Permalänk
Medlem

Parallelporten / Skrivarporten.

Tjenanare...

Tänkte ta upp mitt gamla projekt igen Så hur ska man koppla in relän på parallelporten?

Funkar detta:

http://www.kjell.com/?item=87197&path=239000000,242500000

12 volt som driver, och sedan är de signalen från datorn som styr?

Finns de lättare sätt? Det jag ska göra är att sluta en krets bara, dvs en brytare, kanske 5-6 volt på andra sidan...

Har en annan fråga också, Någon som har skrivit program för detta skrivarporten? Behöver nämligen skriva ett mycket simpelt själv, eller om någon kan hjälpa mig med detta!

//Mvh Simon!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Ska du styra reläer via parallelporten?
För det finns ju speciella kort för sådana ändamål.

Men du kanske vill göra en egen lösning?

Sen så skulle jag råda dig att göra så här som -=FULLMOON=- har sagt i en annan tråd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Då vi egentligne håller på med datorer så tycker jag nästan du ska vända dig till http://elektronikforumet.com/forum/

Regga dig där och ställ samma fråga.

Permalänk

Det bästa sättet är att använda en optikopplare som skiljer datorns krets från den yttre (vilket gör att datorn inte påverkas av dina idotier utanför som går snett ). Sedan kopplar du valfritt relä plus transistorkrets som förstärkare. Eller så använder du det relät som du har länkat till som fungerar mycket bra.

Vad är det du ska styra jag har ett mycket bra program med en massa olika funktioner. Om du är intresserad kan jag kolla upp vad det heter.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

sådär använde de reläer i första posten, fungerade mycket bra.. Ruskigt snabba med.

Nu är de bara kodningen kvar

Har ifs kanske ett 20 tal 12volts reläer man kanske skulle utöka porten till 32 kanaler ;D

Visa signatur

i7.

Permalänk

Om du inte orkar koda själv så kan du använda "KEMO Relais Timer" det har en massa olika funktioner. Bland annat så kan man lägga in scheman och loopar, med en specificerad starttid. Det är det mest användbara programmet till parallellporten som jag har hittat om man inte orkar/har kunskap attt göra sitt eget.

Alttid intressant att veta vad det är du styr

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Programeringen är klar, gjorde häften med relän.. Pga av de var svindyra + vafan kjell "ILAGER" de hade 1.. nästa butik hade 3....

haha, så körde rästen med transistorer, några motstånd och en diod... Totalkostnad kanske 10 kr, gämfört med 29 är ganska stor skillnad

Men iaf, Vet nu hur man utökar till 32 kanalen, eller typ 16 kanaler?

Visa signatur

i7.

Permalänk

Tyvärr så går det inte att använda mer än nio kanaler på paralellporten. Dock så går det att köpa till flera parallellkort som stoppas in i PCI platserna. Borde gå att få tåg i för en hundring styck, håll dig undan för USB skrivarportar bara då de inte ska fungera för detta ändamål.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag brukar hantera ltp porten via Vb när de behövs, finns en io.dll att ladda hem, och så är kodraden "Call PortOut(888, VÄRDE)" för att sätta ett värde!

Permalänk
Medlem

Jo man kan köra 32 på porten, men du behöver bygga en "Dicolitez" Deluxe32 rigg.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Du får använda dig av styrsignaler för att koda fler.

8 data för att driva reläerna och de 4 styrsignalerna i registret ovanför för att styra vilket kort du vill köra.

Direktkopplat kan du använda 4 kort men med lite avkodningslogik (74138) kan du använda 16 kort eller mer om du är klurig i mjukvaran.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu