Tomma batterier och icke-fungerande minnen plågar Mac-ägare

Permalänk
Melding Plague

Tomma batterier och icke-fungerande minnen plågar Mac-ägare

Nya Macbook har fler problem i bagaget. Nu handlar det om ett batterisugande viloläge och dålig kompatibilitet med RAM-minnen från tredjepartsleverantörer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har Apple försökt spara in pengar på utveckling och testning eller hur kan de släppa igenom produkter med så här mycket problem som på senaste tid?

Permalänk
Medlem

den där lösningen ser ut som ett avancerat slag i tekken på PlayStation, påminner om det med allt man måste göra i perfekt ordning inom rätt tidsintervaller för att få resultat :D,

Tråkigt för appels kunder, kanske dem är så självsäkra att dem endast gör sticktester, tar en dator ur en serie och testar och sedan matar ut resten på marknaden.

Permalänk
Medlem

Sen dom övergick till intel cpu:er har dom anpassat sig till PC-standard kvalité

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Apple har hööööööga priser, men man får problem ändå med dessa nya macbook.

Det ska bli kul att reta extrema Apple-fanboys som säger att Apple's produkter fungerar som klockverk. Om Apple sänker priserna så har jag inget emot deras datorer...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har Apple försökt spara in pengar på utveckling och testning eller hur kan de släppa igenom produkter med så här mycket problem som på senaste tid?

Undrar detsamma. Mitt batteri dog efter drygt 8 månader förut, men jag fick ett nytt gratis utan problem. I övrigt har datorn funkat prima i 2 år och nån månad nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Haha...skadeglädjen i mig skriker just nu

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Mac kanske inte står för kvalite längre?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Apple, apple, apple.

Tur att de har världens lojalaste kundkrets.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Apple har alltid haft problem med första generationen av ny hårdvara. Så länge dom har bra service är det inget att bry sig om.

Ni som endast läser om Apple på swec ska ju vara medvetna om att det ju först är några månader sen dom började skriva om Apple. För att dra upp ett riktigt flameware (många annonsvisningar) i kommentarstråden är det ju givetvis bara dom negativa nyheterna som publiceras.

Permalänk
Medlem

Jo nog startar detta debatt, som vanligt.

Likadant som med JAS Gripen. När Gripen åker i backen blir det stora rubriker och klagoskri från media.
Vad folk ofta inte tänker på är att gripen är säkrare och har kraschat mycket mindre än andra plan. Draken åkte i backen för jämnan och amerikanska plan ska vi inte tala om, men ingen vill läsa om de tråkiga planen, för de skapar ingen debatt.

Samma sak med Apple antar jag!

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

"utföra en avancerad manöver"

Klarar en macanvändare av det när han har blivit omhändertagen med ulliga vantar av apple sedan urminnes tider?

Eller är det en extra lyxig och lång version av nöjet "Ctrl-Alt-Del" på PC?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Det problemet med att datorn vaknar och somnar igen i sleep beror på USB enheter.
Till exempel:
om du sätter datorn i sleep och har en USB hårddisk inkopplad, men innan datorn gått in helt i sleep så pluggar du ur den. Då kommer den hålla på som den gör. Men om man sätter ner den i sleep och inte rör usb tillbehör under sleepperioden så är det inga problem. Med andra ord: Plugga endast in och ut usb enheter och andra enheter när datorn är vaken så löser sig en stor del av problemen med sleep.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
För att dra upp ett riktigt flameware (många annonsvisningar) i kommentarstråden är det ju givetvis bara dom negativa nyheterna som publiceras.

Sluta, stopp! Man ska väl alltid ta upp negativa (omfattande/större/kända) problem med hårdvara? Så länge man inte vinklar faktan eller skriver om den så att den blir osann dvs. Kanske stämmer det du säger, men du säger det på ett sådant sätt att man inte ens ska skriva om apples brister.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Jo nog startar detta debatt, som vanligt.

Likadant som med JAS Gripen. När Gripen åker i backen blir det stora rubriker och klagoskri från media.
Vad folk ofta inte tänker på är att gripen är säkrare och har kraschat mycket mindre än andra plan. Draken åkte i backen för jämnan och amerikanska plan ska vi inte tala om, men ingen vill läsa om de tråkiga planen, för de skapar ingen debatt.

Samma sak med Apple antar jag!

Fast så mycket rapporterade fel som det varit på senaste macbooken har jag aldrig träffat på från någon pc tillverkare. Visst att det finns massa olika konstiga fel på olika modeller från olika tillverkare men varje enskild tillverkare har kanske få fel att handskas med.

Sen är det kanske mer intressant att rapportera om 10 miljoner nya macar har problem än om 100 000 Fujutsi Siemens har problem med sina tangentbord (exempel helt utan grund i siffrorna).

Permalänk
Hedersmedlem

Apple gör datorer som alla andra och har alltid haft samma problem som alla andra så varför detta skall komma som en chock för en del förstår jag inte. Sedan att man har en liten användarkrets som förnekar allt är en annan sak men nu när Apple är mer mainstream så får vi höra mer om problemen av den enkla anledningen att det finns fler Apple datorer som ägs av vanliga människor helt enkelt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Mmm, var riktigt imponerad när den nya generationen Macbooks släpptes men det här var inte bra.
MEN, det ska påpekas att Apple får extra mycket skit/uppmärksamhet pga sin roll på datormarknaden. Jag tror t.ex inte att vi skulle få se denna följetång av nyheter på t.ex Acer Aspire 8930G-844G32Bn, även om den skulle dras med exakt samma problem...

Och sen är det tråkigt nog inget som Apple är ensam med när det gäller minneskompabilitet, Acers bärbar och ibland stationär har varit oerhört känsliga på det området sedan många år. Hur det är idag vet jag dock inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Mmm, var riktigt imponerad när den nya generationen Macbooks släpptes men det här var inte bra.
MEN, det ska påpekas att Apple får extra mycket skit/uppmärksamhet pga sin roll på datormarknaden. Jag tror t.ex inte att vi skulle få se denna följetång av nyheter på t.ex Acer Aspire 8930G-844G32Bn, även om den skulle dras med exakt samma problem...

Och sen är det tråkigt nog inget som Apple är ensam med när det gäller minneskompabilitet, Acers bärbar och ibland stationär har varit oerhört känsliga på det området sedan många år. Hur det är idag vet jag dock inte.

Acer känsliga? Vilka budget minnen som helst har alltid fungerat och inte sätter man in dyra minnen i en Acer? Min uppfattning i vart fall som fd butikstekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Mmm, var riktigt imponerad när den nya generationen Macbooks släpptes men det här var inte bra.
MEN, det ska påpekas att Apple får extra mycket skit/uppmärksamhet pga sin roll på datormarknaden. Jag tror t.ex inte att vi skulle få se denna följetång av nyheter på t.ex Acer Aspire 8930G-844G32Bn, även om den skulle dras med exakt samma problem...

Och sen är det tråkigt nog inget som Apple är ensam med när det gäller minneskompabilitet, Acers bärbar och ibland stationär har varit oerhört känsliga på det området sedan många år. Hur det är idag vet jag dock inte.

Dock får du ju betala väldigt mkt mindre för en Acer. Och Acer har aldrif förknippats med kvalitet som Apple har gjort sedan urminnestider.

När man betalar så mycket som man gör för en Mac tycker jag man ska få lite kvalitet men så verkar inte vara fallet? De verkar ha precis lika mkt problem som vilken annan tillverkare som helst men ha en högre prislapp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Acer känsliga? Vilka budget minnen som helst har alltid fungerat och inte sätter man in dyra minnen i en Acer? Min uppfattning i vart fall som fd butikstekniker.

Min uppfattning är snarare raka motsatsen, men det var även ett tag sedan jag hanterad några större mängder Acermaskiner...
Du vad är en butikstekniker btw? Lät lustigt men det kanske finns

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Dock får du ju betala väldigt mkt mindre för en Acer. Och Acer har aldrif förknippats med kvalitet som Apple har gjort sedan urminnestider.

När man betalar så mycket som man gör för en Mac tycker jag man ska få lite kvalitet men så verkar inte vara fallet? De verkar ha precis lika mkt problem som vilken annan tillverkare som helst men ha en högre prislapp.

Nej visst är det sämre iofs av Apple då deras varumärke vanligtvis ska stå för kvalitet...

Men angående priset på nya Macbook. Förra generationen såg jag som förhållandevis dyr då maskinen inte direkt hade någon grafikkrets alls samt dålig kvalitet på chassit. Men nya booken, på vilket sätt är den mycket dyrare än motsvarande på PC-sidan? Jag kollade på Zeptos sortiment och deras datorer med 9600GT som iofs är snäppet bättre men de börjar ju på 11-12k kr och stiger, och då får man inte ens med den största grejen som macen har enligt mig: Det frästa ALU-chassit? Finns det många maskiner under 10 000kr med macens prestanda?

Permalänk
Medlem

Någon på swec som haft problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Det problemet med att datorn vaknar och somnar igen i sleep beror på USB enheter.
Till exempel:
om du sätter datorn i sleep och har en USB hårddisk inkopplad, men innan datorn gått in helt i sleep så pluggar du ur den. Då kommer den hålla på som den gör. Men om man sätter ner den i sleep och inte rör usb tillbehör under sleepperioden så är det inga problem. Med andra ord: Plugga endast in och ut usb enheter och andra enheter när datorn är vaken så löser sig en stor del av problemen med sleep.

Provade med att stänga av en usbansluten hd när datorn gått i S3 läge men inga problem här så hur menar du då att detta är ett allmänt problem när det inte är det för mig?

Edit: stavfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Sluta, stopp! Man ska väl alltid ta upp negativa (omfattande/större/kända) problem med hårdvara? Så länge man inte vinklar faktan eller skriver om den så att den blir osann dvs. Kanske stämmer det du säger, men du säger det på ett sådant sätt att man inte ens ska skriva om apples brister.

visst får man ta upp det negativa med, absolut. så länge man även tar upp allt det positiva med, vilket inte direkt alltid sker här. visst sker det, men det skrivs mer o fortare om det negativa.

sen att macbook är dyr, ja det är väll upp till var o en att ha en åsikt om. min personliga åsikt är att den inte alls är dyrt, sett till vad man får. o då menar jag inte bara ren hårdvaruprestanda, utan även känsla i chassi, hur den känns när man klämmer på den osv. men även mjukvaran. sen finns det säkert de som anser att prestanda är det viktigaste, allt annat är underordnat, men så äre, alla har olika smak o tycke.

kan dock hålla med om att apple hade bättre kvalitet när de körde med powerpc, men tror de "lejer" bort mer av hårdvaru utvecklingen nu oxå. o sen de bytte till intel, har det alltid varit lite mer problem me de första generationerna. tyvärr. men det ser man ju även i både mobil branchen och bilbranchen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Jo nog startar detta debatt, som vanligt.

Likadant som med JAS Gripen. När Gripen åker i backen blir det stora rubriker och klagoskri från media.
Vad folk ofta inte tänker på är att gripen är säkrare och har kraschat mycket mindre än andra plan. Draken åkte i backen för jämnan och amerikanska plan ska vi inte tala om, men ingen vill läsa om de tråkiga planen, för de skapar ingen debatt.

Samma sak med Apple antar jag!

Mjo JAS rankas väl som top 5 eller 10 av säkra stridsflygplan och det fick jag tom höra från släktingarna i staterna

men sedan kan man ju kolla på förutsättningarna med. Amerikanerna har sin militär i strid oftare, hårda övningar och sedan ska vi inte snacka om att dom landar på hangarfartyg och flyger ute till havs vilket betyder högre risker och därmed fler krascher.

Sedan minnes kompatibilitet på laptops har väl alltid vart lite sådär oavset märke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Min uppfattning är snarare raka motsatsen, men det var även ett tag sedan jag hanterad några större mängder Acermaskiner...
Du vad är en butikstekniker btw? Lät lustigt men det kanske finns

Som extra pengar sköte jag felsökning, uppgraderingar och installationer i en datorbutik. Väldigt stor del Acerdatorer och brukade bli typ Kingmarks eller andra billiga minnen till uppgraderingar och jag träffade aldrig på problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Fast så mycket rapporterade fel som det varit på senaste macbooken har jag aldrig träffat på från någon pc tillverkare. Visst att det finns massa olika konstiga fel på olika modeller från olika tillverkare men varje enskild tillverkare har kanske få fel att handskas med.

Sen är det kanske mer intressant att rapportera om 10 miljoner nya macar har problem än om 100 000 Fujutsi Siemens har problem med sina tangentbord (exempel helt utan grund i siffrorna).

Det har du faktiskt rätt i. Jag håller med om att det rapporterats mycket fel om den nya macintoshgenerationen och det är stora upplagor. Men man kan aldrig vara säker, media gillar att belysa snett.

Skulle vara intressant att se en sammanställning hur många garantifel olika datortillverkare har.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Ännu en i mängden med apples nackdelar och varför en PC just nu är bättre på alla punkter.
Lika bra att skriva just nu så inte Apple-fanboysen kommer och hyperventilerar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

det intressanta är ju att veta hur många som är sålda, alltså fel procenten. 10000 st med fel av 20000 sålda, är ju betydligt fler än 10000 av 1000000 sålda

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Med tomma batterier så får det ju folk att tänka på energi och miljön.

Det är ju bara bra med lite icke-fungerande minnen ibland, för då kan man ju uppgradera till snabbare och bättre minnen och då får man bättre prestanda.

Bra gjort av Apple!
Apple är bäst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Med tomma batterier så får det ju folk att tänka på energi och miljön.

Det är ju bara bra med lite icke-fungerande minnen ibland, för då kan man ju uppgradera till snabbare och bättre minnen och då får man bättre prestanda.

Bra gjort av Apple!
Apple är bäst!

LOL, nu kan inte Apple saga att macs ar felfria, verkar som att mycket snart kommer det vara som pc:s... problem med i alla mojliga delar, och dessutom kostar en hel del for det de erbjuder under skalet