Permalänk
Medlem

Parallelporten, Fler en 8 kanaler?

Hejsan! läste någon stanns att man kan koppla med lite ic-kretsar så man kan få ut 32, 64 eller 128 kanaler ur parallelporten, i stället för 8?

Har sökt en massa, men hittar inte riktigt. Någon som har lite info, eller ett kopplningschema ?

Vet att de inte hör in, men ifall ni vet om hur man codar detta så kan ni också skriva det!

// SIMON!

Visa signatur

i7.

Permalänk

Man kan använda parallellporten för adressera in eller utgångar, om man först skickar 8bit som highbit och sedan 8bit som lowbit så kan man adressera 16bit, d.v.s. hela 65536 kanaler. Detta går i sin tur att utöka ännu mer genom att ha mellanbit etc, vilket tillslut kan resultera i oändligt antal kanaler som man kan styra från parallellporten.
Detta måste självklart ha något pris och det är främst att realtidskravet sjunker, d.v.s hur ofta en kanal får sin data. Sedan får man problemet med om man ska ha minne på kanalen eller ej?
Är det okej att en kanal är ettsatt en liten stund, sedan är odefinierad tills den efter en annan liten stund blir ettställd igen? Har man en snabb loop som ettställer så gör detta oftast inget, men köra en sådan loop på en pc? Nä det är att slänga bort systemresurser utan dess like.
Detta skall allt skötas utanför, gärna med hjälp av en mikrodator som får sköta loppandet. Så en mikrodator är mitt generella lösningen på problemet.

Dock kan det gå utan mikrodator öka kanalerna lite med en multiplexer, och gör man bara minnen så man slipper loopa programmet på pcn, så är lösningen inte fel. Som minne går en kondensator om strömutaget är litet, t.ex. mot basen på en transistor som sedan styr något.
*edit*
Exempel på adressering med hjälp av två utgångar som man styr en multiplexer:
00 (0)
01 (1)
10 (2)
11 (3)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Oh, snapp. Förstog en del, men inte allt efter ha läst de 2 gånger. Nu ska datorn ifråga endast användas till detta, så ifall systemkrafterna används mer en de borde gör inte allt för mycket.

Kan tilllägga att den är på 800mhz så de är inte den snabbaste heller om de har betydelse.

Saken är den att de vore kul med någon mer kanal en 8 st, kanske 16 eller 32 absolut inte mer en så.

Koden skriver ut i binära tal alltså 8, 16, 32 osv.

Kodar i RealBasic, ja de är första gången jag kodar Dator Program. Den ser typ ut så här:

InpOut32.Out(888, 8)
App.SleepCurrentThread(100)
InpOut32.Out(888, 0)
quit

Skriver till port 888, det är standard porten (Dock via en dll fil), sedan väntar den 100ms och sen stänger den porten.

De där med Kondensator, har du lust att rita ett schema ?

Just nu har jag kopplat ungefär så här.. fast utan 12 voltaren och dioden... Ska bara sluta en krets, dvs en strömbrytare med porten...

Är väldigt tacksam för ditt svar!

Visa signatur

i7.

Permalänk

ok, det var du med elmotorn.. Om jag minns rätt ville du sedan kunna styra den åt både riktningar, det blir rätt så komplicerat om man skall utöka portarna från pc m.h.a. en multiplixer med lite minne.
Vad den enklaste lösningen utan mikrodator är vet jag inte, jag kan nog efter lite tid slänga ihop en lösning som fungerar, men om du vänder dig till mer elektronikkunniga som på http://elektronikforumet.com/forum/ så kan de snabbare slänga ihop en bättre lösning. -Med bättre så menar jag billigare, enklare och säkrare...
Visst det finns några duktiga elektroniknissar här också, men det är fler där vilka kan kritisera varandras lösningar bättre.
-Man glömmer alltid något och nya problem som man inte trodde fanns kan uppkomma, det sista har hänt fler än en gång för mig..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
ok, det var du med elmotorn.. Om jag minns rätt ville du sedan kunna styra den åt både riktningar, det blir rätt så komplicerat om man skall utöka portarna från pc m.h.a. en multiplixer med lite minne.
Vad den enklaste lösningen utan mikrodator är vet jag inte, jag kan nog efter lite tid slänga ihop en lösning som fungerar, men om du vänder dig till mer elektronikkunniga som på http://elektronikforumet.com/forum/ så kan de snabbare slänga ihop en bättre lösning. -Med bättre så menar jag billigare, enklare och säkrare...
Visst det finns några duktiga elektroniknissar här också, men det är fler där vilka kan kritisera varandras lösningar bättre.
-Man glömmer alltid något och nya problem som man inte trodde fanns kan uppkomma, det sista har hänt fler än en gång för mig..

Ah tack!

Är dock ingen elmotor... Utan du vet en sådan här trådlösfjärr för väggutag..

Så man kan säga att de är en vanlig fjärr, varje kontakt....

Det är de jag vill "Sluta" med hjälp av datorn, så ingen ström inbakad, inga motorer eller liknande. och vad kan de gå igenom fjärkontrollen? Väldigt små strömmar iaf.

Aja ska kolla in de forumet! Tackar

edit.. På laptopen som jag använder så finns de 2 parallelportar,

En som är den vanliga, och en som är den där special "honan" hittade ingen bra bild... men

Denna typ http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Lo/382149_X_...

Kan de vara 2 separata portar eller tror ni de går till samma? ihop på något vis?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd

Det där är en USB-hane du har på bilden.
Datorn emulerar en parallellport som den sedan skickar seriellt över usb-porten.

Den där kommer få en egen adress som du kan använda från ditt program.

DEn där är dock mest gjord för att kopplas till en printer och jag har ingen aning om hur det funkar när man vill använda den för andra tilllämpningar.

Btw, en parallellport på en PC är ingen riktig parallellport. Parallellportar som används industriellt har lika många bitar som bussen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Det där är en USB-hane du har på bilden.
Datorn emulerar en parallellport som den sedan skickar seriellt över usb-porten.

Den där kommer få en egen adress som du kan använda från ditt program.

DEn där är dock mest gjord för att kopplas till en printer och jag har ingen aning om hur det funkar när man vill använda den för andra tilllämpningar.

Btw, en parallellport på en PC är ingen riktig parallellport. Parallellportar som används industriellt har lika många bitar som bussen.

Okey det var en docknings-station kontakt...

Iaf.. Finns de något sätt att bygga ut så jag får några fler kanaler att leka med? behöver som sagt inte vara avancerat eftersom jag inte ska styra några saker som drar varken hög volt eller knappt några aper alls. .)

//Simon!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
http://www.kjell.com/?item=50200&path=304000000,325000000,330...
Sån kanske?

Eftersom jag har de som projektarbete vill jag göra allt själv, allt utom
starkströmmen.

Så tack, men nej tack!

Visa signatur

i7.