Vilka studier krävs för att jobba med finans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Civilekonomprogram är nog ett bra val för dig. Då får du en bred grund om du skulle ångra dig i framtiden också.

Du har inte läst hela tråden va?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Tog ut en kandidatexamen i nationalekonomi och fick även i anslutning till det en fast tjänst på backoffice på den investment bank som jag arbetat på under mina år som student.

Imponerande! Väldigt roligt att läsa också. Lycka till med din nästkommande intervju :).

Jag kan väl bidra min del i en liknande situation också. Pluggade systemvetenskap eftersom jag är ganska tekniskt lagd, men har alltid haft ett stort intresse av värdepapper och investering kan man säga.

Slutsats? Innan jag pluggat klart min systemvetenskapliga utbildning skrev jag anställningskontrakt som analytiker (-teknisk, skriver kod) på världens största börsbolag där jag fortfarande jobbar (snart 2 år). Dels min tekniska utbildning och mitt intresse för branschen som gav mig jobbet.

Stormtrivs verkligen i branschen.

/M

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Är nästan precis ett år sedan jag skrev i den här tråden. Kom att tänka på den då jag kollade igenom min trådhistorik.

För de som är intresserade av att veta hur det gick så kan jag berätta att jag i somras avslutade mina studier vid UU.
Tog ut en kandidatexamen i nationalekonomi och fick även i anslutning till det en fast tjänst på backoffice på den investment bank som jag arbetat på under mina år som student.

Har även fått möjlighet att, under somrar och vissa skollov, assistera som aktiemäklare inom kategorin nordiska aktier. Sitter nu och förbereder mig inför i morgon då jag ska på intervju nummer två (den sista) för en tjänst som aktieanalytiker på den bank jag arbetar för.

Väldigt roligt att se hur mycket man kan utvecklas som person på den tid som passerat sedan jag startade den här tråden för drygt fyra år sedan.

Trevlig kväll på er!

Kul att höra. Hoppas intervjun gick bra.

Själv börjar jag på jobba inom M&A/Corpen efter examen i juni. Valde mellan konsult / bankning men det blev det senare efter att jag fått ett erbjudande som var svårt att säga nej till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Kul att höra. Hoppas intervjun gick bra.

Själv börjar jag på jobba inom M&A/Corpen efter examen i juni. Valde mellan konsult / bankning men det blev det senare efter att jag fått ett erbjudande som var svårt att säga nej till...

Imponerande! Inte lätt att landa dessa jobb idag (inte för att det va lätt för heller...)

Jag fick tyvärr inte tjänsten. Den gick till en kollega. Får ändå vara nöjd över att jag kom till final round med tanke på konkurrensen.
Får se till att ta med mig erfarenheten och kritiken.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Tänkte posta en liten update så här 4.5 år efter trådstarten.

Som jag skrev tidigare fick jag inte tjänsten som junioranalytiker. Istället dök det upp ett annat erbjudande några månader senare. Fick nämligen förfrågan om jag ville börja som aktie- och derivatmäklare/handlare för institutionella kunder. Tackade givetvis ja vilket resulterade att jag idag hade min första riktiga arbetsdag på fronten.

Känns väldigt roligt och samtidigt utmanande. Blir längre arbetsdagar samtidigt som jag, allt eftersom jag kommer in i arbetet, får allt mer ansvar jämfört med tidigare tjänster.

Väldigt roligt att så här i efterhand notera att jag nådde dit jag ville

Kortfattat får jag summera min resa så här:
* Antagen till kandidatprogrammet i ekonomi på UU
* Började extrajobba på en investmentbank andra terminen
* Andra sommarn fick jag möjlighet att en kort period hjälpa till på mäkleriet (tog SwedSec)
* Direkt efter examen, Juni 2012, fick jag möjlighet att jobba en månad på mäkleriet (tog handlarlicens)
* Därefter ett år på en back office (supportfunktion, servar mäklare etc)

Får tacka för de svar jag fick i början av tråden då jag som förvirrad, arbetslös 22-åring, försökte komma på vad jag ville syssla med

