Permalänk
Medlem

Köpa ett grymt nätverkskort

Nu har jag bestämmt mig för att investera i ett riktigt bra nätverkskort pga. att jag LAN:ar mycket .
Nätverkortet får gärna ha egen processor så att den inte belastar CPU:n.

Problemet är: Vad köpa? Vilken modell/märke?

Öppen för föslag......

/Tack

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag avsäger mig allt ansvar för eventuella stavfel p.g.a för litet dagligt intag av koffein.

Permalänk
Medlem

Själv har jag bra erfarenhet av 3Com kort...

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem

3com, inget annat!

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk

3Com är förbannat trevliga kort, har hört en hel del trevligt om intel också dock.

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Medlem

Dom här grabbarna lär kunna ge dig bra prestanda.
http://www.dolphinics.com/
Vad har du för moderkort? För det kommer att bli den nya flaskhalsen. Synd bara att det inte är så många som använder tredimensionella nätverk (förutom då superkluster )

Citat:

The highest sustained application to application SCI performance is currently achieved on Intel IA64 (460GX, Itanium) based machines.The current record is: 326 MegaBytes/s

Visa signatur

42 * 1.618 = 67,956

Permalänk
Medlem

satsa på ett gigabit kort...

Permalänk
Medlem

3com 905s har jag, grymt trevligt kort

Permalänk
Medlem

Mitt favoritkort, Kör med det i alla mina burkar hemma, Den har en egen CPU så den avlastar din dator rejält.
Sen är den inte så dyr heller.
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetai...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Mitt favoritkort, Kör med det i alla mina burkar hemma, Den har en egen CPU så den avlastar din dator rejält.
Sen är den inte så dyr heller.
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetai...

http://www.3com.com/products/prodimage/image/prd_lg_3cr990svr...

Vad är skillnaden mellan det och 3C905CX? Är det den inbyggda krypteringen eller är det något mer. Jag är också sugen på att byta ut mitt sunkiga realtechkort när ekonomin tillåter det.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

OK, det verkar som om det blir ett 3Com-kort
Har 3Com flera schyssta modeller?

*Dreglar* >>> http://www.dustin.se/default.asp?OR...?PID=5010026552

/Tack för alla svar hittills!

Permalänk
Hedersmedlem

Heh... Det skulle vara kul att se något test där de kör med ett 3com-kort med processor på, i en dator med SCSI-hårddisk... 0% CPU när man tankar?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Vad är skillnaden mellan det och 3C905CX? Är det den inbyggda krypteringen eller är det något mer. Jag är också sugen på att byta ut mitt sunkiga realtechkort när ekonomin tillåter det.

905 har väl inget av det som står nedanför vad jag vet.
3XP processorn gör allt hästgöra.

3Com EtherLink 10/100 PCI NICs med 3XP processor avlastar systemet genom att utföra nätverks- och krypteringsprocesser direkt på kortet.

Huvudfunktioner
Optimerad för Windows 2000. Utvecklade tillsammans med Microsoft så är dessa nätverkskort optimerade för Windows 2000 för att reducera CPU-användningen och maximera systemets och nätverkets genomströmning.

Förbättrar kapaciteten
En integrerad 3XP-processor hanterar nätverksupp-gifter direkt så att huvudsystemet kan fokusera på att ge service åt tillämpningar.

Snabbare kryptering
Avlastar Windows 2000 från CPU-intensiv IPSec kryptering, vilket ger säkra IPSec-anslutningar i hela systemet utan att försaka systemets kapacitet. Intelligent program. DynamicAccess-tekniken tillför 3Coms nätverkskort intelligens och ger smarta lösningar på traditio-nella problem i ett datasystem.

Framtidssäkrade
Dessa nätverkskort ger högsta kapacitet i befintliga 10/100 Ethernet nätverk och gör att man kan migrera till Windows 2000 när man behöver och vill dra fördel av dess avan-cerade funktioner. Total tillförlitlighet. Alla 3Coms EtherLink nätverkskort har mycket hög tillförlitlighet och levereras med begränsad livstidsgaranti.

· TCP/IP offloads reducerar serverbelastningen.
· IPSec offloads inkluderar 3DES, DES, MD5, and SHA-1.
· Installera upp till åtta NIC för ett genomflöde på 800Mbps.
· "Self-healing" funktion söker transperent av och reparerar aktiva länkar.
· Stöd för upp till 16 v-LAN från en server.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

finns det några billigare 3com kort med 3xp prollar på? lr andra märkens lösningar......... mitt surecom från db suger.......

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA

905 är väl inget av det som står nedanför vad jag vet.
3XP processorn gör allt hästgöra.

klipp

Ok, 905 har ingen egen processor, synd. Gör inte Intel serverkort också?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

digital säger jag bara.... men iofs så har intel köpt deras nätkort... så intel to the people

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA

905 har väl inget av det som står nedanför vad jag vet.
3XP processorn gör allt hästgöra.

3c905 avlastar visst processorn. fast hur mycket vet jag inte. Jag har för mig att den tog hand om checksummorna på antingen Tx eller Rx.
Jag har alltid misstänkt att det enda 3xp-processorn gör bättre är kryptering. Jag har frågat tidigare här men ingen har kunnat svara på vad den gör.

Ett riktigt grymt kort är 3c996b-t (tillverkat av Broadcom som kallar den BCM95701). Förutom att det är ett gigabitkort med stöd för PCI-X 133, så tar den hand om alla checksummor.
Dessutom går det att "klumpa ihop" flera kort så att det fungerar som ett kort med dubbla prestanda, eller med ett kort som backup (för den som orkar: Smart Load Balance and Fail over / Link Agggregation (802.3ad) / FEC/GEC/802.3ad-Draft Static).

Har ett sånt själv och jag blir bara mer och mer nöjd med det. En ball egenskap är att den skiter i vad man sätter i för kabel, korsad eller inte så är det bara att köra. Kan även dela IRQ med mitt andra kort (3c905b-t) utan problem.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Hedersmedlem

"En ball egenskap är att den skiter i vad man sätter i för kabel, korsad eller inte så är det bara att köra."
Så är det väl ändå med alla kort?
Funkar så med mitt 3C905 iallafall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
"En ball egenskap är att den skiter i vad man sätter i för kabel, korsad eller inte så är det bara att köra."
Så är det väl ändå med alla kort?
Funkar så med mitt 3C905 iallafall.

Inte mellan två burkar med ett varsitt 905 va?
Då måste du använda korsad.
996 ställer om sig själv.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Jaså! Nu förstår jag...
Vad häftigt isåfall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck

3c905 avlastar visst processorn. fast hur mycket vet jag inte. Jag har för mig att den tog hand om checksummorna på antingen Tx eller Rx.
Jag har alltid misstänkt att det enda 3xp-processorn gör bättre är kryptering. Jag har frågat tidigare här men ingen har kunnat svara på vad den gör.

Ett riktigt grymt kort är 3c996b-t (tillverkat av Broadcom som kallar den BCM95701). Förutom att det är ett gigabitkort med stöd för PCI-X 133, så tar den hand om alla checksummor.
Dessutom går det att "klumpa ihop" flera kort så att det fungerar som ett kort med dubbla prestanda, eller med ett kort som backup (för den som orkar: Smart Load Balance and Fail over / Link Agggregation (802.3ad) / FEC/GEC/802.3ad-Draft Static).

Har ett sånt själv och jag blir bara mer och mer nöjd med det. En ball egenskap är att den skiter i vad man sätter i för kabel, korsad eller inte så är det bara att köra. Kan även dela IRQ med mitt andra kort (3c905b-t) utan problem.

vad kostar den & vart finns den?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Här finns den för 1672:-.

Office ona data beställer den om man frågar, jag betalade 1750:- för den där, vet inte vad priset där ligger på idag.

Egentligen så går det nog att beställa kortet från vilken återförsäljare som helst som har 3com i sitt sortiment. Har har för mig att tex datorbutiken hade det tidigare. Om du hittar nån återförsäljare för Broadcom så kan du ju beställa deras kort istället, det kanske är billigare.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Do not look straight into the light, for it will blind you...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt

vad kostar den & vart finns den?

Jaa, hemma hos mig, jag har tre!
(Nu skröt jag nog lite...)

Eller rättare sagt så har jag ett 3COM 996B-T och två st BCM95701.
Om det är någon som vet ett bra program så kan jag testa vad
de går för. (Kör Win2000)
Vore bra om någn vet ett program som man kan stressa en
switch med också, då jag är lite intresserad av vad den går för.

Jag ska nog ha kvar två och sälja ett, men jag är inte säker än.

Som det är just nu så har jag bara ett 3COM 905 och ett 996B-T
i datorn. Detta på grund av att jag oftast hade 100 kortet till
internet uppkopplingen och körde med gigabit kortet överallt annars.

Men då gigabit korten är snällare och mycket mera förlåtande
när man delar irq så är det en klar fördel att kunna slänga ut det
gamla 3COM kortet. För att inte tala om att jag nu teoretiskt
kommer att överstiga min pci bus överföringskapacitet med nästan det dubbla när jag kopplar.
(Kan inte komma över att pci bussen är så seg och ligger så efter)
Dessutom så är det en klar skillnad på hur pass mycket man
avlastar.

Permalänk
Medlem

"Hittade" ett 3C905B-TX i en dator som skulle skrotas på skolan. Det åkte ner i skolväskan rätt snabbt.... undrar vad ett sånt är värt...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
"Hittade" ett 3C905B-TX i en dator som skulle skrotas på skolan. Det åkte ner i skolväskan rätt snabbt.... undrar vad ett sånt är värt...

Ca 150:- kanske!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless