Oroad över support för hemmabygge

Permalänk
Medlem

Oroad över support för hemmabygge

Jag tittar lite på att bygga en dator som liknar den MakeWarNotPeace har, dvs:

Intel E5200 2.5Ghz -|- Radeon HD4830 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 250GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 550W

Jag är lite oroad över det här med att bygga datorn själv. Jag borde klara av att faktiskt bygga den, men hur är det med support och driftsäkerhet?

Jag har haft mycket med dålig erfarenhet av strulande märkesdatorer, nyligen en HP Pavilion dv9000 som har fått sitt moderkort bytt 2 gånger och fortfarande hänger sig etc., så stabilitet och säkerhet är viktigt för mig.

Vad är annorlunda när du har byggt datorn själv? Vem frågar du ifall något händer? Är risken att saker går sönder större eller lägre?'

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lite OT men undvik MSI moderkort om möjligt, de strular oftare än andra tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Lined
Lite OT men undvik MSI moderkort om möjligt, de strular oftare än andra tror jag.

Gör de? Det visste jag inte. Finns det något motsvarande som jag bör använda istället?

Permalänk
Medlem

glöm inte esd armband om du bygger själv. det är inte värt risken för en hundring. dock har jag bygg 5 datorer utan som har fungerar perfekt men jag hade tur, jag borde köpa en trisslott:-)

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phiphler
Gör de? Det visste jag inte. Finns det något motsvarande som jag bör använda istället?

Nja, det beror ju mycket på vem du frågar. Själv har jag goda erfarenheter av Gigabyte och Asus.

Men när det gäller garanti på en dator du monterat själv, så har du ingen garanti på den kompletta datorn, men däremot på de i datorn ingående komponenterna. Om en komponent inte fungerar, så testa först själv om du kan få liv i den, därefter skickar du in den till butik och de får testa och se om de får samma fel som du. Om de kan replikera felet, så byter de ut komponenten.

Har dock byggt ett antal datorer själv och har haft mycket lite krångel. Har fått minnen som varit DOA och haft nätaggregat och hårddisk som rasat efter något år (vilket är ganska lite på 15-20 byggda datorer). Har inte varit något problem att byta på garanti.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har liknande erfarenheter som WrongTarget. Det är ganska lätt att identifiera felaktiga komponenter, och få dem utbytta (inom garantitiden för respektive komponent, givetvis...)

Vill du ha en hjälpande hand, så finns ju support-delen i det här forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Våga bygg själv!

/xJom

EDIT: ares93 - köp ingen Triss-lott. Du har förverkat din tur...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.