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd

Förlåt om jag hijackar tråden men har planer på att söka till den här utbildningen till våren Kandidatprogram i nationalekonomi och statistik, 180 hp http://sisu.it.su.se/search/info/SNESK. Hur mycket matte måste man kunna? Jag har läst till Matte C med godkänt i betyg och matte är inte min starkaste sida men sålänge läraren är pedagogisk och förklarar tydligt så hänger jag med. Anledningen till varför jag ska välja den utbildningen är främst att jag inte kommer in på den utbildning som jag vill komma in på pga för hög antagningspoäng. Jag provade att läsa basår för civilingenjörer men det var alldeles för svårt, för hög tempo och fysik/kemin var alldeles för svåra för en som har läst samhälle i gymnasiet och som endast hade matte c i bagaget.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Är väl låga krav om man tänker på Borg..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Förlåt om jag hijackar tråden men har planer på att söka till den här utbildningen till våren Kandidatprogram i nationalekonomi och statistik, 180 hp http://sisu.it.su.se/search/info/SNESK. Hur mycket matte måste man kunna? Jag har läst till Matte C med godkänt i betyg och matte är inte min starkaste sida men sålänge läraren är pedagogisk och förklarar tydligt så hänger jag med. Anledningen till varför jag ska välja den utbildningen är främst att jag inte kommer in på den utbildning som jag vill komma in på pga för hög antagningspoäng. Jag provade att läsa basår för civilingenjörer men det var alldeles för svårt, för hög tempo och fysik/kemin var alldeles för svåra för en som har läst samhälle i gymnasiet och som endast hade matte c i bagaget.

G i Matte C kan bli rätt tufft på statistiken samt senare delar av NEKen. NEK A är fine and dandy, men sedan börjar matten skruvas upp och i vissa lägen kan det gå fort. Klart det kommer gå om du hela tiden hänger med genom att plugga osv, men du kommer nog med största sannolikhet få jobba rätt hårt iom dina förkunskaper och begåvning.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggan:

G i Matte C kan bli rätt tufft på statistiken samt senare delar av NEKen. NEK A är fine and dandy, men sedan börjar matten skruvas upp och i vissa lägen kan det gå fort. Klart det kommer gå om du hela tiden hänger med genom att plugga osv, men du kommer nog med största sannolikhet få jobba rätt hårt iom dina förkunskaper och begåvning.

Om vi jämför det med civilingenjör linjen, hur svår är matten då?

Skrivet av quattro-2.6:

Är väl låga krav om man tänker på Borg..

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ja vissa har flyt

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Om vi jämför det med civilingenjör linjen, hur svår är matten då?

Enligt programplanen så ingår inte den matte man läser under civ.ing och ett förkunskapskrav på C behövs, så förmodligen rör man inte ens grundläggande matten man får på civ.eng. Glöm derivator och sånt, typ. Eller vad läste man på C?

EDIT: derivatan ingick i C tydligen. Welp, glöm andraderivatan dårå..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Enligt programplanen så ingår inte den matte man läser under civ.ing och ett förkunskapskrav på C behövs, så förmodligen rör man inte ens grundläggande matten man får på civ.eng. Glöm derivator och sånt, typ. Eller vad läste man på C?

EDIT: derivatan ingick i C tydligen. Welp, glöm andraderivatan dårå..

jo det var derivator och sånt på matte c, sånt är jag rätt duktig på och hade inga svårigheter alls. Klarade godkänt med bra marginal i sista provet. Man då hade jag en riktig duktig och pedagogisk lärare

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Ramlade av en slump över mina tidigare följda trådar och fann denna. Är väl på sin plats med en uppdatering så här 11år efter ordinarie trådstart samt 8 år efter senaste inlägget.

Har stannat kvar på samma position sedan jag inledde som aktiemäklare för snart 9 år sedan på Carnegie - då som nykläckt 25-åring. Har sett branschen och investeringsklimatet gått igenom en mängd förändringar och det har varit väldigt givande. När jag började hade vi precis tagit oss igenom finanskrisen och investeringsviljan hos kunderna (och hos min arbetsgivare) hade börjat komma tillbaka efter att dammet lagt sig. Börsnoteringarna hade lyst med sin frånvaro men kom sakteligen tillbaka och de senaste åren har "börsen" gått från att ha varit ett nischat intresse för många till att bli lite av en samhällssport - bara se "investeringstråden" här på SweC. Noteringarna står som spön i backen och de senaste "tipsen" får man på Instagram... Gäller att hänga med i utvecklingen.

Att som mäklare i huvudsak haft som syfte att få fram information snabbt handlar allt mer om att filtrera den istället. "To much information..." när allt finns en googling bort.

Så numera består min ca 11h långa arbetsdag av att löpande hålla "mina" kunder uppdaterade på vår analys, att de hålls i loopen vid börsnoteringar och får träffa bolagen i tidigt skede, pitcha investeringsidéer, exekvera kundorders, leta aktieblock samt se till att de får så mycket relevant information som möjligt som berör marknaden och deras investeringar. Min roll bygger på långvariga relationer med professionella aktörer vilket utesluter all form av "tokkrängande" - vilket är tacksamt. Med facit i hand kan jag summera det med att jag trivs väldigt bra med mitt ursprungliga vägval då det fallit ut väl och att det kanske gått oförskämt lätt att nå hit - eller så är det som Stenmark sa: Ju mer jag tränar desto mer tur får jag

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX