Vilken nivå ska skatterna ligga på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Där har vi ju poängen, det är helt upp till mig vad jag vill göra med alla mina pengar. Jag ska inte behöva rättfärdiga varför jag vill behålla min höga lön som jag har slitit år efter år av utbildning för att få. Jag förstår inte varför du tycker det är så bra att folk med hög lön ska dela med sig av den mer till de "fattiga", när det alla gånger helt enkelt leder till att folk söker sig till andra platser där man inte behöver göra det. Oavsett om du vill behålla din lön eller inte. Jag tycker att läkare är ett bra exempel, man kan förvissa tjäna relativt sett många andra i Sverige mycket pengar, men det är en droppe i havet jämfört med vad man kan tjäna i andra länder. Varför skulle man som en kompetent färdigutbildad ST-läkare vilja stanna i Sverige?

Det leder till att vissa högutbildade drar, de som endast tänker på sig själv och ärligt talat tror jag landet blir trevligare utan dem. Vad som däremot stör mig är de hycklarfasoner du håller på med. Du utnyttjar andras skattepengar till din egen utbildning för att sedan fly landet och tjäna pengar åt dig själv nån annanstans. Du tycker man ska få behålla de pengar man tjänar, men samtidigt stjäl du andras (ja, eftersom du inte tänker betala tillbaka något) till dina egna syften. Ärligt talat, stå för dina åsikter och betala din utbildning själv!

Om du inte fattar varför det kan vara bra att dela med sig så tror jag du behöver fundera lite mer över vilken värld du vill leva i och hur man åstadkommer den. Iofs. har jag inte speciellt stora förhoppningar om att du kommer fram till något annat än en värld där du är kung och alla andra är slavar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Många verkar tro att läkare tjänar väldigt bra här vilket inte är fallet. Som nyutbildad AT-läkare efter 5.5 års plugg får man bara kanske 22.000 på större orter. Det går dock att tjäna ganska bra även i Sverige om man håller sig borta från landstinget, man kan t.ex. komma upp i en dryga 20.000/vecka som hyrläkare efter AT.

Själv hoppas jag att jag lyckas få en residency i USA efter utbildningen. Man får jobba som en galning i tre år men efter det väntar en betydligt behagligare tillvaro. Deras läkare tjänar 200.000 dollar om året och uppåt med betydligt lägre skatter än här. Dessutom är det troligtvis mycket mer stimulerande att arbeta där eftersom de har helt andra resurser än Sverige vad det gäller behandlingar. Många verkar leva i någon slags illusion av att den svenska sjukvården är extremt bra, så är inte fallet och resurser saknas på alla plan. Det hade inte givit mig en bra arbetsmiljö.

Sjukvården på andra ställen må ha mer resurser, men inte per capita, utan per betalande patient. Viss skillnad i krav som är 'lätt' att överblicka om man har den inställningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jo men det är nått liknande jag läst, "maxlönen" är runt 80.000. Helt absurt.

Jag läste faktiskt häromdagen att snittet som attending surgeon låg på 300.000 om året i usa. Nu är folk pengakåta till olika grader så det kanske inte är det starkaste argumentet för alla. Dock är, "Jag vill hjälpa folk, det är därför jag blir läkare" osv också ett kasst argument eftersom du även får mycket bättre möjligheter att göra det utomlands.

Se ovan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Sjukvården på andra ställen må ha mer resurser, men inte per capita, utan per betalande patient. Viss skillnad i krav som är 'lätt' att överblicka om man har den inställningen.

Vadå för inställning? Vilja göra gott och få rimligt betalt? Skulle det vara fult?

USA lägger mest i världen per capita på sjukvård.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det leder till att vissa högutbildade drar, de som endast tänker på sig själv och ärligt talat tror jag landet blir trevligare utan dem. Vad som däremot stör mig är de hycklarfasoner du håller på med. Du utnyttjar andras skattepengar till din egen utbildning för att sedan fly landet och tjäna pengar åt dig själv nån annanstans. Du tycker man ska få behålla de pengar man tjänar, men samtidigt stjäl du andras (ja, eftersom du inte tänker betala tillbaka något) till dina egna syften. Ärligt talat, stå för dina åsikter och betala din utbildning själv

Så du föreslår att vi tar bort skattefinansieringen av utbildning? Inte mig emot, och jag tror nog inte Xerxes skulle tycka det är fel heller.

