Bästa SSD disken för MacBook?

Permalänk
Medlem

Bästa SSD disken för MacBook?

Funderar på att köpa en SSD disk till min MacBook unibody.
Är det Intel X25-M G2 som gäller eller är det något speciellt man bör tänka på när det gäller Macbooks?
Är det någon här som kör SSD disk? Vilken sort har du? Funkar det bra?
Hur är Snow Leopards stöd för SSD diskar med tanke på att data bara kan skrivas över ett visst antal gånger?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Just nu ingen ifall du uppgraderat EFI firmware till 1.7. De flesta non stock diskarna funkar inte alls eller funkar dåligt i dagsläget, bara att vänta på ny firmware.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Aj då. Hade ju vart nice med en SSD disk nu när man får SL.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

varför exakt skulle ssd diskar fungera sämre i macbooks än i andra datorer?

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
varför exakt skulle ssd diskar fungera sämre i macbooks än i andra datorer?

För att med senaste firmware EFI updaten så slutade MacBooken känna igen icke stock diskar på SATA kontakten. Och vissa har fått dem att synas, men då har de haft laggproblem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har nyaste macbook pro med en X25-M G2 disk i.
Datorn fungerar perfekt. Jag har inga problem alls, disken identifieras korrekt och är inget lagg.

Så vitt jag vet så finns ingen bättre disk i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
För att med senaste firmware EFI updaten så slutade MacBooken känna igen icke stock diskar på SATA kontakten. Och vissa har fått dem att synas, men då har de haft laggproblem.

Jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Källor på detta tack?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Har en gammal macbook C2D 1.86GHz med en Intel X25-M G2, fungerar perfekt.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Källor på detta tack?

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2054387&sta...

64 sidor läsning på apples forum.

http://forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/MBP-13-qu...

Lite på crucials sida där de själva skrivit att de arbetar med apple på att få tillbaka stödet till deras diskar.

Värt att notera är att apple har tagit fram ett "EFI rollback tool" de har hos vissa Apple stores iaf i USA (vet ej hur det är i Sverige).

Tydligen har folk med Intel x25-m haft en fungerande dator tills EFI 1.7 kom, då installerade de den och sen dess har den inte velat boota med disken i datorn. Om denna kopplas in i en extern kabinett så har den tydligen bootat utan problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Min dator med x25 fungerar iaf bra med senaste EFI.

Permalänk
Medlem

Är det en Macbook Unibody (dvs. en 13" som inte är "Pro") så ska det inte vara några som helst problem med SSD och EFI 1.7-firmware då den inte finns till denna dator.

Kör på Intel G2, det kommer göra susen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en vanlig macbook med den här disken?
Går lite i tankarna om att skaffa en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Är det en Macbook Unibody (dvs. en 13" som inte är "Pro") så ska det inte vara några som helst problem med SSD och EFI 1.7-firmware då den inte finns till denna dator.

Kör på Intel G2, det kommer göra susen.

Min är en 15" pro.
Är kanske bara 13" som har detta felet?

Permalänk
Medlem

Har en 13" MBP med en G1 Intel X25-M, funkar precis som det ska.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Min är en 15" pro.
Är kanske bara 13" som har detta felet?

Som sagt har inte ALLA fått problemet av någon okänd anledning. Vet ännu inte om jag skall våga chansa och köpa en disk nu utifall att den inte fungerar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Min är en 15" pro.
Är kanske bara 13" som har detta felet?

Är det den nya modellen (den med SD-kortläsare)?

Vad jag vet så är det bara de nya modellerna som introducerades i Juni som riskerar att få detta felet. Äldre modeller ska fungera bra.. min t.ex.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Är det den nya modellen (den med SD-kortläsare)?

Vad jag vet så är det bara de nya modellerna som introducerades i Juni som riskerar att få detta felet. Äldre modeller ska fungera bra.. min t.ex.

Ja det är den senaste.