Nvidia-baserad netbook demonstreras

Permalänk
Melding Plague

Nvidia-baserad netbook demonstreras

Nvidia visar upp en netbook med den egenutvecklade processorn Tegra. Datorn bjuder på lång batteritid och ett relativt lågt pris.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

199 dollar är inte pjåkigt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Frågan är hur mycket Tegra processorn orkar med i en netbook.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Jag antar att man inte kan installera Ubuntu? Vilka webbläsare finns det till Android och Windows CE? Skulle vara bättre än nuvarande netbooks för att surfa med.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Inte fan vill jag har windows i netbooken iallafall...bara man kan köra ubuntu skulle jag vara nöjd.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ubuntu går Bra på den

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

fläktlös? hade varit fint

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Är det verkligen fortfarande billigare att utveckla för DDR400? DDR2 och 3 är ju strömsnålare så de borde passa bättre för små bärbara.

Permalänk
Avstängd

Tycker detta är synd som fan. nVidia har inte X86, men lyckas med det här konceptet driva på utvecklingen. Så om de eventuellt får x86-stöd senare så har deras marknad redan blivit norpad av bland annat intel.

Problemet är att det är en förjävla fin produkt, som saknar det väsentliga x86-stödet som behövs för att verkligen ta över marknaden. Hoppas de lyckas få X86-licens snart.

Permalänk
Medlem

såg ut som en trevlig sak måste ha pryl för en Nvidia fanboy som jag

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Bra pris.
Handdatorhårdvara.

Permalänk
Avstängd

Kan jag tänka mig att köpa faktiskt:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Jag blir så jävla trött på Intel som ska hålla på med sitt x86 patent hela tiden. De är ju förfan störst i världen på processorer och sen kan de bestämma om någon får utmana de eller inte. Känns lite som det borde bryta konkurrenslagen på något sätt. Borde inte patentet gå ut snart eller något?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Är ens chippet designat för x86? Fick uppfattningen att det var en handdatorprocessor/krets och då är det ju helt annat.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Borde inte patentet gå ut snart eller något?

Som jag förstår är inte problemet just x86, för där har patentet gått ut, utan alla extrainstruktioner i form av SSE osv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Förstår jag artikeln korrekt bygger Tegra på ARM-arkitekturen och då har x86 licensen mycket riktigt ingen betydelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och trevligt att se fler prylar baseras på ARM, även om chippet i sig själv inte är någon nyhet.

Permalänk
Medlem

Datorn, snart en förbrukningsvara? Nej, kanske inte. Intressant och bra med alternativ på marknaden, synd att den inte kan köra Windows. Men det torde väl inte spela någon jätteroll, vad gör man på en dator av denna typ; skriver, informationssöker, och diverse mindre uppgifter som presentationer. Det kanske inte spelar någon roll om den inte kan köra Windows, bara det finns hyfsade alternativ.

Permalänk

om dom får ned priset på den till 99 dollar, så man kan få datorn för 999 kr eller mindre så är det en mycket möjligkonkurent

Permalänk
Medlem

X86 i sig hade jag gärna sett bita i gräset, det skulle framtvinga en modernisering av persondatorn som sådan. Idag lider datordesignandet av att en Core i7 måste kunna starta MS-DOS från '81. Hårdvaran är ju sånt man abstraherar bort.

Om de flesta klarar sig utan Windows i mobiltelefonen så klarar sig nog de flesta utan Windows i netbooken... som har samma innehåll. (ARM-processor och liten skärm.)

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Inaktiv

PATA? vart ska man hita PATA diskar snart? Min gammla laptop har PATA och det var ett helvete att hitta rätt disk (hitachi 24h version så klart).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Är det verkligen fortfarande billigare att utveckla för DDR400? DDR2 och 3 är ju strömsnålare så de borde passa bättre för små bärbara.

Jag tvekar starkt att det är DDR 1 minne somm sitter i. Det är snarare ett nedklockad DDR2 400 eller 667 sticka som sitter i.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Hedersmedlem

Gentoo, Debian och NetBSD finns åtminstone för ARM. Egentligen är det inget större bekymmer för om någon av de andra bestämmer sig för att stödja ARM så är det nog fixat på relativt kort tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker detta är synd som fan. nVidia har inte X86, men lyckas med det här konceptet driva på utvecklingen. Så om de eventuellt får x86-stöd senare så har deras marknad redan blivit norpad av bland annat intel.

Problemet är att det är en förjävla fin produkt, som saknar det väsentliga x86-stödet som behövs för att verkligen ta över marknaden. Hoppas de lyckas få X86-licens snart.

Vad ska de med x86 till? Ubuntu åt alla!

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur nvidia ger sig in på netbook-marknaden, speciellt efter Jen-Hsun Huangs uttalande om att atom-processorn är för klen för att köra dagens tunga program. Skillnaden är väl att nvidias lösning inte är för "klen" att köra moderna program, utan att den inte klarar av dem överhuvudtaget :p. Men nvidia satsar kanske på en mer specificerad marknad och därmed eliminerar "behovet" att köra tunga program.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8899-atom_skadar_mjukvaruind...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Gentoo, Debian och NetBSD finns åtminstone för ARM. Egentligen är det inget större bekymmer för om någon av de andra bestämmer sig för att stödja ARM så är det nog fixat på relativt kort tid.

Precis, huvudsaken är ju att Linux-kerneln kan lätt kompileras för ARM.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Vad ska de med x86 till? Ubuntu åt alla!

Hittills har jag inte sett en enda Netbook med linux som varit särskilt tilltalande ur användarsynpunkt. En riktig linuxdist där man kan få lite fria händer kräver lite kunskap. Och X86 krävs idag för att slå igenom ordentligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Jag tvekar starkt att det är DDR 1 minne somm sitter i. Det är snarare ett nedklockad DDR2 400 eller 667 sticka som sitter i.

Jag tolkade "stöd för 200 MHz DDR-minne." som DDR400, men man kanske menade DDR som samlingsnamn för hela "familjen". Precis som att PATA och SATA båda är ATA. Förhoppningsvis har du rätt.

Permalänk
Medlem

en sån där billig dator med ubuntu hade ju varit guld värd. då skulle jag ha med den till skolan och köra anteckningar på den och diverse nätsurf. fatta med den goa batteritiden med. behöver inget kraftfullare till de sakerna och om den släpps för mellan 1000-2000 kr är det ett givet köp för mig!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miff0
en sån där billig dator med ubuntu hade ju varit guld värd. då skulle jag ha med den till skolan och köra anteckningar på den och diverse nätsurf. fatta med den goa batteritiden med. behöver inget kraftfullare till de sakerna och om den släpps för mellan 1000-2000 kr är det ett givet köp för mig!

Istället för block att anteckna i, dock tror jag inte det skulle bli så populärt eftersom det låter när man skriver på datorn.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.