Permalänk
Medlem

F@H hittar inte GPU nr 2

Jag köpte nyss ett Asus GTX 295 (tack, Embu) och nu försöker jag få det att vika proteiner. GPU 0-klienten funkar fint, men när jag försöker starta GPU 1-klienten får jag följande meddelande:

At present your GPU is not supported or you need a current driver.
You may wish to consider running our standard client,
which you can download at folding.stanford.edu.

Vet någon vad problemet är?
Jag har Windows XP x86 och Nvidias 191.07-drivrutiner.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att klienterna har olika "machine id"? Du hittar inställningen under Configure/Advanced längst ned. Configure hittar du om du högerklickar på systray-ikonen.

I Vista får man detta problem om man inte har en skärm inkopplad per gpu (jag har tre skärmar inkopplade ZZZzzzZZ), men vad jag förstått bör det inte uppstå i XP.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag kom på vad problemet var. Det löstes genom att lägga till en "-forcegpu nvidia_g80"-flagga på klient nr 2, samt att inaktivera PhysX.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem med "unstable machine"-errors på klient nr 2. Den första klienten fungerar bra, men den andra kan ibland stå och "tugga" på en WU utan att komma igång. Jag har provat att inaktivera multi-GPU mode, men det hjälper inte. Kan temperaturerna vara problemet? Vid folding hamnar de på ca 90 grader på varje GPU, men efter vad jag har hört så är det normalt för GTX 295.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Har du någon överklock på grafikkortet? Prova att klocka ner lite då isf. Annars vet jag inte tyvärr.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Har du någon överklock på grafikkortet? Prova att klocka ner lite då isf. Annars vet jag inte tyvärr.

Jag har provat både med och utan överklock, och det spelar ingen roll.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett flertal kända dåliga datapaket som studsar runt även fast de är rapporterade som dåliga. Du kan ha råkat ut för ett av dessa, prova att radera mappen "work" samt de två filerna "queue.dat" och "unitinfo.txt".

Då får du (med hög sannolikhet) ett datapaket som inte är kasst, kanske det går bättre då.

Om du inte vill hålla på och radera filer hejvilt kan även kolla det officiella forumet och se om några kända problem finns med det paket du försöker vika, högerklicka ikonen nere i systrayen (om du inte kör konsollversionen...) och välj "forum" där. Gå in på subforumet "Issues with a specific WU" och kolla om du finner någon info där. Du kan behöva titta i loggfilen för att se namnet på just ditt datapaket.

Testa även att kika i det Nvidia-specifika forumet, om du skriver ett inlägg där och postar din logg så finns det kunnigt folk där som kan hjälpa.

Det finns slutligen även ett minnestestprogram för G80-serie kort och nyare, skrivet för Cuda. Det finns en länk till testprogrammet på Nvidia-forumet. Se om du kan köra det utan att fel rapporteras.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha kommit på vad problemet var: Jag hade missat att utöka skrivbordet medan multi-GPU mode var avstängt (jag gjorde det tydligen inte rätt första gången). Fast det går inte att köra något alltför grafikintensivt samtidigt som man viker proteiner (photoshop t.ex. verkar vara no-go). Gäller bara att komma ihåg att sätta igång multi-GPU mode igen när jag ska spela.

En intressant bieffekt av det här är att det inte finns något "stopp" för muspekaren på skärmens högra sida, eftersom det finns ett osynligt skrivbord där på 1920x1080 px.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv

He. Jag har faktiskt framgångsrikt spelat Team Fortress 2 och WoW ett par gånger medans jag glömt stänga av vikningen... Funkade fint, även fast FPSen får sig en rejäl törn för det mesta, vilket brukar få mig att vakna upp och hoppa ut i windows igen och åtgärda problemet. Var dock en gång som jag inte märkte nånting, lirade TF2 kanske en halvtimma eller till och med mer utan att det hackade eller gick segt. Kikade i loggen efteråt, inga fel uppstod. Heh!

Det osynliga skrivbordet stör mig ibland, särskilt som på min ena dator har det hamnat till vänster och på den andra till höger om det riktiga skrivbordet... Borde fixa det, men har inte orkat.

Permalänk
Medlem

Hur löser jag det här efter att jag har uppgraderat till Windows 7? Jag har läst att jag behöver en "dummy" att sätta i DVI-kontakten så att datorn tror att det är en till monitor där (eller, såklart, ha en riktig monitor inkopplad). Skulle det funka att ha två sladdar till samma monitor?

Dock har jag läst här att de senaste 191.07-drivrutinerna inte kräver någon dummy. Fast folk verkar vara lite tveksamma till det. Någon som kan bidra med någon vidare klarhet i frågan?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Hur löser jag det här efter att jag har uppgraderat till Windows 7? Jag har läst att jag behöver en "dummy" att sätta i DVI-kontakten så att datorn tror att det är en till monitor där (eller, såklart, ha en riktig monitor inkopplad). Skulle det funka att ha två sladdar till samma monitor?

Dock har jag läst här att de senaste 191.07-drivrutinerna inte kräver någon dummy. Fast folk verkar vara lite tveksamma till det. Någon som kan bidra med någon vidare klarhet i frågan?

Om jag har fattat det rätt så behövs ingen dummy under xp eller win7 för dubbla gpuer, oavsett drivisar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario