Uppgradera minne i Macbook 13"

Permalänk
Medlem

Uppgradera minne i Macbook 13"

HA bestämt mig för att köpa den nya alu Macbooken. Apple vill ha tusen spänn för att trycka i 4 gig minne istället för 2.
Detta kan man göra själv smidigt eller, som på en pc?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ja, det är inga problem att göra det själv.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
HA bestämt mig för att köpa den nya alu Macbooken. Apple vill ha tusen spänn för att trycka i 4 gig minne istället för 2.
Detta kan man göra själv smidigt eller, som på en pc?

Tänk på att du behöver SO-DIMM DDR3.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag har den macen. Köpte 4 gig minne på Inet nu.

köpte något corsair minne för tot 750 kr.

Dessa minnen funkar dock inte. Går utmärkt o starta och så, men hipp som happ så fryser datorn. får artefakter och ljudet får ryck o spelar höga pip.

Är det något man måste ställa om efter man har bytt minne eller är det minnena som är trasiga?

Det är samma sak både i OSX och i Vista 64 som jag har installerat.

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Medlem

Minnena är kass så plocka ur dom innan de drar med sig något...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Någon som vill köpa 4 gig skitminne?

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Medlem

En fråga till:
Tänkte köpa den på Mediamarkt idag, är det den senaste versionen dom har (early 2009).? Det kanske bara är den som säljs nuförtiden??

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Vad du ska ha är:
SO-DIMM 204pin DDR3

Om du vill ha 4GB är det 2x2GB som du får skaffa, finns 2 platser och macbook unibody stödjer inte 4GB-stickor (jag har provat).

Här är ett exempel, jag köpte själv 2 sådana samtidigt som jag beställde min macbook unibody 13":
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350649

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxelish
Någon som vill köpa 4 gig skitminne?

Kanske en bra ide att få dom utbytta mot minnen som funkar istället?
Kontakta inet...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla tips, har precis kommit hem med min nya mac. Bilr att fixa mer minne till helgen!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Du behöver en riktigt, riktigt, riktigt liten kryssmejsel. Jag har clas ohlsons sats med finmekanikerbits. Den går ner till phillips 000 tror jag och det ska vara betydligt mindre än så. Minsta spårmejseln fungerade men det är inte att rekommendera. Det är lätt att sabba skruvskallarna.

Hela undersidan ska loss. Åtta pyttesmå skruvar. Det ser kanske lite dramatiskt ut men det är inte svårare än att öppna en vanlig "minneslucka" på andra datorer. Några fler skruvar bara.

Permalänk
Medlem

Den vita MacBooken har ju DDR2-minnen, går det att uppgradera till DD3-minnen sen om jag vill uppgradera, eller är det någon skillnad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Den vita MacBooken har ju DDR2-minnen, går det att uppgradera till DD3-minnen sen om jag vill uppgradera, eller är det någon skillnad?

Nej, de har lite olika passform, så de fungerar inte ihop.

För övrigt så är det viktigt att kontrollera att minnena man köper passar till ens dator. Det gäller alla datormärken. Även om allt som följer standarden ska fungera i teorin, så gör det inte det i praktiken.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köpa kingston enligt vad deras webbsida rekommenderar. Har alltid funkat hittils.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar. Jag har rätt bra koll på vanlig pc-hårdvara, men laptops och dylikt är nya områden för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar. Jag har rätt bra koll på vanlig pc-hårdvara, men laptops och dylikt är nya områden för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.