Permalänk

Radiotjänst=Maffia

Vill man ha SVT så får man betala för det så enkelt är det. Så funkar det ju i det vanliga livet det man vill ha får man betala för. Men va det gäller sjukvård så vet man aldrig om man hamnar där eller inte.
Men jag vet iaf att jag aldrig hamnar på någon av SVTS kanaler eller radioprogram. Så för min del så betalar jag 166kr i månaden för ingenting.
Det skulle jag kunna lägga på något annat roligt!
Alla tillverkare av boxar, tv eller något annat får väl lägga in någon mjukvara så man måste slå in någon kod som man får av radiotjänst för att se deras dynga. Kan ju inte vara så svårt med tanke på att alla de boxar som är godkända av boxer måste uppfylla vissa krav även de andra operatörerna har det ju så.

Visa signatur

lalal

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som har mailat eller ringt radiotjänst sedan nyheten om att alla med dator och internetuppkoppling ska betala licens? Undrar hur mycket extra personal de kommer få sätta in för att ta emot alla mail och samtal när/om det blir verklighet?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmAroK _III
Vill man ha SVT så får man betala för det så enkelt är det. Så funkar det ju i det vanliga livet det man vill ha får man betala för.

Det är väl ingen orimlig tanke att staten skall erbjuda tv-kanaler? Dina skattepengar används redan till mycket konstigare saker (kvarnstensmuseet till exempel). Skillnaden är att alla inte måste betala för tv; staten har i sin godhet nöjt sig med att endast de som kan utnyttja tjänsterna behöver vara med. Visst skulle det säkert gå att göra systemet ännu bättre, men så dålig är väl inte tanken? Man skulle ju lika gärna kunna lägga aven andra avgifter på den vanliga skatten; varför skall endast de som kör bil betala bensinskatt? Det vore väl smidigare om man räknade ut totalsumman och fördelade den över hela befolkningen?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl ingen orimlig tanke att staten skall erbjuda tv-kanaler? Dina skattepengar används redan till mycket konstigare saker (kvarnstensmuseet till exempel). Skillnaden är att alla inte måste betala för tv; staten har i sin godhet nöjt sig med att endast de som kan utnyttja tjänsterna behöver vara med. Visst skulle det säkert gå att göra systemet ännu bättre, men så dålig är väl inte tanken? Man skulle ju lika gärna kunna lägga aven andra avgifter på den vanliga skatten; varför skall endast de som kör bil betala bensinskatt? Det vore väl smidigare om man räknade ut totalsumman och fördelade den över hela befolkningen?

Varför ska det vara "kan" där, varför inte bara ta betalt från dom som utnyttjar tjänsten?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Varför ska det vara "kan" där, varför inte bara ta betalt från dom som utnyttjar tjänsten?

Men lite av hela statsidén (som vi känner den i alla fall) bygger på att man inte får välja så mycket själv; kanske finns det andra som gillar tjänsterna? Tv-avgiften är lite unik just för att man kan påverka själv; jag skulle hellre slippa betala för till exempel kvarnstensmuseet och järnvägen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl ingen orimlig tanke att staten skall erbjuda tv-kanaler? Dina skattepengar används redan till mycket konstigare saker (kvarnstensmuseet till exempel). Skillnaden är att alla inte måste betala för tv; staten har i sin godhet nöjt sig med att endast de som kan utnyttja tjänsterna behöver vara med. Visst skulle det säkert gå att göra systemet ännu bättre, men så dålig är väl inte tanken? Man skulle ju lika gärna kunna lägga aven andra avgifter på den vanliga skatten; varför skall endast de som kör bil betala bensinskatt? Det vore väl smidigare om man räknade ut totalsumman och fördelade den över hela befolkningen?

Det är ju inte sant. Alla kan ju utnyttja tjänsten att bli lurad av propagandan. Det är ju bara att köpa en tv. Däremot kan en tv användas till så mycket mer än att titta på svt.

Permalänk

Skulle TV avgiften vara inbakad i skatten så skulle återminstånde avgiften kunna bli en aning lægre då det sprids øver månad/fler mænniskor.
Før mig kvittar det iofs. vad som gørs, betalar den sura tv avgiften ændå æven om svt inte sænder nåt vidare vettigt.

Men ær det inte den som finansierar vissa radiokanaler också om jag førstått det hela rætt? Då borde ju tekniskt sett radio också vara avgiftsbelagt om man nu ska ha en avgift som den.

Antagligen skulle det kosta mer æn det smakar att byta bort det gamla systemet dock. så... ja det spelar nog mindre roll ,vad man sæger, tycker eller gør. Den kommer nog førbli kvar i årtionden till iaf.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Däremot kan en tv användas till så mycket mer än att titta på svt.

Det var lite av vad jag menade med "Visst skulle det säkert gå att göra systemet ännu bättre", men hur stort är problemet egentligen? Hur många har egentligen tv endast till annat än tvtittande? Om man tittar på hela befolkningen är förmodligen grupperna "hushåll som innehar tv" och "hushåll som tittar på svt" förvillande lika, så att man väljer att lägga avgiften på den som är enklast att kartlägga är nog inget större problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror faktiskt att en allmän mediaavgift för alla både förenklar och sänker den genomsnittliga kostnaden. Jag äger ingen TV och planerar inte att skaffa en TV, men kan ändå se värdet i tjänsten. Däremot bör avgiften vara transparent, liksom SVT:s budgetansvar.

Precis som Elgot påpekar går det ändå inte att skräddarsy avgifter utefter varje individs användning. Ett klart större problem vilket kostar enorma summor är fusk och skadegörelse. En möjlig avgift drunknar här som en droppe i havet i jämförelse. Jag har tre sjukdagar på 20 år men vad vet jag om morgondagen?

Det skulle vara intressant att skicka en fråga till någon ansvarig, för om detta blir verklighet tar bl a SVT på sig ett större tekniskt ansvar. I så fall måste deras tjänster fungera precis lika väl oavsett operativsystem, och dessutom finnas tillgängligt i lite olika former. BBC UK skinnflåddes för sina tekniska lösningar och om detta ansvar läggs på en organisation i annars tröga Storbritannien borde det även kunna leda till konsekvenser i IT-banarepubliken Sverige.

Sedan finns det ju alltid varianten Italiensk TV: pengarna går halvt-om-halvt direkt i fickan på landets ledning!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det var lite av vad jag menade med "Visst skulle det säkert gå att göra systemet ännu bättre", men hur stort är problemet egentligen? Hur många har egentligen tv endast till annat än tvtittande? Om man tittar på hela befolkningen är förmodligen grupperna "hushåll som innehar tv" och "hushåll som tittar på svt" förvillande lika, så att man väljer att lägga avgiften på den som är enklast att kartlägga är nog inget större problem.

Den grupp som är enklast att "kartlägga" är givetvis de som tittar på svt, inte de som har tv. Vid digitaltvövergången fanns ett gyllene tillfälle att till nästan ingen extra kostnad alls göra om svt till betalkanaler med tv-avgiften som pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Den grupp som är enklast att "kartlägga" är givetvis de som tittar på svt, inte de som har tv. Vid digitaltvövergången fanns ett gyllene tillfälle att till nästan ingen extra kostnad alls göra om svt till betalkanaler med tv-avgiften som pris.

Nja, nu har man ju ett system där man registrerar vem som köper tv; hur mycket enklare kan det bli? Är det för övrigt inte så att man ogärna vill kryptera kanalerna; det finns fördelar med att kunna sprida samhällsinformation hyfsat fritt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volfram
Gäller det även för tex.ComHem eller Tele2 om jag vill ha kabelkanaler med
dekoder ? ( Är dom tvungna att tjalla för Radiotjänst ) ?

Förhoppningsvis biter dom ju inte handen som föder dem! Ips kommer nog krångla tror jag med raditjänst!

ska genast lägga in www.svt.se och www.sr.se i routern så dom adresserna blockeras!

Edit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag tror faktiskt att en allmän mediaavgift för alla både förenklar och sänker den genomsnittliga kostnaden. Jag äger ingen TV och planerar inte att skaffa en TV, men kan ändå se värdet i tjänsten. Däremot bör avgiften vara transparent, liksom SVT:s budgetansvar.

Precis som Elgot påpekar går det ändå inte att skräddarsy avgifter utefter varje individs användning. Ett klart större problem vilket kostar enorma summor är fusk och skadegörelse. En möjlig avgift drunknar här som en droppe i havet i jämförelse. Jag har tre sjukdagar på 20 år men vad vet jag om morgondagen?

Det skulle vara intressant att skicka en fråga till någon ansvarig, för om detta blir verklighet tar bl a SVT på sig ett större tekniskt ansvar. I så fall måste deras tjänster fungera precis lika väl oavsett operativsystem, och dessutom finnas tillgängligt i lite olika former. BBC UK skinnflåddes för sina tekniska lösningar och om detta ansvar läggs på en organisation i annars tröga Storbritannien borde det även kunna leda till konsekvenser i IT-banarepubliken Sverige.

Sedan finns det ju alltid varianten Italiensk TV: pengarna går halvt-om-halvt direkt i fickan på landets ledning!

Det med skräddarsy avgifter låter bakvänt bättre med skraddarsytt utbud, med andra ord välja det man vill se och när man vill se så kommer många program sållas bort eftersom inga tittar på dem kanske! eller så använder man itnernet och lägger ner tv!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Radiotjänst=Maffia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, nu har man ju ett system där man registrerar vem som köper tv; hur mycket enklare kan det bli? Är det för övrigt inte så att man ogärna vill kryptera kanalerna; det finns fördelar med att kunna sprida samhällsinformation hyfsat fritt.

Vadå fritt? Det är ju bara de som har tv som kan se svt och det är ju de som har tv som betalar. Samma personer som skulle betala för ett krypterat svt också, enligt förespråkarna eftersom det tydligen är så överlägset.

Vilken samhällsinformation tänker du på? Anslagstavlan eller? Är den värd 7 miljarder om året?

Permalänk

Ja fast det är ju ändå så att du kanske någon gång behöver att använda järnvägen. Eller att de där museet finns för barnen i skolan typ. Nu vet jag ju inte änns va de har på det där museet kvastar kanske?
Men SVT behövs inte på samma sätt då det finns andra kanaler som kan erbjuda något liknande.
Om nu det skulle bli så att man la allt på skatten istället så tror ju inte jag iaf att avgiften skulle sänkas aldrig i livet.

Visa signatur

lalal

Permalänk
Medlem

Intresssant artikel om licenskontroller

För ovanlighets skull har tidningen "Hem & hyra" en intressant artikel i senaste numret. Den handlar om TV-licensen.

Några citat:
"Medborgare som inte anmält sitt TV-innehav kan bötfällas, men det är inte särskilt vanligt. Under förra året polisanmälde Radiotjänst fem personer. Ett fall har avgjorts i tingsrätten, skolkaren fick 900 i böter. Man slipper dock att betala avgiften retroaktivt. Med andra ord riskerar oftast skolkaren inte någonting annat än att få påhälsning."

Ur intervju med kontrollant, varav det finns 80 i landet:
"-Av säkerhetsskäl går vi aldrig in i någons bostad."

Att de inte får gå in, visste förmodligen redan alla. Nu vet vi också att de inte heller vill gå in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
hon har en parabol, radio och högtalare... hur fan får de det till "TV" avgift?

du vet väll att TV avgiften gäller för radio också va?

avgiften borde hete Multimedia licens. eller nått skit.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
Intresssant artikel om licenskontroller

Ur intervju med kontrollant, varav det finns 80 i landet:
"-Av säkerhetsskäl går vi aldrig in i någons bostad."
[/I]

Att de inte får gå in, visste förmodligen redan alla. Nu vet vi också att de inte heller vill gå in.

de är väll därför de förfalskar ens namnteckning om man är hemma eller inte öppnar å tror att man inte är hemma, 2006 så stoppa kontrollanten lapp helvetet i brevinkastet hos mig där personen hade förfalskat min namnteckning där de påstog att de hade vart in och sett min TV osv. de tog ett år innan jag fick rätt om TV-Radio tjänst. men när jag talade om att jag skulle anmäla kontrollanten för namnförfalskning gick de lite fortare å få rätt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det bästa hittils är SVT`s / radiotjänsts reklam:
"SVTplay, gratis tv på internet"
Jaha? Vad kallar ni tvavgiften som är obligatorisk att betala då?

Antagligen syftar dom väl på att man inte behöver betala EXTRA för en webtjänst, men det är ju bara helt absurt..

Permalänk

heter det inte Radio och Tv avgift?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900