Problem med hårddisksinnehåll

Permalänk
Medlem

Problem med hårddisksinnehåll

Halloj.

För en tid sen kraschade en väns dator och jag skulle hjälpa henne med att rädda innehållet på hårddisken. Den kraschade hårddisken hade Windows Vista 64-bitars.

Kom på den "smarta" idén att använda min Qnap NAS TS-109 till detta och satte in datorns hårddisk i en lös standard-kabinett och bara kopierade allt innehåll rakt av med Qnapens copy via USB-funktion.

Nu har jag sållat ut all den informationen som hon vill ha kvar, bilder osv (ej Windows om det nu är relevant), och lagt över allt det på min externa hårddisk (vanlig kabinet med en vanlig hårdisk i).

Problemet är nu att jag inte kommer åt filerna som finns i alla undermappar, kan se via egenskaper att det finns massa saker där men när jag går in i mapparna ser man ingenting. Filerna är inte dolda heller, för när jag ställer in visa dolda filer syns de inte ändå. Mappstrukturen är alltså fullt synlig men inte filerna.

Börjar bli hög tid att leverera tillbaka all skit som är på disken men har ingen aning om hur man nu kommer åt det från datorn.

Någon som vet hur jag kan göra för att komma åt filerna?

Jag testade förresten att lägga in en mapp i WinRAR, och där syntes filerna, drog över en fil till skrivbordet men den försvann direkt igen.

Permalänk

Om det är filer som låg i exempelvis C:\Users\<Ditt användarnamn>\ så kan det hända att Vista har satt massa elaka filrättigheter som du måste ta över ägandet på.

Kolla om detta kan hjälpa dig:
http://www.vista4beginners.com/Change-permissions-take-owners...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Tack för svar, detta ser intressant ut. Ska kollas när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjanterifjant
Om det är filer som låg i exempelvis C:\Users\<Ditt användarnamn>\ så kan det hända att Vista har satt massa elaka filrättigheter som du måste ta över ägandet på.

Kolla om detta kan hjälpa dig:
http://www.vista4beginners.com/Change-permissions-take-owners...

Detta funkade ej..

Finns det något annat man kan göra?