Tycker förövrigt din retorik är lite barnslig. Med hans utbildning är världen en läkare rikare. Menar du att vi hellre ska ta de pengarna och lägga på nån flumutbildning bara för att det är garanterat att studenten stannar i Sverige efteråt?

För du förespråkar antingen inte att personer som utbildas i sverige ska förbjudas lämna landet efteråt?

Om skattepengar nu nödvändigtvis ska läggas på utbildning är det bättre att de går till ambitiösa människor än utbildningar som bara existerar för att dölja arbetslöshetsstatistiken.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det leder till att vissa högutbildade drar, de som endast tänker på sig själv och ärligt talat tror jag landet blir trevligare utan dem. Vad som däremot stör mig är de hycklarfasoner du håller på med. Du utnyttjar andras skattepengar till din egen utbildning för att sedan fly landet och tjäna pengar åt dig själv nån annanstans. Du tycker man ska få behålla de pengar man tjänar, men samtidigt stjäl du andras (ja, eftersom du inte tänker betala tillbaka något) till dina egna syften. Ärligt talat, stå för dina åsikter och betala din utbildning själv!

Om du inte fattar varför det kan vara bra att dela med sig så tror jag du behöver fundera lite mer över vilken värld du vill leva i och hur man åstadkommer den. Iofs. har jag inte speciellt stora förhoppningar om att du kommer fram till något annat än en värld där du är kung och alla andra är slavar...

Jag förstår absolut hur du tänker. Det stämmer helt klart det du säger, man stjäl dom pengar en utbildning kostar staten och betalar samtidigt inte tillbaka det i form av skatt. Ett fall där jag behandlar staten som skit. Problematiken ligger i att om jag stannar kvar kommer staten garanterat att behandla mig som skit, man kan se det lite som förebyggande "hämnd" från min sida.

Problematiken ligger också i när du säger "och ärligt talat tror jag landet blir trevligare utan dem". En högutbildad akademiker är fortfarande en högutbildad akademiker huruvida han är ett själviskt svin eller inte. Jag tror faktiskt inte att Sverige klara sig bättre utan högutbildat folk, gör du? Även här kan vi ta läkare som exempel, jag har en ovanligt hög koncentration av kompisar som har genomgått kirurgiska ingrepp på sjukhus. Flertalet av dom har absolut kunnat skriva på att många av kirurgerna varit arroganta svin. Det är fullkomligt irrelevant, dom lever nämligen fortfarande tack vare att dessa arroganta svin varit villiga att lägga 10-12 år av sitt liv att bemästra sin specialitet. En ihopsydd spräckt blindtarm eller en ny hjärtklaff sitter där den sitter även om personen som gjorde det är djävulen själv, håller du inte med?

Jag tror att du missuppfattar mig när jag säger att jag vill behålla mina pengar. Skatt är något som behövs. Skatt är nämligen statens största inkomst. Staten ska lösa dom uppgifter dom 1) är bäst på att lösa och 2) inte går att lösa på annat sätt (privat). Om dom inte uppfyller 1, vilket är fallet med många av dagens tjänster så kommer dom inte att behöva mina skattepengar för att lösa just den posten. Då kan jag istället lösa det "själv" till en lägre peng/bättre standard. Det kan inte vara för mycket begärt att om det finns mer än ett sätt att göra någonting på, så ska det bästa väljas.

Edit: Angående utbildningskostnad. Om vi tittar på bugdetpropositionen jag visade tidigare i tråden så ser vi att utbildning kostar oss ungefär 50 miljarder om året. Detta är ungefär lika mycket som avgiften till EU (19 miljarder) och Internationellt bistånd (30 miljarder) kostar oss.

Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning 50 188 757
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379
Utgiftsområde 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 19 878 094

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Vadå för inställning? Vilja göra gott och få rimligt betalt? Skulle det vara fult?

USA lägger mest i världen per capita på sjukvård.

Inställningen att det är den egna betalningen som är det viktiga. Du får gärna visa en källa på att USA har mer resurser inom sjukvård per capita, men en följdfråga blir då; hur många får del av dessa resurser och hur mycket av dessa resurser kommer från plastikkirurgi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Så du föreslår att vi tar bort skattefinansieringen av utbildning? Inte mig emot, och jag tror nog inte Xerxes skulle tycka det är fel heller.

