Permalänk
Medlem

Kylning till min wearable computer

Hej håller på och bygger en wearable computer
(tyckte det vara värt att upgradera mig själv när min stationär redan är så tokmäktig ok så jag har bara x2 cores.. men meh jag väntar på x12/x16)

hur som hälst behöver lite förslag på alternativ kylnings sätt

har köpt ett PICO-ITXe kort, jag kunde valt ett med passiv kylning men den vara bara 500mhz vilket jag inte kan leva med så jag tog den med aktiv kylning modelen istället 1ghz (det låter lite ja men moderkort och processor är storleken av ett spelkort!)

fast jag vill inte ha den där fläkten om jag kan undvika den.

en wearable computer bör ju vara lite väder och vind tålig och om chassin är öppen för att jag måste ha en fläkt så blir det ju lite fel...

jag undrar om ni kan föreslå något bra förslag?

jag vill hällst ha så lite vikt som möjligt på moder kortet också då dator ska vara så stöt tålig som möjlig.

Så för att sammanfata

CPU kylning som är mer eller mindre
*Energi snåll (hällst snål åtminstånde.. det får inte äta upp allt för mycket batteri tid)
*Stöt tålig och robust
*kompakt

Vad bör jag titta på för alternativ?

Visa signatur

4Ghz 8Cores (Amd FX-8350), 32Gb ram (Cosair Vengance pc3-128000 1600Mhz x4), Sapphire ATI Radeon HD 5830 1GB (tragiskt omodärnt... oh well byte nästa månad... fast jag kör åtminstånde med 3 skärmar :)

Permalänk

En hyfsad kylfläns eller om du har gjort chassit i tex aluminium så kan du leda värmen från cpu till chassit med heatpipes.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

jo det är något sånt jag har funderat på

fast problemet med att ha något tung sitta på kortet är att den blir känsligare för stötar och g krefter överhuvud taget..

har funderat på nån slags submergence kyllning men vet int om det blir effektivt eller praktisk... typ lådan måste vara tät då och då kanske det blir problem med tryck när oljan värms.

sedan kan ju lådan börja läcka..

ett annat alternativ min bror nämnde vara att nån använde nån slags värme avledande gelé blandning...

men jag har inte kunnat hitta nån information om det.

jag tror inte min hårdisk kommer att ha några problem med sån kyllning då jag använder en solid state disk...

Visa signatur

4Ghz 8Cores (Amd FX-8350), 32Gb ram (Cosair Vengance pc3-128000 1600Mhz x4), Sapphire ATI Radeon HD 5830 1GB (tragiskt omodärnt... oh well byte nästa månad... fast jag kör åtminstånde med 3 skärmar :)