Permalänk

Grym LAN-Låda?

Tja, Long time no type!

Har blivit intresserad att kirra ihop en ny pc igen efter många år! Denna gången vill jag satsa stenhårt på en stabil LAN-låda med mindre klockningsmöjligheter!

So far har jag kollat på dessa delar:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=611604...

--------------------------------------------------

Värt att tillägga är att bl.a. Grafikkylaren är från tidigare dator

Nå, vad tror ni:

*Något som saknas?

*Balancerad setup?

*Klockningsmöjligheter?

*Produkter?

--------------------------------------------------------------

Tack i förhand // Tom ^^

Permalänk
Medlem

1. Intel klockar bättre (E8400 eller E8500 4ghz+)
2. HD 4870 är billigare och presterar bättre än grafikkortet du har valt.
3. 640 GB WD eller 640 GB Samsung F1 hårdiskar är snabbare än 500gb varianterna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vladir
[B] 1. Intel klockar bättre (E8400 eller E8500 4ghz+)

Källa på den faktan? Har redan planerat upp för AM2

Citat:

2. HD 4870 är billigare och presterar bättre än grafikkortet du har valt.

Tack för tipset, litar på dig ;D

Citat:

3. 640 GB WD eller 640 GB Samsung F1 hårdiskar är snabbare än 500gb varianterna [/B]

Hm, fråga är om är om Samsung SpinPoint T166 är snabbare än caviarn ;D: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355639

Fler kommentarer tack!
____________________________________________

Vad tror folket om en Raptor istället (Då jag har en extra sATA över i en annan burk)=

Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB =
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320144

Permalänk
Medlem

F1 diskarna och WD är de snabbaste. En gammal variant av raptorn är inte längre något speciellt. Typ lika snabbt som en WD 640gB eller en F1 1tb

Källa? Intel är byggda på 45nm teknik och AMD har 65nm Intel går därför svalare och mer energisnålt. Klockar därav bättre. 4ghz är inga problem om man får ett bra ex.
En 9950 presterar bra även om man inte kan klocka den så högt dock så om du absolut skall ha AMD så funkar den bra

Permalänk

den hårddisken som du tog ( western digital GP ) snurrar bara i 5400 rpm även fast det står 7200 rpm

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk
Medlem

GP diskarna är Energispardiskar XP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vladir
1. Intel klockar bättre (E8400 eller E8500 4ghz+)
2. HD 4870 är billigare och presterar bättre än grafikkortet du har valt.
3. 640 GB WD eller 640 GB Samsung F1 hårdiskar är snabbare än 500gb varianterna

Skulle inte hans val duga menar du? och hur många procent snabbare är ditt val av hårddisk? kan inte vara många procent

Mr.c0pp3rh34d
Är du ute efter snabbhet före lagringsutrymme? jag skulle inte köpa en hårddisk på 74GB för det priset

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ja hunter. Jag tycker inte att hans val av grafikkort duger.
Om man kan få en snabbare hårdisk med 140GB mer utrymme för någon hundring mer som kommer öka laddtiderna så hade jag gjort det.
Intel klockar bättre än det han valt och han ville ha tips om hur det kunde bli bättre antar jag ?

Permalänk
Medlem

En fråga ingen ställt sig ännu (konstigt nog) är huruvida moderkortet klarar processorn. Moderkortet klarar nämligen inte 9850:n (däremot 9750), så man kan fråga sig hur det är med 9950 isåfall. matx-mobos kan ha problem med de mer effektslukande processorerna, så glöm inte att kolla upp det först.

F.ö. skrev op att han ville ha färre överklockningsmöjligheter i detta bygget än det förra, så jag hajar inte varför alla ska börja säga "köp intel" direkt för.

Permalänk
Medlem

Beror på hur man tolkar det han skrivit.. Kan tolkas som att han vill ha små möjligheter att Klocka (som jag tolkade det). ett 790 GX moderkort hade inte varit fel om man skall ha AMD

Permalänk
Avstängd

Han borde ha kollat om processorn funkar på moderkortet som han tydligen inte gjorde. Jag skulle nog vänta tills de nya moderkorten ska släppas. Vill han ha en AMD så ska han naturligtvis köpa det. Bara för att Intel klockar bättre så så betyder inte det att AMD är skit. AMD behöver ju alla pengar som dom kan få in.

Själv blir det en Bulldozer nästa gång jag uppgraderar och då blir det den generationens grafikkort för min del. Tror inte att 4870 är det senaste då Bulldozer släpps

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

790GX är det nya moderkortet och finns att beställa på komplett Det har bättre klockningsmöjligheter än föregångaren

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddiskvalet:
T166 är gammal generation, ta inte den om du vill ha snabbt.
WD GP är en energisparande disk, vilket drar in på prestandan.
WD6400AAKS eller samsung F1 640 GB är snabbare då de har högre densitet per platta (vilket är 2) än vad 500 GB-diskar har.

Funderar du på 10 000 rpm-disk (raptor) ska du inte gå på gamla raptor utan velociraptor. Den kommer i en 150 GB-variant också men finns inte i lager ännu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tack för alla svar!

Kul med så många frågor också! Ska försöka klargöra lite!

  • Val av moderkort spelar ingen större roll för mig, så länge det är stabilt, lirar bra med X processor och klarar lite klockning

  • Jag vill hällre ha hastighet före utrymme vid val av hårddisk, det enda jag ska ha i är OS, lite mjukvara och en massa lir!

  • Budgeten ska gärna vara hålla sig under 12-13 lök, annars är det bara att stasha på!

  • Har bestämt mig för intelprolle, vilket gör att jag söker ett bra "775 m-atx" moderkort, några förslag? Har kollat på Asus P5E-Vm Do

  • Senaste listan, lägger upp den vid main topic också

Tack för alla svar än en gång, forstätt skriva =)!