U3 gör mitt usb minne snabbare?

Permalänk
Medlem

U3 gör mitt usb minne snabbare?

Hejsan kära Sweclockers användare. Jag har ett lite konstigt problem med mitt USB minne Sandisk Cruzer Contour 8 gig.
Jag är inte säker på om det är ett problem men så här ligger det till i alla fall.
När jag köpte mitt USB minne så gjorde jag det med stor anledning till att kunna överföra stora filer tex filmer över 4 gig, jag visste att Contour är ett väldigt snabbt minne 18 mb/s write och 25 mb/s read speed. Jag testade genast minnets hastighet och jag såg då jag överförde Far cry 2 på 3.6 gig att hastigheten låg på 18 i write vilket det skulle. Sedan försökte jag lägga över en fil som var större än 4 gig och det gick inte pga att minnet är formaterad i FAT32 som jag läste mig fram till var anledningen. Så jag avinstallerade först U3 och sedan formaterade jag mitt minne till FAT32 igen för att testa att allt fungerade lika bra utan U3, och det var då jag märkte att mitt minne bara kom upp till 14 mb/s. Jag installerade U3 igen och hastigheten låg igen på 18 mb/s? Sedan testade jag att formatera minnet till NTFS och där samma sak max 14 mb/s. Jag kom fram till att det ända sättet att få minnet i 18 mb/s är att låta U3 formatera minnet åt mig vilket den gör till FAT32. När jag avinstallerar U3 så formaterar U3 minnet åt mig också men då blir hastigheten 14 mb/s igen. Så den ända gången hastigheten ligger på 18 mb/s är när minnet formateras under U3 installationen.

Så efter allt skrivande här kommer frågan
Finns det något sätt att få U3 att formatera till NTFS åt mig då det är det ända sättet att kunna få minnet att ta emot större filer än 4 gig och få hastigheten på 18 mb/s? Om annars finns det något sätt att kunna överföra filer över 4 gig på formatet FAT32?

tack i förväg.

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem

FAT32 kan inte hantera större filer, men du kan använda valfritt packningaprogram till att dela upp filen i hanterbara delar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
FAT32 kan inte hantera större filer, men du kan använda valfritt packningaprogram till att dela upp filen i hanterbara delar.

Ok tack för svar har du någe namn på någon utav dessa program?

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Litenskit
WinRAR?

www.rarlabs.com

Jo jag brukar använda winrar och jag tänkte att man kan dela upp filer i typ r.00 r.01 osv men hur med winrar.

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem

Skapa arkiv, och där du väljer filnamn och komprimeringsgrad finns en dropdown-lista 'split to volumes, bytes'. Välj i listan eller skriv in valfritt värde.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Skapa arkiv, och där du väljer filnamn och komprimeringsgrad finns en dropdown-lista 'split to volumes, bytes'. Välj i listan eller skriv in valfritt värde.

ok tack men allt detta känns så omständigt, skulle vara betydligt lättare om det bara kunde funka som jag vill

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amo13
ok tack men allt detta känns så omständigt, skulle vara betydligt lättare om det bara kunde funka som jag vill

Du kommer inte få det att funka med FAT32 hur du än gör dock. Då FAT32 inte kan ta stora filer hur du än gör. NTFS är det som gäller i så fall. Och det är väl inte så viktigt med 4MB/s förlorade, du har ju fortfarnde rätt bra överföringshastighet tycker jag. Jämfört med mina usb-minnen på 5-10MB/s hehe.

Är hastigheten verkligen så viktig att du måste tjäna många många sekunder på det ibland?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Du kommer inte få det att funka med FAT32 hur du än gör dock. Då FAT32 inte kan ta stora filer hur du än gör. NTFS är det som gäller i så fall. Och det är väl inte så viktigt med 4MB/s förlorade, du har ju fortfarnde rätt bra överföringshastighet tycker jag. Jämfört med mina usb-minnen på 5-10MB/s hehe.

Är hastigheten verkligen så viktig att du måste tjäna många många sekunder på det ibland?

Jo det är sant att det är ett snabbt USB minne ändå men har man köpt en sak för att den ska ha en viss hastighet så ska den ha det. Det är samma sak som mina ram minnen som ligger på 800 mhz cl 4. om inte det skulle funka och jag var tvungen att ha dom på cl5 eller 6 ja det är inte så stor skillnad dom är ändå snabba men jag köpte minnen som ska klara cl 4. Så tänker jag på saken och det är irriterande

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår vad du menar, men om du modiferar så det funkar efter dina behov så får du även stå ut med att förlora prestandan på usb-minnet, eftersom usb-minnet är gjort för FAT32! Men NTFS är att föredra

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jo jag förstår vad du menar, men om du modiferar så det funkar efter dina behov så får du även stå ut med att förlora prestandan på usb-minnet, eftersom usb-minnet är gjort för FAT32! Men NTFS är att föredra

ja men jag fattar inte varför den även blir segare i FAT32 om jag formaterar den till FAT32 och inte U3.

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem

Kan ha med cluster storleken att göra, prova att formatera med olika storlekar på det. Finns ju lite att välja mellan. 4096 bytes upp till 32k eller vad det är.
Ju fler större filer du ska ha på USB-minnet ju större klusterstorlek ska du ha för att göra det snabbare, ju mindre filer du ska ha ju lägre kluisterstorlek ska du ha.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Kan ha med cluster storleken att göra, prova att formatera med olika storlekar på det. Finns ju lite att välja mellan. 4096 bytes upp till 32k eller vad det är.
Ju fler större filer du ska ha på USB-minnet ju större klusterstorlek ska du ha för att göra det snabbare, ju mindre filer du ska ha ju lägre kluisterstorlek ska du ha.

ok jag har testat en del kanske är just en som är den rätta då vet inte men jag kan testa alla tack.

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum