Permalänk
Robot

Lappning

Lappade min Thermalright True Black eftersom den var convex. Slipade bor ~0.4 mm. Har en E6850 klockad till 3.4 Ghz i ett Antec 300 chassi. Inne temp 26°

Tempar i Orthos:
Orginalkylare 75°
Thermalright olappad 60°
Thermalright lappad 55°

Thermalrighten kylde förvånansvärt bra för att vara så ojämn i botten, mycket bra kylare.

Besök albumet: Lappning av lexusscorpion

Permalänk
Medlem

riktigt fint gjort 6p

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

niiiice! superblank

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort!
7p från mig

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Bästa lappningen jag sett! 10p

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

nice!.. men man skall väl inte använda autosol? det är väl en kräm eller nått man smetar på så det blir glansigt?

eller är jag helt ute o cyklar? men annars så redigt bra temps!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
nice!.. men man skall väl inte använda autosol? det är väl en kräm eller nått man smetar på så det blir glansigt?

eller är jag helt ute o cyklar? men annars så redigt bra temps!

autosol A.k.A kromglans, så det stämmer myckeet riktigt, det förhindrar även rost och vattensamlingar (typ som olja det repelerar vattnet så det sammlas antingen i lite större pölar eller rinner av) tror faktiskt att den inte är så superbra att använda på kylaren med tanke på att det kan orska någon form av kemisk reaktion när det blir varmt (snillet spekulerar till 100%... ...i typ 30sec.)

snygg lapping i alla fall 10p!

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt och noggrant. Fan det bästa jag sett på länge. good jobb! 10 p utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Snyggt 8P
Har någon prövat att lappa en bärbar?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut, min E6600 blev lite rund i kanterna när jag lappade. Får jag gissa på att du blev lagom trött i handlederna/armarna/fingrarna efteråt? Blev iaf jag, lappade dock både CPU och kylare. Btw, hur länge tog det för dig?

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk

assnyggt mycket bättre resultat en jag fick , 10p!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

snyggt

måste ta och lappa min också.. är nog inte heller så plan...

Visa signatur
Permalänk

Snyggt gjort
Var kan man lätt få tag på pappret som användes?

Visa signatur

Gaming-riggen: AMD Phenom II x4 940 @ 3.7ghz | M4A78-E | XFX Ati Radeon HD 4890 | 4 Gig Corsair | Corsair HX750W
Reserv-riggen: P4 @ 3gHz | 2Gig ram | 8600gt 512mb | 350 watts No-name agg
We are the Knights who say: Ekki Ekki Ekki Ptang Zurooboin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MålbrottarN
Snyggt gjort
Var kan man lätt få tag på pappret som användes?

Classe

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Satan! Helt sjukt va skev den var original?! Funderar på om man inte ska ta och lappa sin egna på samma vis. Riktigt bra resultat!

Permalänk

Färgen som var på på innan måste ju ökat temperaturen med 0.5-2grader

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tack för komentarerna! Sitter här nu dagen efter på jobbet och fingrarna ömmar lite lätt fortfarande. Det hela tog
~2 timmar.

Sandpapperen köpte jag hos en lokal färghandlare (Tunells färg).

Tror inte det är någon större fara med att använda Autosol, har använt den till o putsa ljudämparen på min mc och den blir flera 100°. Det lämnar absolut inget klet efter sig och den ytan det lämnar efter sig är inte mätbar med mikrometer ens. Men bra tänkt iallafall.

M.V.H Peter

Permalänk
Medlem

harför mig att autosol kan få vissa metaller att korrigera därför fick vi inte använda det i industrin :S

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

sjuuukt snyggt!

Bra jobbat 10 p

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vekt att inte ta prollen i samma veva

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Bra iniativ att lägga upp denna guiden ! Kommer lappa både min kylare samt cpu, fattar inte hur den kunde vara så skev :s
Lappa gärna din cpu också

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Bra iniativ att lägga upp denna guiden ! Kommer lappa både min kylare samt cpu, fattar inte hur den kunde vara så skev :s
Lappa gärna din cpu också

Får bli lite längre fram igenom, är väldigt nöjd med tempen just nu.:)

Permalänk

vad hade du för storlek på papprena????

