Strömförande chassi dödar hårddiskar?

Permalänk

Strömförande chassi dödar hårddiskar?

Jag har min dator kopplad till ett ojordat uttag eftersom de enda platserna som jag har jordade uttag är i köket och badrummet,
och har vid några tillfällen fått stötar av att jag tagit i datorchassiet.

Det jag undrar är om det på något sätt är skadligt för datorn att det är så?
Har nämligen problem med att mina hårddiskar går sönder.

Tror jag är uppe i fyra splitternya hårddiskar som har gått sönder inom en vecka efter installation vilket börjar bli väldigt irriterande.

Nån som har en aning?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är något fel då du skriver att fyra helt nya diskar har gått sönder. Jag hade kopplat om snarast så datorn är kopplad till jordade uttag. Kanske kan dom andra komponenterna tagit skada då där går ström i ditt chassi. Detta kan jag inte bekräfta men en misstanke.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk

Jag ska byta till ett jordat uttag så fort jag kan.

De enda komponenterna jag har problem med är hårddiskarna, så jag hoppas att inget annat har tagit skada..

Frågan är ju vad som är fel?
Det måste ju vara många som kör datorn via ett ojordat uttag utan att det blir såhär...

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

du måste nog kolla så att alla distanser bakom ditt moderkort är på rätt plats,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stomper
du måste nog kolla så att alla distanser bakom ditt moderkort är på rätt plats,

Ja, jag får ta och kika på det.

Om distanserna inte sitter där de ska eller saknas, kan det isf vara de som ställer till det?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malici0us
Ja, jag får ta och kika på det.

Om distanserna inte sitter där de ska eller saknas, kan det isf vara de som ställer till det?

Kan det kanske vara, men det brukar ju mer visa sig som att datorn inte startar eller sånt eftersom det blir kortis på mobot. Jag har min dator kopplad till ojordat uttag då det endast finns jordade i köket och jag har aldrig fått stötar eller liknande. Verkar lite skumt eftersom jag tippar på att de flesta människor har sina datorer kopplade till ojordade uttag eftersom de flesta uttag är såna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.