Permalänk
Medlem

Testa PFSENSE bakom router?

Hej
Tänkte testa om jag klarar av att hantera en PFSENSE lösning.
Om jag kör min pc med pfsense mellan en router och en
klient kommer den att fungera i installationen när den skall känna av wan (router) och lan (en klient)?

Jag har inget adslmodem annat än i routern som i sig säkert går att brygga men jag har folk hemma som surfar och tänkte att det kunde i vart fall bli en bra testrigg.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att installationen söker efter nätverkskort, sen får du tilldela de olika "näten" ex, grön, röd osv..till nätverskorten. Så det är ju inte en hel automatisk process.

Om du har dhcp från routern så kan du ställa in att nätverk "röd" ska få ip via dhcp, kanske 192.168.0.10. Medans nätverk "grön" kanske har statisk ip address 192.168.1.1.
Det är viktigt att "röd och grön" är olika nätverk ex) 192.168."0".0 och 192.168."1".0

Jag ska säga det att jag är inte någon mästare på pfsense, men ingen hade svarat så jag ger det ett försök.

Permalänk

Är inte så jättenoga, det den förmodligen gör är att känna av att det är olika nät.
Du kan alltid ändra det sen ändå.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Tack, det gick ju som en dans när jag begripit installationsmenyerna för HD.
Förstår inte varför jag envisats med att köra Dlink och annat när man kan få detta gratis. Jisses vilka funktioner för drift och övervakning. Synd att nätverkskort med flera utgångar är så dyrt, annars hade man kunnat skippa switchen oxå och haft allt i en burk. Jag köper ett mini-itx och bygger en permanent lösning. De är ju ruskigt billiga de nya atomkorten.