Varning efter fortkörning - vad händer?

Permalänk
Medlem

Varning efter fortkörning - vad händer?

Missade en 50-skylt och körde lite för fort på 70-väg, trodde jag. Men så låg polisen bakom och tog mig för 80 km/h, 1 km/h från att bli av med lappen. Fick mina förtjänta 3 600 kr i böter.

Men så sa dem något om en varning, och vad jag vet så kan det innebära att jag får en varning som gör att om jag åker dit igen så åker kortet direkt.

Det jag undrar över är om dom i efterhand kan "omvandla" varningen till att jag blir av med lappen istället pga att dom tycker det, även om jag inte kört över 30 km/h för fort?

Permalänk
Medlem

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepr...

Om jag förstod det rätt (läste inte igenom så mycket) så innebär "varning" inte så mycket. Ta det lugnt i fortsättningen

EDIT: Jo, det gjorde det tydligen.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Hade en varning pa mitt korkort i 2 ar.

Du kommer fa ett brev dar de har undersokt ditt fall. Och de finns en risk att du blir av med kortet.
Beror pa hur fallet ar.

Mitt fall vara ringa,

Korde 80 pa 50vag.

De betyder att de kan ta kort for mindre an vanligt.

Ta de chill bara

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Ok, det är ju samma som för mig då.
Körde också 80 på 50 väg.

Hoppas i alla fall på att jag klarar mig.

Permalänk

Beror på vad de menar som varning. ibland skrivs man in och ibland är det bara muntligt. tar samma polis dig igen så kan det bli värre straff/böter. än om det varit en annan som inte viste om den muntliga varningen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att du vet att länsstyrelsen kan dra in körkortet utan att du åker dit för fortkörning igen...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Jag hoppas att du vet att länsstyrelsen kan dra in körkortet utan att du åker dit för fortkörning igen...

Har man inga tidigare böter osv. så är den risken väldigt minimal.

Men tills du hört från Länsstyrelsen om din fortkörning så vet du inte om du får behålla kortet eller inte.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Beror på vad de menar som varning. ibland skrivs man in och ibland är det bara muntligt. tar samma polis dig igen så kan det bli värre straff/böter. än om det varit en annan som inte viste om den muntliga varningen.

Det skulle isf bero på att samma polis visar mindre "goodwill" än vad en ovetandes skulle göra. Att polisen får gå in och ändra brottsrubricering "eftersom jag tagit dig tidigare" finns inte.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Länsstyrelsen kan göra hur de vill, så de kan dra in ditt körkort om de tycker det. Om de inte gör nåt (kan ta flera månader) så händer det inget, det är dom som ger varning eller tar kortet.

Permalänk
Medlem

Dra lärdom av mig, barn (ironi), och smit inte ifrån en brottsplats (trodde ja kört in i en betongvägg, fast det var en tegelvägg)

Smitning + vårdslöshet i trafik.. Nicht gut =( 6 månader till 1 år blir ja av me kortet, sen får jag ta om det. Inte alls kul när man har barn.

Jaaa, totalt mitt fel, ja gasade på lite extra. Man lär sig så länge man lever.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Så länsstyrelsen kan alltså besluta att dra in mitt kort i alla fall trots att jag inte varit över 30 km/h?
Fuck.

Har en fortkörning sedan tidigare, men det var över 3 år sen så den tror jag inte dom bryr sig om direkt, om det ens står kvar i registret.

För att citera samtalet i polisbilen ordagrant:

- Du blir inte av med körtkortet.
- Så vad händer nu?
- Vi rapporterar och du kan få en varning.
- Och det innebär?
- Som gult kort - en gång till och du åker in i utvisningsbåset.

Får hoppas på det bästa då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Så länsstyrelsen kan alltså besluta att dra in mitt kort i alla fall trots att jag inte varit över 30 km/h?
Fuck.

Har en fortkörning sedan tidigare, men det var över 3 år sen så den tror jag inte dom bryr sig om direkt, om det ens står kvar i registret.

För att citera samtalet i polisbilen ordagrant:

- Du blir inte av med körtkortet.
- Så vad händer nu?
- Vi rapporterar och du kan få en varning.
- Och det innebär?
- Som gult kort - en gång till och du åker in i utvisningsbåset.

Får hoppas på det bästa då.

Det är väl en procentsats som gäller? Alltså 30km/h över hastighetsgränsen på en 50 väg är ju bra mycket mer än på en 90 väg... Så ja, 30km/h över gränsen på en 50 väg är INTE bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Det är väl en procentsats som gäller? Alltså 30km/h över hastighetsgränsen på en 50 väg är ju bra mycket mer än på en 90 väg... Så ja, 30km/h över gränsen på en 50 väg är INTE bra.

De bryr sig inte om procentsats. De tar kortet på plats när du kör 31 km/h eller mer för fort på vägar som har 50 och uppåt. Vid 30 väg är det 21 km/h eller mer. Detta enligt polisen som tog mig för fortkörning härom dagen.

Och om det är 25 km/h eller mer för fort skickas det vidare om jag inte minns fel, och då kan de ta det i efterhand. Eller var det 23?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag körde in i baken på en annan bilist för nån månad sedan. Vi fixade allt med försäkringsbolag och så. Nu i efterhand så fick jag ett brev av polisen där de ville veta vad som hade hänt och att jag skulle skriva ett papper där jag berättar vad som hände. Är detta normalförförande eller kommer jag att råka illa ut?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jag körde in i baken på en annan bilist för nån månad sedan. Vi fixade allt med försäkringsbolag och så. Nu i efterhand så fick jag ett brev av polisen där de ville veta vad som hade hänt och att jag skulle skriva ett papper där jag berättar vad som hände. Är detta normalförförande eller kommer jag att råka illa ut?:P

sounds like an standard procedure to me.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De bryr sig inte om procentsats. De tar kortet på plats när du kör 31 km/h eller mer för fort på vägar som har 50 och uppåt. Vid 30 väg är det 21 km/h eller mer. Detta enligt polisen som tog mig för fortkörning härom dagen.

Och om det är 25 km/h eller mer för fort skickas det vidare om jag inte minns fel, och då kan de ta det i efterhand. Eller var det 23?

Jag har fått för mig att från 0-80 km/h så gäller det max 21 km/h överskridande innan dom rycker kortet direkt och 90-120km/h gäller max 31km/h innan dom rycker kortet?

Och jag tror det är 25km/h som dom kan skicka en till en åklagare och varna dig m.m, min far fick det för 26 km/h fortkörning på 110 km/h väg.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
Jag har fått för mig att från 0-80 km/h så gäller det max 21 km/h överskridande innan dom rycker kortet direkt och 90-120km/h gäller max 31km/h innan dom rycker kortet?

Och jag tror det är 25km/h som dom kan skicka en till en åklagare och varna dig m.m, min far fick det för 26 km/h fortkörning på 110 km/h väg.

nej, det är som tidigare sagts.

20:km/h för fort ryker kortet ända upp till 50km/h.
30km/h för fort ryker kortet ifrån 50km/h och upp

Enligt teoriboken