Permalänk
Medlem

i7 speldator 19k eller lägre

Hej!
Har väntat alldeles för många år på att köpa mig en dator men nu är det dags!

Spel är prio ett. Datorn kommer tyvärr stå centralt i hemmet fullt synlig så något "fjortischassi" funkar inte.

Jag vet om att i5 mm kommer snart men den som väntar på nått bättre är oskuld hela livet.

Amd trådarna har jag också sett, men insnöad som man är lutar det ändå åt Intel. Jag har funderat på SLI istället men pga drivrutiner och värme lutar det åt ett singel kort nu till en början.

Jag tar i då tanken är att processorn ska överklockas den dagen den flaskar och ev ett till kort i SLI längre fram

Totalt: 19 296 kr.

Asus P6T Deluxe v2
Intel Core i7 920 2.66GHzst
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz XMS3-12800
Cooler Master ATCs 840 ATX Silver
640GB Western Digital Caviar Black SATA 2st
Optiarc AD-7243S DVD±RW Silver SATA, OEM
850W Corsair CMPSU-850HXEU
XFX GeForce GTX 285 1GB Black Edition
Montering Datorpaket
Noctua NH-U12P SE1366 CPU Cooler, s1366
Kortläsare Intern 3,5" All in 1 Silver USB 2.0
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single
Fraktfritt Sweclockers

Tacksam för alla synpunkter!

PS: ja det hade varit skönt o veta hur man laddade upp en bild från kundvagnen istället! Ds

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Oj stort fint chassi du valt. Men varför inte sätta ihop själv, chassit som du har valt har t o m uttagbar moderkortsplåt?

Permalänk
Medlem

Kul att du valde rätt chassi!

Däremot trist att se att den enda som blir glad åt det är montören på Inet

Permalänk
Medlem

Ska du köra SLI räcker 750W, Låter inte klokt att köpa ett system för 20k när det nästa månad kommer nya i5or och i7or med moderkort och minnen hälften så billiga, sparar ju flera tusenlappar genom att vänta till 6e september.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Ska du köra SLI räcker 750W, Låter inte klokt att köpa ett system för 20k när det nästa månad kommer nya i5or och i7or med moderkort och minnen hälften så billiga, sparar ju flera tusenlappar genom att vänta till 6e september.

i7orna som kommer är väl inte som nu av Socket LGA1366 utan mer budget inriktade med mindre bandbredd?

Mercy! Jo det är sant, jag mjukstartar så att jag bara har att trycka på on-knappen. Vad har du för komponenter i din låda?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

min var lite billigare vill jag minnas, kommer ej ihåg exakt siffra.

så det går att pressa ner priset lite mer...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
i7orna som kommer är väl inte som nu av Socket LGA1366 utan mer budget inriktade med mindre bandbredd?

Mercy! Jo det är sant, jag mjukstartar så att jag bara har att trycka på on-knappen. Vad har du för komponenter i din låda?

Ang i5, alt i7 sockel 1156, svårt att svara på i dagsläget, billigare tror(!) jag de kommer vara, men hur de presterar är knepigt att sia om. Kan vara så att de är näst intill likvärdiga i7 920 (sockel 1366) däremot rår de ej på i7 950 och i7 975. (Allt stockklockat då!)
Vi får se.

Jag har i7 920 (D0), Gigabyte Ud5 mb och Patriot viper minnen till min rigg, i princip samma som dig, men jag klockar mitt till 4ghz då

Permalänk
Medlem

Blir nog bra det där. Men jag tycker du har tagit marknadens mest oprisvärda grafikkort.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
i7orna som kommer är väl inte som nu av Socket LGA1366 utan mer budget inriktade med mindre bandbredd?

Mercy! Jo det är sant, jag mjukstartar så att jag bara har att trycka på on-knappen. Vad har du för komponenter i din låda?

Svårt att säga.
De nya i7orna kommer dock inte vara speciellt mycket billigare än i7 920.

Skulle jag köpa nu hade jag köpt en i7 920 och klockat den lite ett säkert kort

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Blir nog bra det där. Men jag tycker du har tagit marknadens mest oprisvärda grafikkort.

Tycker också 285 gtx är för dyrt för hur mycke mer prestanda du får. Om du vill ha Nvidia välj ett 275 gtx. Senare kan du slänga in ett till 275 i SLI eller byta ut till ett DX 11 kort.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk

En SSD är ett måste för en 20k dator!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
En SSD är ett måste för en 20k dator!

Håller med till 100%.
Minst en 60gb, helst större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Håller med till 100%.
Minst en 60gb, helst större.

Finns väl mer eller mindre bara ett alternativ som är vettigt idag när det kommer till sdd och är 80gb från något företag som heter Intel.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Finns väl mer eller mindre bara ett alternativ som är vettigt idag när det kommer till sdd och är 80gb från något företag som heter Intel.

Inte nödvändigtvis, får du tag på ett ex?

Ozc Vertex duger bra också. Finns säkert ännu fler alternativ.
Men visst, Intel är säkert bäst. Men det betyder inte per automatik att allt annat är skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Inte nödvändigtvis, får du tag på ett ex?

Ozc Vertex duger bra också. Finns säkert ännu fler alternativ.
Men visst, Intel är säkert bäst. Men det betyder inte per automatik att allt annat är skit.

Kanske inte till imorgon men den kommer i lager en dag den med. Står 12/8 hos komplett.

Jag säger som Churchill en gång sa: "I am easily satisfied with the very best."

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Blir nog bra det där. Men jag tycker du har tagit marknadens mest oprisvärda grafikkort.

För att det är en överklockad variant eller för att det är ett 285? Det är väl det bästa singelkortet ute? Gtx 275 är bra mycket billigare men lever det upp till det övriga systemet i prestanda?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
För att det är en överklockad variant eller för att det är ett 285? Det är väl det bästa singelkortet ute? Gtx 275 är bra mycket billigare men lever det upp till det övriga systemet i prestanda?

Både och.
Det är marginelt bättre än ett 275, även klockat (285). Men 1000kr? dyrare.
Waste of money big time.

Får du inte nära på 2st 260, alt 2st 4870 för samma pris, eller rent av billigare?
De 2 slår lätt 285 som singel på fingrarna.
Förstår om du vill ha prestanda med en gång, så att säga.

Det fina med X58 mb är stöd för bägge lagen i dubbla kort.
Grejen är att välja "rätt" kort som singel. Om man vill ha ett till längre fram.

Permalänk
Medlem

"Waste of Money big time"låter ju illa. Räcker med att jag tänker på inet montörers arbetsmiljö (dvs chassit).

Så att köpa ett singelkort a´la 275 för möjlighet till SLI om ca 6 månader (man får uppgradera i smyg i mitt förhållande) är en bra lösning?

Finns två vad jag tror är intressanta alternativ:

Gigabyte GeForce GTX 275 896MB (660 mhz) för 2224 kronor

eller

XFX GeForce GTX 275 896MB XXX (670 mhz) för 2419 kronor

Gigabyte kortet har HDMI kontakt.

EDIT: ... eller är det big fail då den bara har en dvi kontakt? Försvårar att använda två bildskärmar (två bildskärmar med 275 är funkis?).

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
"Waste of Money big time"låter ju illa. Räcker med att jag tänker på inet montörers arbetsmiljö (dvs chassit).

Så att köpa ett singelkort a´la 275 för möjlighet till SLI om ca 6 månader (man får uppgradera i smyg i mitt förhållande) är en bra lösning?

Finns två vad jag tror är intressanta alternativ:

Gigabyte GeForce GTX 275 896MB (660 mhz) för 2224 kronor

eller

XFX GeForce GTX 275 896MB XXX (670 mhz) för 2419 kronor

Gigabyte kortet har HDMI kontakt.

EDIT: ... eller är det big fail då den bara har en dvi kontakt? Försvårar att använda två bildskärmar (två bildskärmar med 275 är funkis?).

Personligen skulle jag köpt detta.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482045&utm_source=komple...
Innan kampanjen tar slut.
Har ingen aning om hur HDMI kompatibla de är dock, taskigt med specs om dem

Kanske köpa 2 på en gång?, förutsatt att du INTE vill byta när DX11 korten kommer med sina prestanda siffror som suger tag i en

Permalänk

Nästan alla dagens grafikkort kommer med en DVI-->HDMI adapter, så en HDMI utgång direkt på kortet ger inga som helst fördelar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Nästan alla dagens grafikkort kommer med en DVI-->HDMI adapter, så en HDMI utgång direkt på kortet ger inga som helst fördelar!

Gäller det även ljudsignalerna via Hdmi porten?

Permalänk
Medlem

Jag säger ändå, vänta på i7 860 och w7

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
För att det är en överklockad variant eller för att det är ett 285? Det är väl det bästa singelkortet ute? Gtx 275 är bra mycket billigare men lever det upp till det övriga systemet i prestanda?

För att det är ett 285, förlåt om jag var otydlig. Ta ett 275 som du är inne på och smygköp ett till om du behöver senare. Om det blir en känslig fråga familjepolitiskt att uppgradera så köp 2 st 260 eller 2st 4870 nu direkt istället. Mer prestanda för mindre pengar jämfört med ett 285. Tänk bara på att välja rätt moderkort beroende på vad du tar så att det stödjer SLI (nvidia) eller Crossfire (ATI). Köper du ett i7-system så är det sk-t samma eftersom moderkortet du föreslagit har stöd för båda.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Gäller det även ljudsignalerna via Hdmi porten?

Japp, grafikkortet har ett inbyggt ljudkort, alternativt så kopplar man en kabel från grafikkortet till moderkortets ljudkort, (lika dan som kopplas till chassit) och på så vis kan du få ljud via den speciella DVI-->HDMI adaptern som följer med grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ok så gigabyte kortet eller xfx är skit samma? Grafikkort med inbyggt ljudkort, det var nyheter för mig(?).

Någon som har en favoritsida med fps statistik eller en uppfattning om hur mycket sämre ett 275 är jämfört med 285?

Mercy1,Inet monterar åt mig så det måste vara ett grafikkort från deras sortiment tyvärr.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

en burk med 2 grafikkort för 10k är dubbelt så snabb i spel än din för 19k

gl hf på din fail

Permalänk
Medlem

God morgon Mx!

Jo jag har sett din noobs tråd (en jag är reggad i 2007 )och förstår att amd med SLI ger mer prestanda för pengarna.

Jag sitter nu på en Dell P4 3ghz och har fått ångra stort att chassi och nättaggregat inte gett utrymme till några expansionsmöjligheter, därför satsar jag på dess två punkter. Jag siktar på att under närmsta året uppgradera med ytterligare grafikkort och ssd hårddisk samt klocka upp processorn.

Vad gäller amd vs intel så skiljer det 2280 kronor på dessa (moderkort, processor, minne) vilket säkert då kan uppfattas som onödiga pengar.

Chassit med det fenomenala priset tycker jag inte funkar för mig då datorn är placerad fullt synlig och hörbar i hallen.

Jag hoppas du hinner med lite mer postande med synpunkter innan du går och lägger dig!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Ok, men jag tror alla chassin är synliga. Tror inte inet har osynliga chassin,

Dock kanske detta är mer stilrent och tyst:
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...

Något mer du vill ha åsikter på?