Hjälp med att installera nya drivare i BIOS till nätverkskort ?

Permalänk
Medlem

Hjälp med att installera nya drivare i BIOS till nätverkskort ?

Hej !

Jag har en Fujitsu/Siemens dator med inbyggt nätverkskort :

ADMtek AN983 based ethernet adapter

Nu är det så att jag funderar på att uppdatera drivarna till det i BIOS men jag vet inte hur man gör !?!?

Jag har hittat drivarna på Fujitsu/Siemens hemsida så den biten är lugn men hur gör jag för att instalera dem och köra dem ?

Aldrig gjort sånt här förut ! =/

.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill uppdatera egentligen? Normalt är det vanliga drivare som till vilken enhet som helst. Har ingen betydelse om det sitter internt på moderkortet eller är separat.

BIOS brukar kunna uppdateras med ett program till just det aktuella moderkortet, men jag har aldrig varit med om att man updaterar BIOS separat för olika enheter på ett moderkort.

Det finns en viktig skillnad här:
- drivrutiner installeras i det aktuella OS:et coh används för att det ska kunna läsa enheten
- BIOS-uppdatering är något du skjuter in i själva moderkortet och är inte kopplat till OS.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Vad är det du vill uppdatera egentligen ?
Normalt är det vanliga drivare som till vilken enhet som helst.
Har ingen betydelse om det sitter internt på moderkortet eller är separat.

BIOS brukar kunna uppdateras med ett program till just det aktuella moderkortet, men jag har aldrig varit med om att man updaterar BIOS separat för olika enheter på ett moderkort.

Det finns en viktig skillnad här:
- drivrutiner installeras i det aktuella OS:et och används för att det ska kunna läsa enheten
- BIOS-uppdatering är något du skjuter in i själva moderkortet och är inte kopplat till OS.

OK, jag trodde att jag måste in i BIOS för att kunna instalera nya drivare då nätverkskortet är integrerat i/på moderkortet.

( Jag är total nybörjare på sånt här. )

Var på nätet hittar jag de nyaste/senaste drivarna till mitt aktuella nätverkskort ?

Och hur vet jag att de är de senaste ?

Jag har sökt efter ADMtek's hemsida men inte funnit den.

.

Permalänk
Medlem

Är det nåt strul eftersom du vill uppdatera drivrutinerna?

Är du säker på att nätverkskortet än inbyggt i moderkortet och inte ett separat som sitter på moderkortet?

Vad är det för modell på fin Fujitsu/Siemens dator? Det borde stå några siffror eller dyl på chassit nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Är det nåt strul eftersom du vill uppdatera drivrutinerna ?

Är du säker på att nätverkskortet än inbyggt i moderkortet och inte ett separat som sitter på moderkortet ?

Vad är det för modell på fin Fujitsu/Siemens dator ?
Det borde stå några siffror eller dyl på chassit nånstans.

1. Jooo, har lite uppkopplings trassel som vissa personer påstår kanske beror på gamla utgångna drivare.
Tänkte därför uppdatera för att se om jag får uppkopplingen stabilare.

Dessutom har jag kört några olika sånna dära check program som alla har sagt ifrån attt jag har "Outdated driver" för nätverkskortet.

2. Jooo, det är inbyggt i moderkortet.

3. * Scaleo-X

Joo, chassi numret står på baksidan och när jag matar in det på Fujitsu/Siemens hemsida så får jag fram en drivare ifrån ( 2005.02.24 )
och det borde ju ha kommit ut nyare sedan dess !?!?

HJÄLP !!

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
1. Jooo, har lite uppkopplings trassel som vissa personer påstår kanske beror på gamla utgångna drivare.
Tänkte därför uppdatera för att se om jag får uppkopplingen stabilare.

Dessutom har jag kört några olika sånna dära check program som alla har sagt ifrån attt jag har "Outdated driver" för nätverkskortet.

2. Jooo, det är inbyggt i moderkortet.

3. * Scaleo-X

Joo, chassi numret står på baksidan och när jag matar in det på Fujitsu/Siemens hemsida så får jag fram en drivare ifrån ( 2005.02.24 )
och det borde ju ha kommit ut nyare sedan dess !?!?

HJÄLP !!

.

Lita inte på såna där "check-program", om de inte är levererade av samma företag som hårdvaran. Brukar bara vara leverantören som vet när en drivare blir för gammal. Och det är mycket möjligt att en drivare från 2005 är den senaste.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Lita inte på såna där "check-program", om de inte är levererade av samma företag som hårdvaran.
Brukar bara vara leverantören som vet när en drivare blir för gammal.
Och det är mycket möjligt att en drivare från 2005 är den senaste.

Så här ser det ut på Fujitsu/Siemens sidan där jag kan ladda den enligt dem senaste drivaren :
http://img32.imageshack.us/img32/7264/ntvekskort.jpg

Kruxet är att det man laddar ner inte går att klicka "KÖR" !?!?

Hur skall jag då ladda datorn med drivaren då den inte är "KÖR" bar ?

Vad gör jag för fel ?

.

Permalänk
Medlem

Gå in i systemhanteraren och sen till hårdvara. Leta fram enheten du ska installera på och högerklicka och välj Uppdatera drivrutin. Filen du ska ange är en .inf (eller .ini) alltså NETAN983.inf enligt bilden ovan.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Gå in i systemhanteraren och sen till hårdvara.
Leta fram enheten du ska installera på och högerklicka och välj Uppdatera drivrutin.
Filen du ska ange är en .inf (eller .ini) alltså NETAN983.inf enligt bilden ovan.

Nybörjarfråga....
Är Systemhanteraren & Enhetshanteraren samma sak ?

För annars så vet jag inte riktigt var/hur jag hittar systemhanteraren !?!?

*Rodnar* av okunskap !

.

Permalänk
Medlem

En steg för steg guide mottages tacksamt hur jag gör för att få till detta med drivarna då man är total nybörjare på detta !!

Så här ser i alla fall min "Enhetshanterare" ut :

.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på ADMtek kortet i dendär listan och välj uppdatera drivrutin, nu har jag det inte helt klart i minnet men jag tror du efter det väljer att du ska specifiera drivrutin, sen väljer man mapp den ska titta i.

Eller så högerklickar du på filen "NETAN983", den som det står installationsinformation under, och väljer "installera".

Det är väll vilket som kan jag tänka mig.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Högerklicka på ADMtek kortet i dendär listan och välj uppdatera drivrutin, nu har jag det inte helt klart i minnet men jag tror du efter det väljer att du ska specifiera drivrutin, sen väljer man mapp den ska titta i.

Eller så högerklickar du på filen "NETAN983", den som det står installationsinformation under, och väljer "installera".

Det är väll vilket som kan jag tänka mig.

Kanske jag som inte gör riktigt rätt....., men det verkar inte fungera för mig om jag gör som står ovan......

Någon som kan hjälpa mig med en steg för steg guide ?

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wolfclaw skrev Idag 21:30:
Ok, så här gör du för att lägga in drivrutiner på svenskt XP.
Först måste du packa upp alla filer i samma katalog vilket du verkar ha gjort.
1. - Gå in i kontrollpanelen
2. - Ikonen System
3. - Fliken Maskinvara
4. - Knappen Enhetshanteraren
5. - Expandera gruppen nätverkskort
6. - Högerklicka på nätverkskortet
(är det flera måste du själv ta reda på vilken som är rätt).
7. - Välj Uppdatera drivrutin
8. - Välj Nej, inte den här gången
9. - Välj Installera från en lista eller angiven plats (avancerat)
10. - Välj Sök inte. Jag väljer själv vilken drivrutin som ska installeras
11. - Välj Nätverkskort
12. - Klicka på diskett finns
13. - Klicka på Bläddra och leta dig fram till katalogen med drivrutiner
14. - Välj filen som slutar på inf och klicka Ok.
15. - Nu ska det fungera.
Kommer det upp en varning om osignerad drivrutin så klicka bara att du vill fortsätta trots riskerna.
16. - Starta om datorn

1. Jag är med fram till 12.
Då jag väljer att diskett finns så visar den bara enhet A:
( vilken jag inte har ! )
Jag provade lägga filerna på en minnespinne och sätta in men den vill inte lägga till platsen för minnespinnen.

2. Sen undrar jag om det inte är den sk. "Systemfil 39kb" som jag skall lägga in.... Eller ?
Hur ser jag vilken av de 3 filerna som kom i drivar paketet som är en inf fil ?

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
1. Jag är med fram till 12.
Då jag väljer att diskett finns så visar den bara enhet A:
( vilken jag inte har ! )
Jag provade lägga filerna på en minnespinne och sätta in men den vill inte lägga till platsen för minnespinnen.

2. Sen undrar jag om det inte är den sk. "Systemfil 39kb" som jag skall lägga in.... Eller ?
Hur ser jag vilken av de 3 filerna som kom i drivar paketet som är en inf fil ?

.

Och på punkten 13 står det klicka på Bläddra. Där får du tillgång till hela datorn och kan leta dig fram där du lagt filerna.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede