Permalänk
Medlem

Grillat BIOS?

Eftersom min dator varit lite instabil den sista tiden så tänkte jag flasha BIOS igår på mitt Asus P5N-e SLI.
Laddade hem senaste bios versionen från Asus hemsida till just det kortet (version 1403).

Följde instruktionerna och la bin-filen på ett usb minne, bootade om och gick in i bios och använde flash-verktyget som finns inbyggt. Allt går som det ska vad jag kan se, står att den tog bort det gamla och läste in det nya, båda gick till 100%. Sedan kom ett meddelande om att datorn skulle startas om, vilket den gjorde.

Men då hände inte mycket, allt startade upp, diskar och fläktar snurrar på, men skärmen är svart, får ingen signal. Det kommer inte något pip och kommer aldrig till POST. Jag lät den stå ett tag ifall det var något som behövde läsas in efter omstart, men efter ett par minuter hade inget mer hänt.

Startade om igen, samma sak.
Resetade cmos enligt manualen (ut med kabel + batteri, flytta jumper, vänta 1 min och sen tillbaks med allt). Fungerar fortfarande inte.

Testade att koppla ur allt utom cpu, 1 minnessticka och gfx. Har även flyttat stickan i olika slots och testat med alla 4 stickor.

Vad fan har hänt?
Är kortet dött nu eller kan jag testa något mer?

Setup:
Asus P5N-e SLI
Intel E6600 C2D
Corsair XMS PC6400 800MHz 1 GB x 4 (matched pairs)
XFX GeForce GTX 260 680M 896MB

Permalänk

Förmodligen blev något fel och så krashade BIOS Du rörde väl inte startknappen eller så medans den flashade?

Hmm, ASUS har ju en grej som heter CrashFreeBios eller ngt liknande som ska återställa BIOS från USB, CD/DVD osv men det är ju bara om den hittar fel...

Att fixa BIOS kan vara rätt så knepigt =/

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Rörde inte datorn öht under tiden den flashade, och allt gick som sagt till 100%, inga frysningar eller liknande.
Hittade en tråd om en kille som haft liknande problem och då var det bios som inte godtog hans 800Mhz minnen, utan han fick boota med sämre minnen och gå in i bios och ändra inställningarna.

Men då tycker jag man ändå borde komma till post?
Jag kommer inte till post utan minnen heller.

Permalänk
Medlem

Tjoflöjt!

Polarn fick ett liknande problem med sin maskin efter biosflash, lustigt nog var det lika moderkort och cpu inblandade.

Hursom så fick jag den plankan iom. att han köpte hem en annan och jag fick efter en hel del pillande igång den.
På nått vänster tar inte moderkortet pciex 2.0 graffen längre, det rullar precis som vanligt med ett gammalt pci eller pciex 1.0 kort men den postar inte med 2.0 kort.

Måste fråga om du verkligen har speaker inkopplad på mb då du skriver att det inte piper nånting?
Det här moderkortet piper 3ggr för "no vga/gpu" om man har 2.0 kort sitter i.
Men även om det inte piper bör du prova med ett äldre grafikkort då felen har tillkommit på samma sätt samt att dom uppför sej snarlikt.

Korten jag provat i den här plankan är: 7600gt och 7950gt som funkar samt hd3850, 4670 och 8800gts 512 där det inte funkar med nått utav dom.

Just det, olika bios gör ingen skillnad på den här plankan, har den uppe ur förrådet just nu då nån spillde grogg i htpc'n i lördags och jag har provat diverse olika bios nu utan resultat.

Mvh

Edit: Htpc'n hade förövrigt också ett p5n-e sli som jag kunnat flasha till och från utan problem.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Innan hade jag ett PCI-e 1.0 kort (8800 GTS) och det fungerade bra. Men en dag så packade det ihop och jag köpte ett nytt, det jag har idag som är 2.0 kort. Det fungerade bra fram tills flashningen, då tvärdog som sagt allt.

Kanske kan vara det som du säger, men är det inte konstigt att det fungerade innan då?

Speakern ska vara inkopplad, men jag ska dubbelkolla det (har ju grävt lite i lådan nu).

Permalänk
Medlem

Tjo!

Min 1.0- 2.0 teori verkar ju falera då det är sant som du säger att 8800GTS också är pci-e 1.0.

Hursom så har inget av de "nyare" korten jag provat funkat med moderkortet medans det funkar klockrent med äldre kort som 7600gt och 7950gt.
Har även ett 850XT ligger nånstans som jag måste kolla med om jag får tid över.

Men prova du med antingen nått äldre pci-e eller pci kort.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Fick inte tag i något äldre kort och vill inte köpa något för att testa, och trots allt har jag haft lite problem med det här moderkortet (därav flashningen). Så jag ger faktiskt upp det och har beställt ett nytt med stöd för pci-e 2.0.

För info ifall någon hittar tråden så fungerade det inte bättre med ett PC-5300 minne, och speakern är inkopplad, får ändå ingen beep code och kommer aldrig till post.
Jag tror jag grillade bios i flashningen, för man bör ju ändå få en beep code om något är galet.