Bättre minneskretsar ger hållbarare SSD

Permalänk
Melding Plague

Bättre minneskretsar ger hållbarare SSD

Minnestillverkaren Micron trimmar tekniken och producerar kretsar med upp till tre gånger så lång livslängd som idag, både när det gäller MLC och SLC.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaaaaaaaaaaaa!

Permalänk
Medlem

"Bättre minneskretsar ger hållbarare SSD"
va fan är hållbarare för ett ord?? vad jag vet så heter de "mer hållbara"

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Känns bra att jag fortfarande inte har köpt någon SSD (För lång väntetid på intel?) när man läser detta. Har bestämt mig för att jag lika gärna kan vänta ett år med mitt köp eftersom det verkar hända en hel del :>

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Får fråga: Vad är en cykel? (en cykel flera cykler, inte något man cyklar på)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Känns bra att jag fortfarande inte har köpt någon SSD (För lång väntetid på intel?) när man läser detta. Har bestämt mig för att jag lika gärna kan vänta ett år med mitt köp eftersom det verkar hända en hel del :>

Köpte nyss Intel X25-M G2 80GB ssd (för att vara nogrann!), och de sa det skulle ta till december på Inet.se, men till min förvåning fick jag den helgen som var nyss! Tog sisådär 2 veckor, fick mail på kvällen runt 10 tiden att den var skickad från gbg, var framme vid Ica affären i Uppsala kl 13.00 på morgonen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Får fråga: Vad är en cykel? (en cykel flera cykler, inte något man cyklar på)

Har för mig det ska motsvara en skrivning. Någon får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
"Bättre minneskretsar ger hållbarare SSD"
va fan är hållbarare för ett ord?? vad jag vet så heter de "mer hållbara"

Har hört och använt det ordet ofta.

Finns det inte tredje sätt som klara 1 miljon cykler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Har hört och använt det ordet ofta.

Finns det inte tredje sätt som klara 1 miljon cykler?

Den mekaniska hårddisken?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Inte bra tycker jag..när det går sönder då är ju disken så gammal att man inte vill ha den bättre att dom går sönder tidigare så kan man uppgradera sig och hänga med i allt som finns i denna värd när det gäller datorer

Permalänk
Medlem

Ja, vem vill ha pålitligare hårdvara?

Permalänk
Medlem

I detta sammanhang är en cykel en skrivning. Minnen har skrivcykler och läscykler d.v.s. genomförande av en skrivning respektive läsning. Generellt så är en cykel genomförandet av en cyklisk händelse, t.ex. om man styrketränar kan varje vilande->lyft->vilande beskrivas som en cykel. Hertz är cykler/sekund så en 2GHz processor genomför teoretiskt 2 miljarder cykler per sekund.

För övrigt är det väl Micron som producerar Flashminnen för Intels SSD produkter redan så MLC har producerats ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
"Bättre minneskretsar ger hållbarare SSD"
va fan är hållbarare för ett ord?? vad jag vet så heter de "mer hållbara"

Det är ett ord.

OnT: Jag tycker kvalitén fortfarande är för dålig, använder man datorn flitigt är de nuvarande slut på ett år, även kortare om man vill. När de håller 50 gånger längre kan det vara värt att kika på SSD för min del.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
OnT: Jag tycker kvalitén fortfarande är för dålig, använder man datorn flitigt är de nuvarande slut på ett år, även kortare om man vill. När de håller 50 gånger längre kan det vara värt att kika på SSD för min del.

Du väntar tills SSD håller i 25-50 år alltså..?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

En bättre beskrivning av en cykel är en nollställning utav ett skrivblock.
Man kan skriva flera gånger till samma skrivblock utan att man behöver nollställa det.

På en OCZ Vertex så är ett skrivblock 515KiB stort. Den minsta skrivningen som operativsystemet gör brukar ofta vara inställt till 4KiB, Man kan alltså skriva över 100ggr till samma block utan att det behöver nollställas. Detta förutsätter förståss att alla skrivningarna sprids till olika delar av samma skrivblock.

Permalänk

Okay tack för svaren, men vadå håller en MLC-disk bara 10k skrivningar? Då har man väl pajat disken efter en installation av windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Okay tack för svaren, men vadå håller en MLC-disk bara 10k skrivningar? Då har man väl pajat disken efter en installation av windows?

En installation av Windows borde väl något förenklat innebära en "cykel" per block som skrivs? Iom. att du successivt fyller hårddisken från 0 till säg 10% i ett enda svep, utan att skriva om samma område flera gånger.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Okay tack för svaren, men vadå håller en MLC-disk bara 10k skrivningar? Då har man väl pajat disken efter en installation av windows?

nej det är väl så att varje enskild minnescell håller för ca 10k skrivningar.

Permalänk
Medlem

En cykel?
En sån där man cyklar på menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
OnT: Jag tycker kvalitén fortfarande är för dålig, använder man datorn flitigt är de nuvarande slut på ett år, även kortare om man vill. När de håller 50 gånger längre kan det vara värt att kika på SSD för min del.

En 160 gigs Intel disk klarar av att hantera över 1500 terabyte data innan den är förbrukad under optimala förhållanden.
Även under väldigt dåliga förhållanden handlar det om 100-tals terabyte data.
Jag vet inte hur du definierar "flitigt användande" men jag skulle nog ta i lite mer än så för att beskriva det du pratar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
För övrigt är det väl Micron som producerar Flashminnen för Intels SSD produkter redan så MLC har producerats ett tag.

Intel producerar väll egna flashminnen till sina SSDs?
Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem

alltså jag kanske har missat men jag fattar mig inte på hur dom menar med

"SSD-enheternas livslängd mäts i antalet skrivcykler minneskretsarna klarar av. Typisk livslängd för en MLC-baserad enhet är 10 000 cykler medan motsvarande för en SLC-baserad dito är omkring 100 000 cykler."

har jag fattat rätt om de menas som att den klarar av att skriva till disken 10k /100k gånger o sen e den "slut" eller hur menar dom?

mvh Drogen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drogen
alltså jag kanske har missat men jag fattar mig inte på hur dom menar med

"SSD-enheternas livslängd mäts i antalet skrivcykler minneskretsarna klarar av. Typisk livslängd för en MLC-baserad enhet är 10 000 cykler medan motsvarande för en SLC-baserad dito är omkring 100 000 cykler."

har jag fattat rätt om de menas som att den klarar av att skriva till disken 10k /100k gånger o sen e den "slut" eller hur menar dom?

mvh Drogen

Per cell.

Sedan har man reserv-celler som står där när de vanliga cellerna får slut på sina skrivcykler.

Hur många extra celler man har varier från disk till disk.

ps. För att bara slänga på några siffror.

Om vi antar att alla celler dör precis när de når 10 000 cykler, att man inte har några reserv-celler, att man kontinuerligt skriver med 100 MB/sec så får man att en disk på 160 GB når ett "read-only"-läge efter: 160 * 1000 / 100 / 60 / 60 / 24 * 10000 = 185 dagar.

Jag tror nog att mainstream användare inte behöver beskymra sig.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

När alla ändå diskuterar hållbarheten på dem, finns de några siffror på ungefär hur många år en ssd hårddisk håller, framförallt Intel's G2 Bör man stänga av datorn om nätterna för att spara på livslängden? Och sista frågan, när man installerar W7, behöver man installera något för hårddisken? Har ju varit någe prat om TRIM som jag inte satt mig in i ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hehe, skulle intel sälja en SSD som klarar 1000 skrivningar? Det hör man ju själv att det låter omöjligt.

Givetvis är det nollställningar per skrivblock och det sker när skrivblocket är full. Och skrivninger balanseras jämt över disken mha nya TRIM, rätta mig om jag har fel. Lägg på extraceller och att den funkar lika bra även om ett skrivblock går ner..

Sen är ju läsningar det vanligaste och det är oändligt.

Så den lär ju hålla tills den blir omodern i vilket fall som helst.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
När alla ändå diskuterar hållbarheten på dem, finns de några siffror på ungefär hur många år en ssd hårddisk håller, framförallt Intel's G2 Bör man stänga av datorn om nätterna för att spara på livslängden? Och sista frågan, när man installerar W7, behöver man installera något för hårddisken? Har ju varit någe prat om TRIM som jag inte satt mig in i ^^

MTBF: 1,2 miljoner timmar
På/Av Cykler: 50 000
Minimalt "Användbar" Livstid: 5 år om man skriver 20 GB data per dag.

Citerat från: http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322296...

ps. Intel är de enda som jag vet som har presenterat siffror för minst hur länge som skrivcyklerna räcker till. Med tanke på Intels enorma storlek och hur starkt negativ PR skulle påverka dem så tror jag nog att 5 år egentligen är en kraftig underskattning.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
När alla ändå diskuterar hållbarheten på dem, finns de några siffror på ungefär hur många år en ssd hårddisk håller, framförallt Intel's G2 Bör man stänga av datorn om nätterna för att spara på livslängden? Och sista frågan, när man installerar W7, behöver man installera något för hårddisken? Har ju varit någe prat om TRIM som jag inte satt mig in i ^^

Du behöver inga drivrutiner, SSD använder samma SATA-gränsnitt som gamla vanliga SATA-diskar.

Jag läste på lite om TRIM, hade väl inte helt rätt i mitt förra inlägg. Windows 7 har inbyggt stöd för det, och det måste också stödjas i SSD, vilket inte alla gör ännu. Men det är mjukvarustöd så TRIM kan komma med i en firmware-uppgradering.

TRIM

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
MTBF: 1,2 miljoner timmar
På/Av Cykler: 50 000
Minimalt "Användbar" Livstid: 5 år om man skriver 20 GB data per dag.

Citerat från: http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322296...

ps. Intel är de enda som jag vet som har presenterat siffror för minst hur länge som skrivcyklerna räcker till. Med tanke på Intels enorma storlek och hur starkt negativ PR skulle påverka dem så tror jag nog att 5 år egentligen är en kraftig underskattning.

Tackar, då vet man på ett ungefär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggelito
Du behöver inga drivrutiner, SSD använder samma SATA-gränsnitt som gamla vanliga SATA-diskar.

Jag läste på lite om TRIM, hade väl inte helt rätt i mitt förra inlägg. Windows 7 har inbyggt stöd för det, och det måste också stödjas i SSD, vilket inte alla gör ännu. Men det är mjukvarustöd så TRIM kan komma med i en firmware-uppgradering.

TRIM

Okej, hade för mig det var något i form av drivrutin som skötte TRIM ^^

Så jag behöver alltså inte oroa mig över något nu när jag snart ska installera W7 på min Intel SSD?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Får fråga: Vad är en cykel? (en cykel flera cykler, inte något man cyklar på)

Uttala det som "syykel" (långt y-ljud) så blir det bättre... betyder kretslopp... nånting som går runt runt runt... i detta fallet handlar det om att en cell blir skriven till upprepade gånger...

Permalänk

På en cykel gör hjulen många cykler under en cykeltur...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa inte g2 men nu börjar jag ångra mig när det gäller hållbarhet. Vadå så efter 10000 cyklar så måste man skrota hårddiken? Blir den sämre och sämre ju färre cyklar man har? Jag rkriver och läser väldigt mycket så ett ssd är inget att ha eller?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |