085&page=8

Där, sjätte raden uppifrån står det "Quad SLI (2x 9800gx2)". Borde det inte stå "Quad SLI (4x 9800gx2)" om det vore ett singelkort?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

SLI renderingen är aktiverad av standard i grafikinställningarna. Drivrutinsstyrt. Såvida du inte varit där inne själv och pillat. Kortet i säg räknas som 1 st kort enligt windows. Men korten renderar SLI på samma sätt som 2 separata kort hade gjort. Om du ska aktivera sli i spelen vet jag inte, jag gör det. Dock inte märkt någon skillnad.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

windows räknar 9800gx2 som 2 separata kort, de gör också gpu-z
(kolla i enhetshanteraren där kommer du se 2 st 9800gx2 även fast du har 1)

men vad av jag har upplevt så har de funkat som ett kort, förutom i world of warcraft(har hört att sli ska vara riktigt dåligt i wow).

Om du sätter igång SLI inställningar så borde man tycka att de blir bättre prestanda men eftersom drivrutinerna är ganska annorlunda så vet man inte.
Men de kan ju inte ta längre än 10 min att testa?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd

Kortet tar upp 1 PCI-ex16-plats. Du köper kortet i 1 förpackning och du betalar för 1 kort. Sen får det vara hur många kretskort och GPU:er de orkar sätta dit, det är 1 kort tills det säljs i 2 förpackningar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kortet tar upp 1 PCI-ex16-plats. Du köper kortet i 1 förpackning och du betalar för 1 kort. Sen får det vara hur många kretskort och GPU:er de orkar sätta dit, det är 1 kort tills det säljs i 2 förpackningar.

Ja, jo klart! Men man börjar ju undra lite när man läser på den där sweclockersrecensionen, samt att man har hört att SLI fixar så gx2 kan nyttja mer av sin kraft. Men jaa, det är ju ett kort så.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det är ett kort så länge den enbart använder 1 PCI-E port Sen om kylningen skulle ta upp flera platser är en annan femma

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner