Powercolor 4870x2, 3495:- på inet!

Permalänk

Beställde kortet för ca 3 minuter sen. Köpte en 24" benq för 30 minuter sen (var trött på samma gamla 19" tjockskärm som jag haft sen 2001).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
580w räcker gott o väl.
Men varför 9800gtx+ istället för 9800gt?
Det är väl bara att klocka upp 9800gt så har du i praktiken ett gtx+?
Rätta mig gärna om jag har fel kanske fläkt som gör det svårt men 400 kr skillnad för nåt man kan göra själv låter in ok.

Svar nej.

9800GTX+ har 128 SP:s och 64 TMU:s och 9800 GT 112 SP:s och 56 TMU:s. Så det krävs mer än bara att klocka för att få samma prestanda som ett 9800GTX+.

Så ja du har fel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Svar nej.

9800GTX+ har 128 SP:s och 64 TMU:s och 9800 GT 112 SP:s och 56 TMU:s. Så det krävs mer än bara att klocka för att få samma prestanda som ett 9800GTX+.

Så ja du har fel.

Och där har du också FEL!
Ett klockat 9800gt kan utan större problem uppnå spelprestandan hos ett 9800gtx+, sen om gtx+ har fler SP;s eller inte så pratar vi FPS!
Har själv ett gammalt 8800gts som klockat presterar som vanliga 9800gtx så var skulle problemet ligga...?

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Och där har du också FEL!
Ett klockat 9800gt kan utan större problem uppnå spelprestandan hos ett 9800gtx+, sen om gtx+ har fler SP;s eller inte så pratar vi FPS!
Har själv ett gammalt 8800gts som klockat presterar som vanliga 9800gtx så var skulle problemet ligga...?

Man kan ju inte jämföra den ena produkten klockad mot den andra oklockad..
Antingen jämför man båda klockade eller båda oklockade.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Man kan ju inte jämföra den ena produkten klockad mot den andra oklockad..
Antingen jämför man båda klockade eller båda oklockade.

Läs! Kommentera därefter.
Det han skrev VAR "att om man klockar upp ett 9800gt så har man i praktiken ett 9800gtx+"

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk

Det är som sagt ett bra pris tycker jag. Jag köpte mitt Sapphire 4850x2 2GB för 3300:- och nu får man ett 4870x2 2GB för typ en hundring mer. Men vad kan man göra? Jo jag ska gå ut i mitt förråd och börja grina och skrika som en liten bebis.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Det är som sagt ett bra pris tycker jag. Jag köpte mitt Sapphire 4850x2 2GB för 3300:- och nu får man ett 4870x2 2GB för typ en hundring mer. Men vad kan man göra? Jo jag ska gå ut i mitt förråd och börja grina och skrika som en liten bebis.

Haha
Det är rätta takter!

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem

killar för fan, svara på om min dator är najs eller inte, nmåstej u fan veta ananrs kan jag ju inte beställa den för fan! GO SWECLOCKERS!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garreboy
killar för fan, svara på om min dator är najs eller inte, nmåstej u fan veta ananrs kan jag ju inte beställa den för fan! GO SWECLOCKERS!!!!!!!

ser ok ut fan. fast fan vet om du inte skulle köpa I7 istället? pengar var ju inga problem. kolla vad det kostar med I7 istället för fan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordmax
ser ok ut fan. fast fan vet om du inte skulle köpa I7 istället? pengar var ju inga problem. kolla vad det kostar med I7 istället för fan

i7? Har inte en aning vad det är =D vill ha en dator som är bra för moviemaking och gejming, det enda =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det finns två gpuer.. så att räkna från den varma kärnan är lite dumt. Samt att de temperaturerna inte är farliga. Däremot kan de ta skada uppåt 125-130 grader under dagligt användande.

Vem har sagt att det är farligt ? Och vad är det som är dumt med att kolla tempen av den varma kärnan när det antagligen är den som skapar problemet ?

Jag sa att problem kan uppstå om kortet är för varmt som det var i det här fallet, så om kortet dör eller inte är ointressant om man ändå har artifakter eller buggar.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garreboy
i7? Har inte en aning vad det är =D vill ha en dator som är bra för moviemaking och gejming, det enda =D

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11204&mfr=&filter=A03395....

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10492&mfr=&filter=A03202....

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10235&sortBy=p&zbo2=...

6gb minne är det du ska ha

kan ju även tillägga att du kan jämnföra priset med den du har nu så får du avgöra om det är värt eller inte. 9550 är riktigt bra den med.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Och där har du också FEL!
Ett klockat 9800gt kan utan större problem uppnå spelprestandan hos ett 9800gtx+, sen om gtx+ har fler SP;s eller inte så pratar vi FPS!
Har själv ett gammalt 8800gts som klockat presterar som vanliga 9800gtx så var skulle problemet ligga...?

Nej, jag har inte fel.

Det är helt ologiskt att säga att du kan klocka upp ett 9800GT så att det presterar som ett 9800GTX+ oklockat. Du kan lika lätt klocka ett 9800GTX+ så prestandaskillnaden kommer bestå.

Vilken modell av 8800GTS är det du har då? Eftersom 8800GTS 512 och 9800GTX bygger på samma kärna så är det inte alls särskilt förvånande att de skulle prestera lika.

Du är varmt välkommen att komma med bevis för dina påståenden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Stödjer kortet DUAL DIV (tänkte köpa mig en 30" som kräver detta) .

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Stödjer kortet DUAL DIV (tänkte köpa mig en 30" som kräver detta) .

Haha klart den gör, funkar prima med min 30" Dell

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

och nu höjde dom priset till 5 245 kr fan att man inte var snabbare

Permalänk
Medlem

Köpte från inet... funderar på att reklamera eftersom det verkar som att bara ena GPUn fungerar. Hoppas bara man kan byta ut det fastän att dom har höjt priset...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Köpte från inet... funderar på att reklamera eftersom det verkar som att bara ena GPUn fungerar. Hoppas bara man kan byta ut det fastän att dom har höjt priset...

Varför tror att bara en GPU är aktiv ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Varför tror att bara en GPU är aktiv ?

Låg spel bench och låga 3dmark06 poäng... får liknande resultat som andra med ett vanligt hd4870 får:S Har du något annat tips på vad det kan vara får du gärna upplysa mig^^

EDIT:
Hittar bara en GPU i CCC... sen när jag kollar i typ rivatuner för GPU temps så finns det bara tempraturer för en kärna/GPU... samma om man kollar i everest, bara en kärna visas. Har även provat att installera om drivisar med cat-cleaner mm. även formaterat disken mm utan framgång:S

Permalänk
Medlem

Testat att sätta catalyst AI på advanced?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Testat att sätta catalyst AI på advanced?

jajamensan... gör absolut ingen skillnad...