Fläktkontroller i 15 år gammalt PSU

Permalänk
Medlem

Fläktkontroller i 15 år gammalt PSU

Jag skulle göra en liten service på min reservwebbserver, en gammal 486a och jag har länge tyckt att nätaggregatets fläkt snurrat löjligt sakta så fläkten skulle smörjas. När jag plockat isär nätaggregatet och skulle skruva ur fläkten reagerade jag på att kabeln gick in i ett litet kort och sen in på det stora kretskortet.
När jag tittar på locket så står det "Chiu Electronics P2005S fan controlled" och jag inser att det är en fläktkontroller. Och den är från 1994! Mina nyare datorer med ATX har inte ens det och jag har då aldrig sett en AT-låda som haft det. När började de med sånt?
Nu blev den förbikopplad eftersom den står som webbserver nere i källaren så det gör inget att den låter lite och kylning är bara bra. Det blev en jävla fart på fläkten efter det men den låter inte så mycket endå underligt nog. Det är bra att chassit får lite luftcirkulation för overdriveprocessorn på 50 Mhz vill gärna bli lite varm. Sen mätte jag upp spänningarna och 12V linan ger bara 11V, är det någon kondensator som är på väg att ge upp? Jag har ett till nätaggregat som också ger för låg spänning.

Det blev tyvärr inga bilder för jag har ingen kamera med ström i för tillfället.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag såg en del XT aggregat under slutet av åttiotalet, som hade temperaturreglerad fläkt. Lite enkel krets, bestående av NTC-motstånd plus lite krimskrams.

Kommer ihåg en dator, som hamnade i någon sorts av svälvsvängningsmode. Den stod vid ett fönster som var öppet, och för tillfället var det väldigt kallt ute. När fläkten sög in kall luft i nätaggregatet, hamnade fläktens spänning under miniminivån, så den stannade av. Sen blev det varmt, och den hoppade igång igen, sen blev det kallt.....

Man hade väl inte kommit på PWM-signaler då.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Jo det är nog så den här kretsen är uppbyggd med men jag tror inte den fungerar för den ger 5V ut oavsett tempratur.

Permalänk

Anågende spänningen på 12V kan du kolla om det finns några trimpotar i agget för justering.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte fanns några

Permalänk
Medlem

Ja hittade ett till nätaggregat som låg på golvet och skräpade som behövde en service där fläkten hade ett väldigt ojämt varvtal. Ibland full snurr och ibland nästan inget. Vad tror ni jag hittar när jag lyfter på locket bortset från en massa damm?

Jo en till sensor

Och fläkten var inte värdens vackraste

Ett par blöta tops och papper och lite 5.56 så var fläkten som ny och resten fick en manuell urblåsning.
Jag överväger att döpa om den till Katrina efter stormen i USA. Jävlar så fläkten varvar och den blåser utan dess like. Den blåser mer än min nya dators 120mm fläkt! Och då är kontrollern inkopplad och fläkten får bara 9V. På 12V är den ännu värre men varvet är jämt och fint iallafall.

Sen mätte jag upp spänningarna med 3 hårddiskar och ett P1 moderkort och då ligger den på ca 12,2V så de måste nog belastas för att ge ut rätt spänningar.