Intel satsar på att bräcka AMD:s överklockning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Var det inte typ $5, eller nå sånt, som Nvidia tog för varje moderkort som stödjer SLI ?

Har du en aning om hur mycket fem dollar under produktionen gör för slutpriset?

EDIT: Kan ge samma svar till Smartidiot89:
Man kan inte lägga på den exakta kostnaden på slutpriset.
Hur mycket måste moderkortstillverkarna kompensera för den utgiften?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Har du en aning om hur mycket fem dollar under produktionen gör för slutpriset?

EDIT: Kan ge samma svar till Smartidiot89:
Man kan inte lägga på den exakta kostnaden på slutpriset.
Hur mycket måste moderkortstillverkarna kompensera för den utgiften?

5$ är licenspriset och är ingen produktionskostnad. Det är bara ett prispåslag intel gör på sin färdiga produkt. Deras chipset kostar alltså ~1500:- istället för ~1450:-

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Har du en aning om hur mycket fem dollar under produktionen gör för slutpriset?

EDIT: Kan ge samma svar till Smartidiot89:
Man kan inte lägga på den exakta kostnaden på slutpriset.
Hur mycket måste moderkortstillverkarna kompensera för den utgiften?

Ja det vet jag men det visar ända en hel del om man ska få ett humm om varför X58 brädorna är så dyra.

Nvidia Licens 8 dollar
Intel Chipset 150 dollar (??)

Sedan ska dom tillverkas, personal ska ha lön, verksamheten ska få med vinst, försäljaren ska gå med vinst, glöm inte svensk moms.

Sa aldrig att det lades på på slutpriset, det ända jag ville komma fram till var att Nvidias Licens är en piss i haveet jämfört mot Intels Chipset X58

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hehehe de här innebär ju att att AMD verkar ha nåt under fötterna som skrämmer INTEL ordentligt.Och Nvidia av ATI på grafik sidan börjar ju känna av AMD/ATI maktkamp
all heder åt AMD/ATI:S kamp om första platsen
Det känns som AMD/ATI är på frammarsch!

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har du fått mens?

Läs merdelen av inläggen så får du se hur patetiskt det utvecklar sig vartenda gång. Ett fåtal gånger har det kunnat diskuterats ett ämne utan att det spårar ut. AMD-fanatiker hatar allt som Intel gör, och vise versa.

Mens? Ja, det skulle väl vara det isåfall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Läs merdelen av inläggen så får du se hur patetiskt det utvecklar sig vartenda gång. Ett fåtal gånger har det kunnat diskuterats ett ämne utan att det spårar ut. AMD-fanatiker hatar allt som Intel gör, och vise versa.

Mens? Ja, det skulle väl vara det isåfall.

Man får väl vara beredd på det när folk föredrar ett märke före det andra. Jag tycker du överreagerade med massa svordomar. Sedan är nog medelåldern <18 år här på Sweclockers. Kanske dags att sätta 20+ för att få kommentera här och resten får bara läsa?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

oftast sitter de som faktist är 20+ bara o skakar på huvudet när de spåras ur såhär. De yngre ser inte att deras barnsliga kommentarer inte kommer någonstans utan fortsätter att tro att "om jag förolämpar honom tillräckligt så kanske jag vinner diskutionen". Märk också att de som drar ur sig något barnsligt oftast inte har något argument mer än "jag hörde att... eller jag tror att..." (som han med i7=7ghz INTEL ÄR BARA GHZ! haha). Hårdvara atrakterar folk som spelar, och folk som spelar är oftast barn. Så de kommer alltid att låta såhär när de diskuteras. För de som letar efter riktiga argument, eller fakta får helt enkelt scrolla fortare bara

Permalänk
Avstängd

Finns många vuxna som spelar även om dom kanske inte direkt säger det. Spel och film är väl en av stora orsakerna att folk uppgraderar sina datorer, för ordbehandling m.m. behöver man ju ingen supersnabb dator

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
AMD-fanatiker hatar allt som Intel gör, och vise versa.

Håller med om att det blir väldigt knepigt i trådar, även om jag kanske tror att en del vill ha fajten (alltså forum mm) för det är vanligen den typ av diskussioner som driver intresse (utan starka känslor dör intresset).

Problemet med den utmaning som Intel hintat om (nu vet jag inte om de tänker göra det) handlar om att de väljer ut en processor som ingen kund kommer komma i närheten av och då blir det falsk marknadsföring. Samma sak gäller för AMD om de skulle luras och visa någon processor som klockar mycket högre än vad som senare är realistiskt för kunder.

Intel är nog lite skärrade då i7 dels är ny teknik för dem medan AMD jobbat med den ett bra tag samt att det ser ut som att deneb kommer klå Intel på deras egen hemmaplan vilket är att klocka processorn, just det argumentet har Intel levt länge på. Har du köpt en amd och en intel för likartat pris så har amd haft bättre prestanda, men argumentet "klockar du upp processorn" har varit väldigt ekonomiskt givande då de ändå lyckats sälja mycket mer processorer.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara löjligt. Den tillverkare som slutar snacka så jävla mycket skit och slutar slösa pengar på sådana här PR-jippon... den tillverkaren får mina pengar.

Det känns som ett billigare alternativ till det här PR-kriget är väl att ställa cheferna från respektive bolag på en scen, ner med byxorna... fram med linjalen. Det är ju ungefär lika relevant...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Angående lisens priset a 5usd. Alla mellanhänder lägger på en viss procentuell marginal så 5 usd i början blir utan problem min 20 usd.
Nu till artikeln
Sedan tycker jag att detta är kanon att Intel är så dumma att de går i fällan och ska visa hur högt man kan gå. För det är ju detta som är något som de som köper de dyraste modellerna vill prova sig fram till själva. Efter att Intel har kört sitt race så vet man vad en bra eller dålig klockning är.

Om nu AMD s nya cpu är så bra varför lät de inte oss konsumenter få testa detta själva då hade AMD fått bra med positiv reklam runt den nya cpun.
Nu kommer man att bli besviken om man inte når min 4.5GHz med luft i sitt egna system. Vilket kommer att ge mindre positiv reklam.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Alla skall vara medvetna om att skall nVidia ha 5 eller 8 dollar så vill Intel oxå ha minst det för att dom lägger till SLI-stöd. Det i sin tur gör att alla procentuella påslag som tillverkaren, distrubitören och affären gör för att sen toppas av med statens moms blir i slutändan en hel del mer än 50 spänn.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Vart fick du luft ifrån? Ordet piska kan du synonymera med "prestera mycket bättre", vilket du inte verkar kunna.

Visst sledgehammer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja det vet jag men det visar ända en hel del om man ska få ett humm om varför X58 brädorna är så dyra.

Nvidia Licens 8 dollar
Intel Chipset 150 dollar (??)

Sedan ska dom tillverkas, personal ska ha lön, verksamheten ska få med vinst, försäljaren ska gå med vinst, glöm inte svensk moms.

Sa aldrig att det lades på på slutpriset, det ända jag ville komma fram till var att Nvidias Licens är en piss i haveet jämfört mot Intels Chipset X58

Okay.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visst sledgehammer.

Vad sägs om att inte hålla på med trollning här?

Permalänk
Medlem

Huga här luktar det svavel, vart är alla moderatorer när man behöver dom :/

Permalänk
Avstängd

Nehalem har ju en TLB-bug, grattis Intel - just try!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad sägs om att inte hålla på med trollning här?

Naturligtvis, men du vet att jag har rätt.

C2D är väl en aktuell arkitektur?

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=422155

Dock förstår jag att AMD syftar på quad-proppar.

Over and out.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nehalem har ju en TLB-bug, grattis Intel - just try!

Hur yttrar sig den buggen? Har missat den nyheten nämligen.
Hittar den inte i minnet eller blir det något annat fel? För en TLB-bugg borde inte förhindra en hög klockning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur yttrar sig den buggen? Har missat den nyheten nämligen.
Hittar den inte i minnet eller blir det något annat fel? För en TLB-bugg borde inte förhindra en hög klockning.

Hängning vid vissa ovanliga situationer, med andra ord precis samma sak som AMD råkade ut för. Intressant hur olika en del företag hanterar vissa situationer.

http://download.intel.com/design/processor/specupdt/320836.pd...

Sidan 37 under AAJ1.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hängning vid vissa ovanliga situationer, med andra ord precis samma sak som AMD råkade ut för. Intressant hur olika en del företag hanterar vissa situationer.

http://download.intel.com/design/processor/specupdt/320836.pd...

Sidan 37 under AAJ1.

Ska bli mycket intressant att se, AMD fick mycket skit för det här - men de gick ut med mer information om buggen. Det har varit en sådan i7-hype så alla misssat det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Ska bli mycket intressant att se, AMD fick mycket skit för det här - men de gick ut med mer information om buggen. Det har varit en sådan i7-hype så alla misssat det.

Som sagt kan det bli intressant att se, men att processorer har buggar är snarare regel än undantag. Amd drabbades särskilt hårt, men bara för att tlb är inblandad även i det här fallet behöver inte problemen vara lika stora.

Permalänk

Jag läste att de som var på AMD's demonstration inte fick gå ut med den exakta frekvensen man kom upp i eftersom AMD ville undvika GHz-krig med Intel. Alla sidor har ju skrivit att AMD kom upp i 5GHz+. Ska bli spännande att se hur användare lyckas klocka Phenom II när de får tillgång till dem.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Som sagt kan det bli intressant att se, men att processorer har buggar är snarare regel än undantag. Amd drabbades särskilt hårt, men bara för att tlb är inblandad även i det här fallet behöver inte problemen vara lika stora.

Sant, Intel har ju över 70 obetydliga buggar på C2-arkitekturen så allt behöver ju inte vara illa som döden.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Men varför blev det en sådan jävla uppståndelse när AMD hade en TLB bugg som endast visade sig i AMD's egna labb.. Man blev ju avskräckt från att köpa Phenom när man informerades om den buggen.

Må så vara att Intels buggar är obetydliga men vad jag vet så var TLB buggen i Phenoms även det! Så är det kanske Intels marknadsställning som gör att ingen kastar tomater på dem?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Men varför blev det en sådan jävla uppståndelse när AMD hade en TLB bugg som endast visade sig i AMD's egna labb.. Man blev ju avskräckt från att köpa Phenom när man informerades om den buggen.

Må så vara att Intels buggar är obetydliga men vad jag vet så var TLB buggen i Phenoms även det! Så är det kanske Intels marknadsställning som gör att ingen kastar tomater på dem?

Med fler på sin egna sida så har de ju färre smutskastare.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Må så vara att Intels buggar är obetydliga men vad jag vet så var TLB buggen i Phenoms även det! Så är det kanske Intels marknadsställning som gör att ingen kastar tomater på dem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Med fler på sin egna sida så har de ju färre smutskastare.

Var inte så snabba att dra förhastade slutsatser, även intel har haft sina problem. Minns till exempel hur hånade de blev för divisionsbuggen hos pentium: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Var inte så snabba att dra förhastade slutsatser, även intel har haft sina problem. Minns till exempel hur hånade de blev för divisionsbuggen hos pentium: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Fast den ökade deras försäljning då de fick uppmärksamhet kring sin nya arkitektur. Dessutom var den mycket allvarligare då den inte var svår att råka ut för.

Permalänk
Medlem

det går inte att sticka under stolen att AMD har jävla bra plattform nu med Deneb och 790GX + DDR2.

otrolig prestanda/kr och skiten verkar klocka mer än ok.