Permalänk
Medlem

Hur är Panasonics G10 serie 42" plasma (Panasonic Viera TX-P42G10E)? Föräldrarna överväger att skaffa nytt 40 - 42" TV till julen då vi fortfarande kör med ett 30~32" widescreen CRT TV (föräldrarna vill gärna ha lite större då de klagar på att de ser dålig speciellt pappa då han kollar på sport ) som iofs har väldigt bra bild och utan detdär digitaliska bilden jag ofta stör mig på hos LCD TV ifall jag inte sitter och kollar väldigt långt ifrån då jag har väldigt skarp syn (besöker ju dem typ vart annan vecka så vill ju såklart vara så nöjd som möjligt med valet själv ). Har inte kollat på den personligen och kanske får ta och beställa från nätet för strax under 1000 EUR och budgeten är ju typ 950 ~ 1150 EUR ungefär och denna TV känns på något sätt mest intressant tycker jag i denna prisklass om jag jämför både LCD och plasma.

Om bilden på plasman verkligen är "mjukare" som någon beskrivit så tror jag att iaf jag gillar den hellre och sen är ju Panasonics G10 serie årets modell och lider inte av de gamla barnsjukdomarna vad jag har läst.

Dock oroar jag mig lite för det att på dagen så kanske det inte syns så bra på plasmorna vilket tycks va det kanske största problemet för plasma TV idag, att man får kanske ta och ställa upp ljusstyrkan lite på dagen och minska sen till kvällen. Är det något som överdrivs eller är det verkligen såpass stort problem som vissa påstår?

Sen strömförbrukningen kan väl knappast vara sämre än på ett 30" CRT TV? Så länge den är ungefär lika är det inga problem, men helst inte värre.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

skruva ned de värsta kontrast etc...första 100 timmarna eller så.
inbränning är känsligast från början.
körde in min försiktigt..

kanon tv dock.
(har förra årets modell)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Typ nästan varje ställe jag kollar får just dendär 42" G10E plasman riktigt fina betyg, oftast bäst av alla typ ovanför alla LCD i ungefär samma prisklass och lite dyrare.

Får försöka hitta en sån för att kolla på den med egna ögon tills julen men det lutar nog starkt åt det hållet, tror att vi hade haft bättre användning av plasma än lcd och jag vet att farsan har heller inte varit speciellt förtjust i flera lcd tv han tittat på jämfört med vår CRT TV gällande bildkvalitén.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

vad jag hört ska plasma dra mycket ström.. och eventuellt skulle de införas en lag om just tv aparater som dra för mycket ström, bara ett rykte jag hört, men tänk om?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
vad jag hört ska plasma dra mycket ström.. och eventuellt skulle de införas en lag om just tv aparater som dra för mycket ström, bara ett rykte jag hört, men tänk om?

Dagens plasmor drar inte speciellt mycket ström och de är väl alla "energimärkta". Glöm heller inte, som någon redan sa, att en LCD TV drar max effekt hela tiden (f.ex. 250W) oavsett om bilden är svart, grå eller vit medans en Plasma endast drar max W om bilden är 100% vit. On average ligger de båda teknikerna numera väldigt likt i faktiskt energiförbruk.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
vad jag hört ska plasma dra mycket ström.. och eventuellt skulle de införas en lag om just tv aparater som dra för mycket ström, bara ett rykte jag hört, men tänk om?

aftonbladet hade plasma vs lcd i förbrukning per år,
och plasman hade hisnande 340kr mer per år, räknat på normal användning
av tv tid då!

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Medlem

Köpte en LG 50" plasma på komplett för 10.000 kr.
Det är ju jäkligt billigt för en så pass stor tv med full HD, men jag kan då säga att jag inte ångrar det köpet.

Jag valde plasma då jag läste en massa trådar om LCD vs plasma och Plasma användarna har jäkligt bra argument till att köpa en plasma, och LCD användarna slänger bara ur sig menigslöst skit (riktar mig inte till alla nu då det säkert finns vettigt folk med LCD tv )

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445411 <----länken till tvn jag köpte, och är som sagt sjukt nöjd med den och har inte sett "inbränning" som varit längre än max några minuter.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dooleys
vad menar min gode herre med "och att dom flesta tillverkarna lagt ner tillverkningen av plasma tv apparater eftersom dom anses dra för mycket ström"?
Är det du som hittat på det, eller har du en tillförlitlig källa? Skulle gärna vilja ta del av den isåfall. Vet du något vi andra inte vet?

denna är från Rapport http://svt.se/2.22620/1.1461396/plasma-tv_kan_snart_forbjudas...

denna är från Nyteknik http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/tv/article508876.ec...

har fler länkar om du behöver..

hittade även denna intressanta artikel i ämnet.http://www.allamedia.com/artiklar/plasma-tv.shtml

Permalänk
Medlem

dubbelpost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
denna är från Rapport http://svt.se/2.22620/1.1461396/plasma-tv_kan_snart_forbjudas...

denna är från Nyteknik http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/tv/article508876.ec...

har fler länkar om du behöver..

hittade även denna intressanta artikel i ämnet.http://www.allamedia.com/artiklar/plasma-tv.shtml

Det handlar bara om att Pioneer lägger ner iom dålig lönsamhet, andra fortsätter ju... Inte ser vi någon liknande artikel för att Philips inte tillverkar egna paneler...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga är att lcd har dubbelt så hög livslängd eller om man så vill plasma har hälften så lång. Lcd har mer eller mindre gått om plasma i bildkvalite också.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Värt att tillägga är att lcd har dubbelt så hög livslängd eller om man så vill plasma har hälften så lång. Lcd har mer eller mindre gått om plasma i bildkvalite också.

Tv håller 2-4år idag innan ny teknik ersätter och uppdateras, crt var i grunden densamma sedan 50 talet.
Dagens plasma, lcd, TN paneler, är bättre än de var för ca 3 år sedan.
Väntar på oled TV, eller 3D beroende vad som kan först vara brukbart.

Livslängden på en plasma är väl en bra bit över 10 år vilket betyder typ 5-8 generationer av teknikutveckling av TV.
Jag räknar med att byta ut min inom 3 år.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Värt att tillägga är att lcd har dubbelt så hög livslängd eller om man så vill plasma har hälften så lång. Lcd har mer eller mindre gått om plasma i bildkvalite också.

Intressant påstående, särskilt som tillverkarna anger MTTF/MTBF till mellan 50 och 70000 timmar för en plasma och något lägre på en LCD). En plasma, lågt räknat 50000 timmar => konstant på i ~6 år. Sen att du påstår att en LCD gått förbi en plasma. Sätt upp två apparater för samma peng (säg 10kkr) och du kommer se stor skillnad.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

70000/ 1 helår 8760 timmar = 7,99år

1/7,99 = 0,125 *100 = 12,5% av apparaterna pajjar per år.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
70000/ 1 helår 8760 timmar = 7,99år

1/7,99 = 0,125 *100 = 12,5% av apparaterna pajjar per år.

Som sagt, det är MTTF inte time to death. Vilket betyder att det 50% klarar längre än den tiden och 50% dör innan.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
vad jag hört ska plasma dra mycket ström.. och eventuellt skulle de införas en lag om just tv aparater som dra för mycket ström, bara ett rykte jag hört, men tänk om?

Då har du missat att läsa första sidan av denna tråd.
Citerar mig själv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3L1T
Kan ju flika in att en LCD dra lika mycket hela tiden medans en plasam drar mindre om det är helt svart bild och drar max om det är helt vitt.
Att plasman drar mer kan man inte säga med säkerhet.

Här är ett exempel
LG 47SL8000 47# LCD - 240 W
PANASONIC TX-P46G10 PLASMA - 240 W (snitt)

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem

Var och kollade på P42G10E Panasonic 42" plasman idag och blev rätt så övertygad genast jag såg den, överlägsen i bildkvalité jämfört med de LCD skärmar de hade där.

Dock såg jag typ ett mörkare streck vandra tvärs över bildytan (uppifrån ner eller tvärtom, kommer inte ihåg) när jag stod tillräckligt nära (säg 2~3m eller närmare) liksom om man filmar en CRT skärm/TV med en kamera, ska det va så eller kan det bara ha varit några störningar eller kanske felinställt?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Den här modellen kanske vore något för TS: Panasonic Viera TX-P42U10E?
Det är iallfall ett väldigt finte pris på den just nu, bara 6500kr (exkl. frakt). Det är väl ett pangerbjudande med tanke på att tvn i fråga både är 42" stor, har full-hd, 400hz Sub Field Drive samt är från ett företag som står för kvalité vad gäller plasmor.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet har G10 serien fått en massa förbättringar, betydligt lägre strömförbrukning och mera ljusstark (ljusstarkaste plasman som finns) och sen 600Hz. Säkert några andra små skillnader också. Själv ifall jag hade satsat på plasma så tycker jag man ska ta och satsa på årets modell G10 eller V10 ifall man vill kolla på bluray i 24/96 (bättre flyt). Var helt såld på G10an när jag var och kollade på den iaf.

Men visst 6500kr för ett 42" TV med säkert helt ok kvalité är väl inte så dåligt heller men man måste ju ta i beakt strömförbrukningen en aning också. Den dyrare och strömsnålare G10 serien drar ju ~200W medel, vilket är ungefär lika mycket som 42 ~ 50" LCD TV drar och i bildkvalité slår TX-P42G10E lätt 40-42" LCD TVs i prisklassen 12000~14000 t.o.m. men man hittar 42" G10an för strax under 10.000 kr.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Jovisst Panasonics G10 plasmor drar betydligt mindre ström...i eko mode. Men då har man en kass bild istället.
Däremot drar de inte så mycket mer med eco mode avstängt och då till betydligt bättre bild.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

så roligt att denna tråd fortfarande lever,, och ännu roligare att det fortfarande är sånt prat om vilka som är sämre osv..

läs tråden så kan ni ju själv dra slutsatsen..

och Livslängd ? tror att de håller minst lika länge som en crt så länge det är normalt användande

strömförbrukning,, lika skrattretande,, inte tror jag att det gör så mycke på ett år så att det känns,, sen är de flesta ny aparater märkta med nån typ av energispar symbol eller liknande energy star..

Inbränning, jo det KAN förekomma men endast om man e klantig och kör igång en stillbild i FullHD med max skärpa och låter den vara på när den e ny.. men jag hoppas att man är smartare än så...

det enda jag inte har så bra koll på är när de ska sluta tillverka Plasma,, det får ni som är LCD anhängare gärna berätta,, ni verkar ju veta mer än de flesta.. eller vänta nu,, oj panasonic har en ny modell, LG har sina nya modeller, Samsung med.. oj, Sharp släppte just en ny plasma TV..

har för mig att jag läst att Plasma är helt död, och att plasma är sämst,

inte helt rätt va,, tror nog plasma vinner på nästan ALLA punkter i det som iallafall jag kollar på om jag köper en ny tv..

jo LED är ju tuffa,, men det går att göra plasma tunna också,, sådeså =P kolla bara på Panasonics nya modell

och sen,, sist men inte minst,, det kommer gå många år innan LCD kan mäta sig i pris,, dvs,, runt 10000:- får man helt klart mest för pengarna om man köper plasma..

och de billiga LCD runt 5000:- vill ni inte ens jämnföra för de är så kassa så det finns inte.. (i jämnförelse)

,,

seriöst nu..

har fått en fråga btw,, kanske nån kan svara på ?

de nya 600hz hur funkar det? har fått fär mig att det endast gäller vid Bluray ? eller typ 1080p eller nåt ?? för den jobbar väl endast på 100hz annars ?? eller hur e det där?

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Den jobbar alltid på 100Hz, det är sub field drive som jobbar på 600Hz, vilket betyder att den refreshar varje liten prick/pixel (vet ej vad man kallar det på plasmor) 600 ggr i sekunden, vilket är ett trick för ögat att göra rörelserna ännu smidigare.

Jämfört med LCD teknikens interpolation så skapar det inga artefakter eller överdrivfter (filmer blir inte till såpopera) men skillnaden kanske inte är lika "dramatisk" vilket det inte finns behov för plasma tekniken då ghosting inte är något problem här.

Dock ska man väl kunna märka lite fosfor lag, speciellt om man spelar med konsoll, tror inte G10an har så stora problem med det för det är ett problem som har minskat i takt med att bättre modeller kommit ut men säkert kan man kanske märka av det ifall man verkligen försöker stirra blint efter det. Dvs grön skugga eller färg på texturer ifall man svänger runt i ett spel snabbt.

Sen angående "Eco mode" så jag prövade den funktionen och jämföra på/av och kunde inte märka någon skillnad i kvalité men som sagt det var ju typ reklam och lite nyhetssändning jag kollade på just då så kanske man kan märka större skillnad under filmtittande och dylikt, så iaf tycks det funka riktigt bra på G10an.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional