Permalänk
Medlem

Ljusstark vindvinkel DX?

Kan inte släppa det här med riktigt kort skärpedjup, det är så otroligt snyggt men jag får aldrig till det riktigt som jag vill själv.

Låter konstigt, men vad krävs för att ta en bild som den här?
(Lånade bild av radaradam som han postade i fototråden nyligen)

http://farm4.static.flickr.com/3605/3564216858_f4ce4a01db_o.j...

En till bild som illustrerar vad jag menar; (också hittad i fototråden)

http://imgur.com/2RF3.jpg

Jag vet inte exakt vad den är tagen med men skulle gissa på någon Canon FF tillsammans med 35 /1.4?
Inte bara den där bilden utan det blir något speciellt med fullformatare, minns jag gjorde någon tråd om det där innan och det blir ju ett annat utsnitt jämfört med ett DX-hus som har sin cropfaktor att ta hänsyn till också.

I den tråden tror jag kom fram till att jag skulle testa typ någon 50 1.4 och antagligen få samma "effekt". Nu ett tag senare så har jag testat både 30 /1.4 och 50 /1.8 på min D70 och visst kan man få till kort skärpedjup men inte alls på samma sätt.
Nu kan det ju iofs bero på cropfaktorn helt enkelt, att en 35a faktiskt blir 52.5mm.

Det är just det korta skärpedjupet i vidvinkel jag verkligen saknar och skulle vilja få till, bör det inte då räcka med att använda något som motsvarar 35mm på min DX? ~24mm alltså eller är det mer saker som spelar in? En större sensor ger ju annorlunda skärpedjup har jag för mig, exakt hur vet jag faktiskt inte.

Jävligt flummig frågeställning, jag vet. Men kort sammanfattat, det är något med FF och skärpedjup som jag aldrig lyckas få till!

Permalänk
Hedersmedlem

Faktum är att det enda* som påverkar skärpedjupet är brännvidden och bländaren, men du kan inte få samma korta skärpedjup med DX-formatet eftersom det inte tillverkas något objektiv som är såpass ljusstarkt som ger motsvarande bildvinkel och skärpedjup som 50 mm på fullformat - det skulle krävas typ ett 30/0.9.

Mitt råd är att köpa en Canon 5D, löjligt mycket IQ för pengarna. Jag känner själv igen samma fenomen från bilder tagna med fullformatskameror, det är någonting som ger bilderna "it". Det brukar vara förvånansvärt lätt att se om en bild är tagen med just fullformat (vilket i viss mån beror på att det oftast är mer erfarna fotografer som använder ff, i kombination med att de oftare används med fin optik etc.. men ändå).

* Optiskt konstruktion kan påverka skärpedjuplanet, men detta är oerhört teoretiskt och i praktiken väldigt lite

Edit: Såg inte att det var två bilder, den undre är mycket riktigt tagen med ett 35/1.4L. För att få motsvarande skärpedjup skulle du behöva ett 24/0.9-ish - lycka till med att finna ett sånt

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Så enkelt sagt är det som jag trodde, en liknande bild är inte möjligt att ta med en DX-kamera såvida man inte lyckas springa på något objektiv med dessa löjliga specs? (Vilket antagligen inte finns men man kan ju leka med tanken )

Då är det bara att drömma vidare om en FF-kamera då!

Permalänk
Medlem

Ett macro-objektiv verkar ju vara det du söker?
Tamron 90 1:2.8 macro

Stor bild:
http://farm4.static.flickr.com/3622/3560027397_4f2d6ff5aa_b.j...

Lite stor bild men visar ju skärpedjupet bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tamron 90 på en DX-kamera blir ju så långt ifrån vidvinkel man kan komma

Det är just det som är hela grejen, se på bilderna ovan så ser du hur jag menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Tamron 90 på en DX-kamera blir ju så långt ifrån vidvinkel man kan komma

Det är just det som är hela grejen, se på bilderna ovan så ser du hur jag menar

Aha!
Missade att det var vidvinkel du ville ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett billigare alternativ än att köpa FF är sigmas 30/1,4 som fungerar riktigt bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Ett billigare alternativ än att köpa FF är sigmas 30/1,4 som fungerar riktigt bra

Snacka om att inte ha läst trådskaparens inlägg längre än till första bildlänken...

Det blir nog svårt att få till ett sådant skäpredjup med en DX om du inte vill fuska dig till resultatet med exempelvis photoshop.

Finns många bra guider, bland annat från moderskeppet.se, där de går igenom hur man fuskar sig till ett skärpedjup.

Det tar tid, men det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Snacka om att inte ha läst trådskaparens inlägg längre än till första bildlänken...

Det blir nog svårt att få till ett sådant skäpredjup med en DX om du inte vill fuska dig till resultatet med exempelvis photoshop.

Finns många bra guider, bland annat från moderskeppet.se, där de går igenom hur man fuskar sig till ett skärpedjup.

Det tar tid, men det går.

Vad exakt är det som är svårt med att få det skärpedjupet på dx?

Kan visa ett ton bilder med likvärdigt kort skärpedjup. Handlar mer om att lära sig framhäva skärpedjupet så mycket som möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Faktum är att det enda* som påverkar skärpedjupet är brännvidden och bländaren...

Egentligen påverkar inte brännvidden skärpedjupet, åtminstone inte om man vill avbilda samma motiv med olika brännvidd. Brännvidden påverkar perspektivet vilket gör att skärpedjupet upplevs olika trots att det är det samma.

Sensorstorleken påverkar däremot skärpedjupet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Vad exakt är det som är svårt med att få det skärpedjupet på dx?

Kan visa ett ton bilder med likvärdigt kort skärpedjup. Handlar mer om att lära sig framhäva skärpedjupet så mycket som möjligt.

Som någon sade i början så, om målet är åt vidvinkelhållet med såpass kort skärpedjup behöver du något i stil med en 20/0.9 för att få samma effekt som ett 'vanligt' objektiv på FF.

Men visst, för all del, visa bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Vad exakt är det som är svårt med att få det skärpedjupet på dx?

Kan visa ett ton bilder med likvärdigt kort skärpedjup. Handlar mer om att lära sig framhäva skärpedjupet så mycket som möjligt.

Problemet är väl att det inte finns någon optik som möjliggör kort skärpedjup tillsammans med vidvinkel. Det blir inte samma grej helt enkelt tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Sigmas 24mm 1,8 ger fint skärpedjup. Har dock inte testat på DX själv men sett lite bilder på Interwebs. Det är ju även ett "makro" så den har bra närgräns.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Egentligen påverkar inte brännvidden skärpedjupet, åtminstone inte om man vill avbilda samma motiv med olika brännvidd. Brännvidden påverkar perspektivet vilket gör att skärpedjupet upplevs olika trots att det är det samma.

Sensorstorleken påverkar däremot skärpedjupet.

Du har fel, det är faktiska storleken på bländaren som ger skärpedjupet, och för att få in samma mängd ljus, samma bländartal, behöver man ett större hål för vid längre brännvidd.

Alltså kortare brännvidd samma bländare --> mindre hål --> större skärpedjup

Sedan påverkar sensor storleken perspektivet,
samma brännvidd mindre sensor --> mindre bildvinkel

Slutsatsen är alltså att om man vill ha kortare skärpedjup vid samma bildvinkel behöver du antingen en större censor och längre brännvidd, mellanformat har besvärligt kort skärpedjup, eller ljusstarkare optik med större hål.

Rent praktiskt så finns inte "tillräckligt" ljusstark 20 mm optik för att ge riktigt kort brännvidd med en delsensors systemkamera.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det som påverkar skärpedjupet är förstoring och bländare och inget annat. Förstoringen är ett resultat av avstånd och brännvidd. Man har samma förstoring på 1m och 50mm som man har på 2m och 100mm.
Med samma utsnitt och bländare kommer man, oavsett brännvidd, att få samma skärpedjup. Detta eftersom förstoringen är densamma.
I teorin skiljer det litegrann även beroende på brännvidden, beroende på vilket fokusavstånd man har, men i praktiken kan man lämna det utanför.

Sensorstorleken i sig påverkar inte skärpedjupet, men för att få samma utsnitt med en mindre sensor måste man ha ett större avstånd, vilket ger lägre förstoring och därmed längre skärpedjup.
Om man förutsätter att den slutliga förstoringen (hur stor bilden är när den betraktas) kommer en bild tagen på samma avstånd, brännvidd och bländare med en APS-C resp. FF visa att bilden tagen med APS-C-sensorn har KORTARE skärpedjup, eftersom oskärpecirkeln (circle of confusion) är mindre.

Mer läsning, för den intresserade, finns tex här:
http://www.bobatkins.com/photography/technical/digitaldof.htm...
http://www.dofmaster.com/dof_imagesize.html

Hur som helst kommer man alltid att ha ca ett stegs kortare skärpedjup med FF vs APS-C om utsnittet är detsamma. Man behöver alltså ett steg ljusstarkare objektiv på APS-C, jämfört med FF, om man vill ha samma skärpedjup. Men det har ju redan framkommit i tråden.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Speciellt dom två sista ovanför min post här gjorde så att allt föll på plats ganska bra

Då är det bara att påbörja sökandet efter en 5D eller liknande, tycker det blir så sjukt snyggt. Kanske kan tyckas konstigt men det är något jag saknar hela tiden just nu, går inte att få till det så som jag vill.

Den där sigmagluggen 24 /1.8 eller någon liknande 20 /1.8 gör ju att man kommer en bit på vägen men tror det behövs större bländare ändå. 1.8 är lite väl litet tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Tack för alla svar. Speciellt dom två sista ovanför min post här gjorde så att allt föll på plats ganska bra

Då är det bara att påbörja sökandet efter en 5D eller liknande, tycker det blir så sjukt snyggt. Kanske kan tyckas konstigt men det är något jag saknar hela tiden just nu, går inte att få till det så som jag vill.

Den där sigmagluggen 24 /1.8 eller någon liknande 20 /1.8 gör ju att man kommer en bit på vägen men tror det behövs större bländare ändå. 1.8 är lite väl litet tror jag.

Litet? Det tycker jag inte... Kör du en 5D kan du ju köra runt iso 1200 iaf utan problem... Körde iso 800 och 1,4-2.0 på konserter med överkomliga slutartider. Dessutom kommer du inte hitta något med större bländare...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller