Varför lägger Telia till user-ID i headern på mail?

Permalänk
Medlem

Varför lägger Telia till user-ID i headern på mail?

Eftersom jag såg att Telia kundservice finns här kan man kanske äntligen få ett vettigt svar.

Varför lägger telias SMTP-servrar till strängen (authenticated as uXXXXXXXX) i headern på mail som skickas med en lokal klient? Denna sträng är det unika kundnummer man har hos Telia. Märkväl att detta inte sker med mail skickade med den web-baserade klienten.

Jag är låst till att använda telias SMTP-servrar och är knappast intresserad av att få mitt kundnummer uppvisat om jag skickar ett mail bundet till tex ett gmail-konto eller någon annan leverantör.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Precis?

Då blir dina mail även SSL krypterade ända fram till Gmail
Så FRA kan ta sig!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Jag trodde att gmail bara körde på port 25, tusen tack för tipset. Blir till att köra alla konton över deras SMTP.

Egentligen jävla vansinne att behöva förlita sig till tredje part för att behålla ett uns av integritet. Nu är väl inte Google kända för att måna om användarnas integritet, men innehållet går alltid att kryptera om man vill skicka känslig info till känt folk.

Än en gång, tack skall ni ha.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att telia tycker att detta är en "jättebra feature" dom har lagt till för att kunna spåra abuse och dylikt enklare.

Men finns ju en telia kundservicekille här som brukar vara bra på att svara på frågor.
Kan ju pm:a honom om denna tråden om inte annat!

Permalänk

Det är inte ditt kundnummer, utan det är din epostadress. Alltså samma uppgift som du normalt har som avsändare på din epost.

Du ska dessutom använda port 465 samt SSL för att skicka med Telias mailserver.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Det är inte ditt kundnummer, utan det är din epostadress. Alltså samma uppgift som du normalt har som avsändare på din epost.
Telia Kundservice

Är även du arbetsskadad? Inget illa menat, men när man jobbar inom den där branchen, något som jag har gjort tidigare, så blir man mer och mer van med att säga e-post för att alla ska fatta. Egentligen avskyr jag försvenskningar av alla de slag och tycker absolut att det heter mail, inte heller "mejl" är acceptabelt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Är även du arbetsskadad? Inget illa menat, men när man jobbar inom den där branchen, något som jag har gjort tidigare, så blir man mer och mer van med att säga e-post för att alla ska fatta. Egentligen avskyr jag försvenskningar av alla de slag och tycker absolut att det heter mail, inte heller "mejl" är acceptabelt.

Det är klart man blir lite arbetsskadad.
Vi har på Telia rutiner om hur vi ska uttrycka oss i skrivet språk.
E-post skriver vi för att alla som inte riktigt är så hemma på engelska ska förstå, mail är helt klart korrekt i annat fall.

Precis som min kollega Markus skriver är uXXXX din egentliga e-post (mail) adress.
Man kan använda både uXXX och (dinmail)@telia.com som inloggning på webmail och i din lokala klient.

Det har inget med FRA att göra utan är för att vi inte vill ha öppna SMTP servrar genom att det skickas så mycket spam från öppna SMTP servrar.

Hoppas ni gillar att vi är här inne och skriver även fast vi är hänvisade till att skriva lite underligt ibland.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Två svar från Telia och inget av dem förklarar varför User-ID läggs till i headern av SMTP-servern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice

Man kan använda både uXXX och (dinmail)@telia.com som inloggning på webmail och i din lokala klient.

Nu börjar det likna något, varför står det inte på er hemsida att man kan autentisera med själva mailadressen? Om jag vill använda er SMTP-server till andra konton (ej Telia), tex för att undvika spam till min telia-adress, vad hjälper det då om telia-adressen står i klartext i headern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Det är inte ditt kundnummer, utan det är din epostadress.

Det är även subdomänen som jag har en personlig hemsida, det är även användarnamn till ftp-servern. Vad finns det för anledning till att folk skall kunna koppla samman min email med min hemsida?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice

Det har inget med FRA att göra utan är för att vi inte vill ha öppna SMTP servrar genom att det skickas så mycket spam från öppna SMTP servrar.

Det förklarar fortfarande inte varför ni lägger till User-ID i headern.

Väldigt bra att ni har börjat svara här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Två svar från Telia och inget av dem förklarar varför User-ID läggs till i headern av SMTP-servern.

Nu börjar det likna något, varför står det inte på er hemsida att man kan autentisera med själva mailadressen? Om jag vill använda er SMTP-server till andra konton (ej Telia), tex för att undvika spam till min telia-adress, vad hjälper det då om telia-adressen står i klartext i headern?

Det är även subdomänen som jag har en personlig hemsida, det är även användarnamn till ftp-servern. Vad finns det för anledning till att folk skall kunna koppla samman min email med min hemsida?

Det förklarar fortfarande inte varför ni lägger till User-ID i headern.

Väldigt bra att ni har börjat svara här.

LOL jag älskar konspirations teoretiker.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Jag trodde att gmail bara körde på port 25, tusen tack för tipset. Blir till att köra alla konton över deras SMTP.

Om du tänker på att ISP:er ofta blockerar port 25 så är det så att dem blockerar Dig från att köra en server på port 25 och inte så att dem blockerar dig från att ansluta till en annan SMTP server på port 25. Stor skillnad.

Du |- port 25 <- glad-klient-som-försöker-skicka-mail
Du -> port 25 -> smtp.annan.leverantor.se

(Där "|-" ska symbolisera "stopp".)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Om du tänker på att ISP:er ofta blockerar port 25 så är det så att dem blockerar Dig från att köra en server på port 25 och inte så att dem blockerar dig från att ansluta till en annan SMTP server på port 25. Stor skillnad.

Du |- port 25 <- glad-klient-som-försöker-skicka-mail
Du -> port 25 -> smtp.annan.leverantor.se

(Där "|-" ska symbolisera "stopp".)

Där har du fel.

"Blockering av e-post på port 25

Från och med den 15 mars 2004 blockerar Telia port 25 för all utgående e-post. Detta påverkar dig som skickar e-post via en extern e-postleverantör eller via en egen e-postserver."

http://www.telia.se/privat/link.do?OID=1537015388&channelId=-...