Permalänk

Autosol borde absolut inte vara skadligt eller påverka prestandan på något sätt då det är en pasta som innehåller slipmedel, ser man bara till att göra rent ordentligt innan så ska det inte finnas några spår efter den. Sen måste jag tillägga att man mäter inte ytor med mikrometer, ytjämnhet mäts med en ytjämnhetsmätare. Enheten är dock mikrometer (µm) 0.001 mm.

Lappningen såg fin ut, tack för tipset med autosol

Visa signatur

Nej!!! Det var inte bättre förr :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Lappade min Thermalright True Black eftersom den var convex.

Du menar kanske konkav? Schysst annars iaf 7p

Citat:

Thermalrighten kylde förvånansvärt bra för att vara så ojämn i botten, mycket bra kylare.

Beror på att cpu behöver inte hela kontaktdelen för att hållas sval. Dessutom så rättar kylpastan till sådana här defekter till viss del.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Du menar kanske konkav? Schysst annars iaf 7p

Beror på att cpu behöver inte hela kontaktdelen för att hållas sval. Dessutom så rättar kylpastan till sådana här defekter till viss del.

Om du kupar din hand då blir insidan konkav och utsidan konvex där håret växer. Min var konvex för att den buktade utåt och inte inåt.;)

Jo det förstår jag att kylpastan fixar, men när det börjar närma sig en halv milimeter hjälper det nog inte med att fylla ut det utrymmet med kylpasta.

A.n.g Autosolen hittade jag detta på en autosol.se:

Koppar, krom, mässing, tenn alla blanka metaller poleras bäst med AUTOSOL KROMGLANS.

Så det är nog helt ok med autosol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexusscorpion
Om du kupar din hand då blir insidan konkav och utsidan konvex där håret växer. Min var konvex för att den buktade utåt och inte inåt.;)

Jo det förstår jag att kylpastan fixar, men när det börjar närma sig en halv milimeter hjälper det nog inte med att fylla ut det utrymmet med kylpasta.

A.n.g Autosolen hittade jag detta på en autosol.se:

Koppar, krom, mässing, tenn alla blanka metaller poleras bäst med AUTOSOL KROMGLANS.

Så det är nog helt ok med autosol.

Ska nog ta och lappa min kylare när den kommer på posten;) Använde du våtslippapper eller torr?
Hur gör man för att lappa en processor? Det är ju ändå känsliga saker. Hur gör man för att undvika att böja pinnarna på processorn och ändå få ett stadigt grepp när man slipar?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Ska nog ta och lappa min kylare när den kommer på posten;) Använde du våtslippapper eller torr?
Hur gör man för att lappa en processor? Det är ju ändå känsliga saker. Hur gör man för att undvika att böja pinnarna på processorn och ändå få ett stadigt grepp när man slipar?

Jag har aldrig själv lappat en processor men jag antar att man låter den ligga kvar i förpackningen så att man bara ser heatspreadern och lappar den. Processorn brukar ju sitta på ett sorts svart, anti stat plast.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

hoppas du har en lappad cpu också, annars har du gjort halva jobbet bara :-p. Jag har gjort samma sak med en TRUE Copper i våras och det blev inte hundraprosentig kontakt innan jag lappade min W3540 också ! för det är faktiskt så att intels prollar buktar inåt och därför har TRUE blocket formats så som det är orginalt. Och du det hjälper att gå upp till 1800 grit ! Jag kör upp til 2000 men då är jag säker, då skapas ett vakum nästan, så det är direkt svårt att ta bort kylaren sen för den har en ytkontakt som är så tät att det nästan är överflödigt med kylpasta ! man får bara ha som ett halvt riskorn sen annars blir det klet utanför. Jag kör den prollen med en 24/7 klockning på 4.5 ghz med min TRUE, hyperstabil på burntest och prime och allt som finns och har aldrig passerat 81 grader !

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort! En fråga bara, man måste fortfarande använda kylpasta efter att man lappat cpu och kylare eller?

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.