He, snygg vändning där, men givetvis är det inte det jag är ute efter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Tycker förövrigt din retorik är lite barnslig. Med hans utbildning är världen en läkare rikare. Menar du att vi hellre ska ta de pengarna och lägga på nån flumutbildning bara för att det är garanterat att studenten stannar i Sverige efteråt?

För du förespråkar antingen inte att personer som utbildas i sverige ska förbjudas lämna landet efteråt?[/

Nej, jag menar att man bör vara rakryggad, stå för sina val och åsikter och göra rätt för sig. Du som gillar frihet under ansvar, tycker du inte han ska ta sitt ansvar och stanna i sverige så länge att han minst har betalat tillbaka sin utbildning genom skatt? (eller utbilda sig utomlands och stå för kostnaderna själv)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om skattepengar nu nödvändigtvis ska läggas på utbildning är det bättre att de går till ambitiösa människor än utbildningar som bara existerar för att dölja arbetslöshetsstatistiken.

Ja, givetvis. Vad har det här med någonting att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag förstår absolut hur du tänker. Det stämmer helt klart det du säger, man stjäl dom pengar en utbildning kostar staten och betalar samtidigt inte tillbaka det i form av skatt. Ett fall där jag behandlar staten som skit. Problematiken ligger i att om jag stannar kvar kommer staten garanterat att behandla mig som skit, man kan se det lite som förebyggande "hämnd" från min sida.

Förebyggande hämnd? Varför inte bara åka innan din utbildning och stå för den själv istället? För det är ju inte staten du hämnas på nu i praktiken, eftersom staten bara är en förlängning av medborgarnas resurser, utan det är alla andra som betalar skatt. Du tycker inte om systemet, så då snor du mina pengar. Är inte det lite..., ogenomtänkt? Eller är det bara ett tankesätt för att rättfärdiga den lätta vägen till en läkarutbildning och kunna dra sen med gott samvete?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Problematiken ligger också i när du säger "och ärligt talat tror jag landet blir trevligare utan dem". En högutbildad akademiker är fortfarande en högutbildad akademiker huruvida han är ett själviskt svin eller inte. Jag tror faktiskt inte att Sverige klara sig bättre utan högutbildat folk, gör du? Även här kan vi ta läkare som exempel, jag har en ovanligt hög koncentration av kompisar som har genomgått kirurgiska ingrepp på sjukhus. Flertalet av dom har absolut kunnat skriva på att många av kirurgerna varit arroganta svin. Det är fullkomligt irrelevant, dom lever nämligen fortfarande tack vare att dessa arroganta svin varit villiga att lägga 10-12 år av sitt liv att bemästra sin specialitet. En ihopsydd spräckt blindtarm eller en ny hjärtklaff sitter där den sitter även om personen som gjorde det är djävulen själv, håller du inte med?

Jo, jag håller med. Jag blev bara lite irriterad där ett tag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag tror att du missuppfattar mig när jag säger att jag vill behålla mina pengar. Skatt är något som behövs. Skatt är nämligen statens största inkomst. Staten ska lösa dom uppgifter dom 1) är bäst på att lösa och 2) inte går att lösa på annat sätt (privat). Om dom inte uppfyller 1, vilket är fallet med många av dagens tjänster så kommer dom inte att behöva mina skattepengar för att lösa just den posten. Då kan jag istället lösa det "själv" till en lägre peng/bättre standard. Det kan inte vara för mycket begärt att om det finns mer än ett sätt att göra någonting på, så ska det bästa väljas.

Jovisst, men problemet här är ju att vad som är bäst inte har ett objektivt svar, utan är en åsiktsfråga. Alltså är det för mycket begärt att allas bästa sätt ska vara det sätt som används. Din andra punkt är ju en typisk sådan där åsikterna går isär. Vad som går att lösa privat och vad som faktiskt löses privat är inte alltid samma sak, och det beror också mycket på vilke lägstastandard man är villig att ha i ett samhälle (med dess fördelar och nackdelar).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Edit: Angående utbildningskostnad. Om vi tittar på bugdetpropositionen jag visade tidigare i tråden så ser vi att utbildning kostar oss ungefär 50 miljarder om året. Detta är ungefär lika mycket som avgiften till EU (19 miljarder) och Internationellt bistånd (30 miljarder) kostar oss.

Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning 50 188 757
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379
Utgiftsområde 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 19 878 094

Ja? Du vill att vi ska dra in biståndet och gå ur EU?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Inställningen att det är den egna betalningen som är det viktiga. Du får gärna visa en källa på att USA har mer resurser inom sjukvård per capita, men en följdfråga blir då; hur många får del av dessa resurser och hur mycket av dessa resurser kommer från plastikkirurgi?

http://www.nationmaster.com/graph/hea_hea_car_fun_tot_per_cap...

Borde ge en fingervisning. Angående plastikkirurgi har jag inte en aning, kolla upp det själv om du är intresserad. En gissning är att det inte är en särskilt stor del varför det nu skulle spela nån roll...

Varför skulle det vara fel att det är viktigt med min betalning? Menar du allvarligt att det är fel av mig att vilja jobba i ett system med stora resurser och höga löner? Tycker du är snuddande nära en totalitär inställning när du pratar om "plikt" och liknande. Är det din åsikt att länder inte ska ha något utbyte av arbetskraft?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Förebyggande hämnd? Varför inte bara åka innan din utbildning och stå för den själv istället? För det är ju inte staten du hämnas på nu i praktiken, eftersom staten bara är en förlängning av medborgarnas resurser, utan det är alla andra som betalar skatt. Du tycker inte om systemet, så då snor du mina pengar. Är inte det lite..., ogenomtänkt? Eller är det bara ett tankesätt för att rättfärdiga den lätta vägen till en läkarutbildning och kunna dra sen med gott samvete?

Fast vad jag än gör så är det ju folket i slutändan som åker på den, även om det är "mot" staten. Politikerna kommer alltid att ta beslut som påverkar folket precis som att allt jag gör mot eller allt jag får av staten är mot/från folket.

Jag tycker inte att jag behöver rättfärdiga någonting egentligen. Jag är givetvis ute efter att få det så bra som möjligt för mig själv. Detta sätts i proportion till hur stor skada jag måste göra mot andra och i det här fallet så övervägar nyttan av att dra utomlands (lön, arbetsförhållande, potential etc) vida mina samvetskval. Jag tänker inte offra min framtid för "Sveriges" skull. Jag är självisk, är inte alla det?
Man kan inte bygga en politik baserad på någon sorts inneboende godhet hos människor, även om det är en god tanke så måste man vara realistisk. Enda sättet att få folk att stanna är då att ge dom moroten att stanna, inte att hota med att piska resterande befolkning.

Citat:

Jo, jag håller med. Jag blev bara lite irriterad där ett tag.

Bra, det här är nämligen det viktigaste i debatten.

Citat:

Jovisst, men problemet här är ju att vad som är bäst inte har ett objektivt svar, utan är en åsiktsfråga. Alltså är det för mycket begärt att allas bästa sätt ska vara det sätt som används. Din andra punkt är ju en typisk sådan där åsikterna går isär. Vad som går att lösa privat och vad som faktiskt löses privat är inte alltid samma sak, och det beror också mycket på vilke lägstastandard man är villig att ha i ett samhälle (med dess fördelar och nackdelar).

Det finns alltid ett objektivt svar som är rätt. Ibland finns det två sidor med två olika åsikter där båda anser sig ha lika rätt. Eftersom vi inte har någon högre entitet (säg läraren när vi går i grundskolan) som kan säga vad som är rätt så kommer vi inte att få reda på det. Att vi inte vet vad som är rätt ändrar dock inte faktumet att ett av alternativen är bättre än det andra.
Kärnkraftsdebatten är väl ett tydligt exempel även om jag tycker att det finns ett rätt svar (och i och med att säga så kanske jag bevisar att båda sidorna alltid tycker att dom har rätt)

Citat:

Ja? Du vill att vi ska dra in biståndet och gå ur EU?

Jag tycker det är intressant att vi lägger lika mycket på utbildning, enligt mig en av dom viktigaste frågorna i ett samhälle, som vi lägger på två i jämförelse fullkomligt värdelösa poster.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."