Asus Xonar DX - not suitable for audio prod?

Permalänk

Asus Xonar DX - not suitable for audio prod?

Hej, håller på med enklare musikproduktion och funderar på att köpa ett Asus Xonar DX ljudkort:
https://www.inet.se/datorkomponenter/ljudkort/asus-xonar-dx/6...

Men läste "The Xonar DX isn't suitable for audio production, but it's great for music and games, and provides good audio quality at a reasonable price." på:
http://www.expertreviews.co.uk/reviews/219534/asus-xonar-dx.h...

Alla verkar få ut grymt ljud av detta billiga ljudkort, min fråga är varför det inte är "suitable for audio production" ?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja kanske för att det saknar in och utgångar som kan vara bra för musikproduktion.

Permalänk
Avstängd

Tycker inte kortet är särskilt bra för spel.. många äldre spel saknar stöd och t o m kraschar om man har acceleration på.

Iofs så kanske det finns bättre drivrutiner nu men..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

In- och utgångarna har jag ingen nytta av.. Kör det mesta genom USB och Firewire..

Permalänk
Medlem

Funkar ASIO med USB då?

Permalänk

Borde det inte göra det? Använder i dagsläget ASIO4ALL som fungerar med mitt integrerade ljudkort och när jag spelar genom tangentbordet.

Permalänk

ASIO är lite hit och dit med Xonar-korten enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Jaså, jag hade faktiskt själv funderat på ett ASUS D2 att producera musik på, just för att jag vill ha ett sjysst allround-kort.

Permalänk

Om vi skall upp till den prisklassen där Asus D2 ligger så går jag nog hellre på ett riktigt musikljudkort.. M-audio Audiophile 2496 för 995 på musikbörsen.. Men har inte någon nytta av alla utgångar, behöver bara de utgångarna som finns på ett vanligt mobo

Permalänk
Medlem

Fördelen med ASUS D2 är ju att det funkar till allt (lite det Jag är ute efter), sen är det ju bara ett plus att det har MIDI också. Suveränt ljud i detta kort också kan jag tänka mig, då det har Burr-brown DACar borde det ge enormt fylligt ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Fördelen med ASUS D2 är ju att det funkar till allt (lite det Jag är ute efter), sen är det ju bara ett plus att det har MIDI också. Suveränt ljud i detta kort också kan jag tänka mig, då det har Burr-brown DACar borde det ge enormt fylligt ljud.

Ja, ljudkvaliten är mkt trevlig. Huruvida musikinspelningsfunktionerna är vet jag inte, har för mig att jag läst om delay för vissa?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Som sagt, vid ljudproduktion vill man ha stabilt låga latenser och absolut inga störande klickljud eller liknande. Inga konsumentljudkort är riktigt lämpliga för den saken.

Ett M-Audio Audiophile 2496 är nog det billigaste kortet som levererar fullt ut, tyvärr är det gammalt och det fungerar bara i Windows 7 mha fulhack och kommer aldrig att stödjas helt pga att M-Audio inte bryr sig om de som använder något annat än Windows XP som är "industristandard" i musiksvängen.

Echo-korten(Mia, Gina, Layla) är jämförbara och har bättre drivrutinsstöd för nyare operativ(Vista), hur det är med Windows 7 vet jag dock inte. E-mu lär ha Windows 7 beta-drivrutiner, men E-mu korten är lite dyrare än Audiophile 2496.

Jag använder iaf Audiophile 2496 själv och efter fulhack fungerar det bra i Windows 7, det enda jobbiga är att Windows 7 inte vill stänga ner sig när kortet är installerat så man måste tvångsstänga Windows med strömbrytaren på lådan varje gång man vill avsluta. Känns sådär, men kortet fungerar.

Jag har faktiskt köpt ett Xonar DX också, men det har jag tänkt att enbart använda för hörlurslyssning från min Linux-burk. Det har maximalt bra DAC och specs för priset, så jag föreställer mig att det är närmast idealiskt för ren hörlurslyssning. Jag tänker inte försöka att göra låtar med det, för den saken anser jag att M-Audio är stort att föredra.

Mitt gamla X-Fi har blivit relegerat till HTPCn där det inte gör någon skada eftersom jag bara kör optiskt till hemmabion.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitesmessigt är ju DX kortet helt suveränt, går inte komma ifrån(har D1, men e ju samma kort bara PCI). De e väl dehär me fördröjning som spelar in mkt, har en brossa som har som sysselsättning att spela in lite olika lokalband, och då testade han denna datorn nån gång o mixa i Cubase, efterssom hans egen hade rätt seg CPU.
Körde då genom moderkortets integrerade ljudkort, och fördröjningen va ju nästan löjlig.

Han har nu ett annat ljudkort som är externt, kommer inte ihåg vad de heter, Line6 heter de nog..o där kommer ju ljudet direkt, ingen nämnvärd fördröjning. Vet inte vad det kostade, men kanske skulle va nått o sattsa på om de inte kostar allt för mkt, nån annan som är bättre insatt kanske vet och kan fylla ut..

en rättså stor låda i plast va de iaf

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ett M-Audio Audiophile 2496 är nog det billigaste kortet som levererar fullt ut, tyvärr är det gammalt och det fungerar bara i Windows 7 mha fulhack och kommer aldrig att stödjas helt pga att M-Audio inte bryr sig om de som använder något annat än Windows XP som är "industristandard" i musiksvängen.

Dock finns det stor chans att musikvärlden inom några år kommer ha gått över till W7. Bland de tendenser jag har sett så verkar många vara väldigt många om att utveckla för W7. Detta har ett tätt samband med 64 bitar. Vista är knappast något alternativ, och xp-64 är ganska begränsat hårdvarumässigt.

Men över lag så följer ju musikbranschen regeln "If it ain't broke - don't fix it". Det finns fullt professionella användare som fortfarande sitter på Mac OS9, bara för att det fortfarande fungerar för dem. En uppgradering är en risk att ta, och eftersom det väldigt sällan är något i uppdateringen man behöver så finns det inga skäl. Talar vi om stora studios så är det också en enorm kostnad att uppgradera systemet. Säg att det tar några dagar att installera en ny dator och kontrollera att allting fungerar. Föreställ dig då hur mycket man hade kunnat ta betalt om man hyrde ut studio under den tiden i stället?

Permalänk

Om man jämför M-audio audiophile 2496 med Asus Xonar DX så har audiophilen 24-bitars, 96 kHz ljud medan Xonar DX har 24 bitars 192 kHz ljud, vad är skillnaden och när upplever jag skillnaden och viktigast, vad bör jag köpa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Om man jämför M-audio audiophile 2496 med Asus Xonar DX så har audiophilen 24-bitars, 96 kHz ljud medan Xonar DX har 24 bitars 192 kHz ljud, vad är skillnaden och när upplever jag skillnaden och viktigast, vad bör jag köpa?

Att man någonsin skulle behöva mer än 44.1 kHz är ren bluff. Om någon vill ta upp diskussion om varför, så säg till, annars låter vi det vara så. 24 bitar är något som både är självklart och standard, och där skiljer sig inte korten åt ändå.

Som jag sade förut, om du ska spela in ljud, så är 24/96 det rätta valet. Detta är för att man måste ha ett kort som klarar av låga fördröjningar. Ska du däremot bara producera elektronisk musik så spelar det ingen roll egentligen, då kan du lika gärna köpa ett ASUS. Skillnaderna mot ett 2496 kommer bli små, om än minimala.

Permalänk

Ser ut som det lutar mer åt audiophilen då..